Diskvalificerande fel i pet-utställning?
Ja, finns det några sådana?
Sedan undrar jag om det finns några allmänna fel som alltid ger avdrag och som inte går ordna till?
Jepp, det finns diskvalificerande fel.
HÄR är SMF:s standard för Petclass där det står om vanliga och diskvalificerande fel.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#0 När jag ställde Isa (10/10-09) så sa båda petdomarna att hon hade för lite massa fram. Jag har undrat över det ända sedan dess för HUR bygger man muskler på ett marsvin, och dessutom just precis ett specifikt marsvin?
#2 När jag ställde mina två honor i pet för första gången anmärkte domaren deras kroppar. Hon gav mig tipset att låta dem vara ute mycket för att aktivera sig. Bygga "trappor", kanske något hinderbansliknande.
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
#3 Jaha, okej. tack för tipset.
#2 För mina hanar blev det stor skillnad i muskelmassa när jag bytte till en större bur. Fast dina honor bor väl redan på väldigt stor yta, i och för sig. Hur gammal är Isa? Marsvin har ofta en "slyngelålder" där de är lite smalare, just för att de växer så mycket. Händer oftast runt halvåret.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#2 Motion och bra foder är två huvudpunkter för god massa :) När marsvinen är i slyngelåldern är det också svårt att få dem muskla sig jämt över hela kroppen, som #5 nämnde.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Isa är född 18/2-2009, på utställningsdagen var hon alltså nästan 8 månader. Då vägde hon kring 667g. Innan hon sattes med hane (6/3-2010) så vägde hon 792 så hon har ju ökat men inte så mkt.
Jag trodde att marsvinen blev smalare om de fick motinera mera, fast de är klart att de är skillnad på muskler och fett…
#7 Under 700 g för en 8-mån hona är väldigt lite, så det var inte konstigt att du fick avdrag för dålig massa. Normal vikt i den åldern skulle jag säga är 900 - 1000 g.

#7 Okej, fick klura en stund hur du menade. Så du menar att på utställningen i oktober fick hon avdrag och då vägde hon 667g. Jag trodde först du menade utställningen nu i februari, tyckte hon hade gått upp rätt mycket då på ca 1 vecka :P
#8 Jag vet att Isa är liten, hon hade bara dålig massa på framdelen.
#9 Ja precis så, glömde. Det var på utställninge den 10/10 2009 hon vägde kring 667g.