Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4125 ggr
elin85
0

Min "gubbe" är sjuk :(

När jag kom hem från jobbet i går vid 22 såg jag att min Curry satt uppburrad i ett hörn och inte rörde sig. Jag gav hö, han reagerade inte. Jag hämtade persilja, som han älskar och viftade med framför nosen, han flyttade bara bort huvudet. Jag kände på hans mage och den var gigantisk :( Han fick miniform och parafin innan vi gick och la oss.

Nu på morgonen är han lika slö och magen är lika stor. Har gett en ny dos parafin och miniform. Har också gett lite majsvälling, vetekli och askorbinsyra i en spruta (för energi, fibrer och c-vitamin). Vad mer kan jag göra? Finns det någon bra magmat ni kan rekomendera som man kan ge (i spruta)?

Det är andra gången han blir såhär, förra gången i samband med antibiotika. Men nu är magen mycket större än då :( Han har dock bajsat några kluttar och de ser normala ut, så ingen diarré.

Ungarna är så gulliga med honom, slickar honom och buffar på honom, som om de ville säga "Kom igen nu, rör dig!"

[Maijah]
0

Usch då:/ Du kan ju göra hövatten åt honom. Lägg hö i ett glas vatten som du låter stå över natten. Sila bort höet och ge till honom flera gånger/dag. Då får han i sig lite mer vätska & fibrer. Vattnet håller dock inte mer än 1 dygn.

Här finns lite mera info också: Stödmatning

Hoppas han blir bättre snart!

[Colina]
0

När min ena var dålig i magen i vintras fick vi fiberplex att ge i spruta. Dock vet jag inte alls om din kille har samma problem som hon hade. Önskar lycka till och hoppas han kryar på sig!

Abico
0

Lilla Curry då :(
Jag vet inte vad det kan vara för fel faktiskt men skulle nog ha gett honom lite proviva (blåbär eller nypon brukar vara mest poppis) för det känns alltid bra att ge när marsvinen har magproblem.

Hanna 

elin85
0

#3 Ja, jag tänkte köpa proviva och katrinplommonpuré och ge för magen. Han är så uppblåst stackarn. Han kan knappt gå för magen hänger liksom ned i marken. Jag förstår för mitt liv inte vad som har hänt, eller vad han fått i sig :( Men det är illa! Samtidigt vill jag ju inte pytsa i honom för mycket, han har ju uppenbarligen ont i magen och det är väl något han måste bli av med, så det kanske bara blir värre om jag börjar mata honom med det ena och det andra. Men lite ska han ju få såklart! Alltid så jobbigt med sjuka marsvin :( Och marsvin som inte äter är ju så psykiskt jobbigt då man vet att det är så viktigt :(

[jejjas]
0

Jag tycker det låter som han har kolik, hade samma med mitt älsta marsvin för några år sen, tvingade i henne matolja och tvinga henne att röra på sig hela tiden tills magen kom igång ordenkligt. tror det tog 3 timmar innan det kom någon form av bajs

elin85
0

#5 Hur tvingade du henne att röra på sig? Förvånad Jag tror också på kolik, ger ju miniform, men det verkar inte ha hjälpt, han har legat på samma ställe hela dagen, vet inte vad jag ska göra :(

[jejjas]
0

#6 satte henne på mattan och PETA henne i rumpan hella tiden så hon inte stanade, krongligast va att få i henne mat oljan Foten i munnen

elin85
0

Funderar nu på om det kan vara munsvamp som hindrar honom att äta. Har försökt mata i spruta, men han vill inte svälja, så kanske har han ont i munnen/svaljet tänker jag då. Någon som behandlat mot munsvamp? Med vad i så fall?

godisgrisen
0

jag tycker det låter som förstoppning. Skicka in paraffinolja från båda hållen. Sen efter några timmar borde han få i sig fiberrik mat och vätska kanske även proviva.

elin85
0

#9 Tror också det, griper bara efter halmstrån :( Varför måste marsvin alltid bli sjuka på helgen (typ fredag kväll?? Känner mig så hjälplös! Om det var förstoppning tycker jag att paraffin och miniform borde hjälpt vid det här laget, han har fått 3 doser av varje. Får i övrigt inte i honom någonting alls! Han vill inte ens svälja, bara samlar i munnen :'(

Cavyes1
0

uscha!

du borde verkligen masa dig till veterinären,för det där lät inget vidare:S..stackars marsvin!

Cuyi
0

Jag hoppas verkligen Curry blir bra igen. Många Kramar!

elin85
0

#11 Vilken konstig kommentar! Tror du inte jag skulle göra det direkt om det bara fanns någon veterinär att tillgå? :( Jag är jätteledsen och känner mig helt hjälplös, min älskling tynar bort framför mina ögon och jag kan inget göra :'(

#12 Tack, det värmer! :)

Cuyi
0

#13 Jo, lite konstig kommentar Obestämd Den skulle behövas formuleras om ordentligt!

Mår Curry bättre? ?

elin85
0

#14 Nej, ingen förbättring :( Han ligger orörlig och hyperventilerar. Försöker tvångsmata med spruta, men han sväljer inte, allt rinner bara ut. Försöker ringa alla akutnummer till veterinärer, men det är sportlov här så ingen finns tillgänglig. Önskar att han åtminstone fick somna in och slippa lida. Det värsta är ju att inte kunna hjälpa honom på något vis. På det här viset kanske han svälter ihjäl och det vore bara så fruktansvärt! :'( Själv bara gråter och gråter jag.

[WeepingWillow]
0

Usch då, stackars er :( Fy vad jobbigt att inte kunna hjälpa honom, hemskt synd att du inte bodde härnere för här har dom faktiskt öppet till kl 17 på helger för akuta saker. Jag vet tyvärr inte vad du kan göra för att hjälpa honom eftersom jag inte har nån erfarenhet av detta :/ Kanske kan du ringa nån veterinär i en annan stad bara för att få råd?

Tröstkramar till dig!

Abico
0

#15 - Ring en vet. i annan stad då, även om du inte kan komma dit så kan du får råd över telefon.

Hanna 

elin85
0

#16 och #17 Jag har varit i kontakt med veterinär, men han sa att symtomen var så allmänna att det var omöjligt att säga vad det kunde vara eller vad jag kan göra utan att se marsvinet :( Att ett marsvin vägrar äta kan ju bero på det mesta. Det lät också som han trodde att det i princip ändå är kört då Curry ju behöver äta sitt bajs för att magen ska kunna fungera. Själv kör jag på allt nu, har ju inget att förlora. Jag ger miniform, paraffin, antibiotika och ipren. Men inget verkar ge någon effekt (det är ju inte mycket som kommer ner i magen heller, det mesta rinner ju ut).

[starlights]
0

#18 Du är inte orolig över att slå ut hans lever genom att ge ipren?!Förvånad Det måste ju vara jätte svårt att ordinera rätt till ett litet marsvin, om det överhuvudtaget är bra att ge. Skulle aldrig våga experimentera med humana värkmediciner, då är det bättre att få NSAID för djur utskrivet av veterinär om djuret är i behov av det.

elin85
0

#19 Skulle det där hjälpa mig tycker du? Han led, han hade ont och vi kunde inget göra. Jag har hört att vissa ger ipren till sina marsvin, så mot smärtorna gjorde vi det. Han var döende! Hur resonerar man, spara levern eller om möjligt undvika att han lider sina sista timmar??Inget svar tack, låt mig sörja ifred.

Till er som skrivit hjälpande meddelanden i tråden: Min älskling är död nu, han dog i kramper och vi får troligen aldrig reda på vad det var för fel, något organ som slutat fungera? tarmvred? Det känns så fruktansvärt att inte veta och inte ha fått avsluta hans lidande, han fick ingen värdig död och det känns så fruktansvärt hårt. Jag bara gråter och gråter. Min älskling, vad hände?

[Maijah]
0

#20 Nej gud va hemskt! Jag lider verkligen med dig, min lilla gubbe försvann ju också för 2 veckor senGråter Du gjorde iaf allt du kunde för honom den sista tiden, och han hade säkerligen ett jättebra liv hos dig! Skickar massa tröstkramar till dig!

Vila i frid finaste Curry, nu slipper du ha ont mer.

neverendingstory
0

Gus så hemsk! Du gjorde iaf allt du kunde för honom.

Massa tröskramar!

freddiie
0

Sov gott Curry RIP

massvis med tröstkramar till dig! :-'C

elin85
0

Tack så mycket! Det betyder verkligen jättemycket att ni bryr er =) En liten tröst i allt elände.

Atensia
0

Vet hur det känns när ens marsvin blir sjuk under helgen och det inte går att få tag på en veterinär. En massa kramar till dig

Vila i frid Curry

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

FeliciaS
0

Åh, vad tråkigt. Jag beklagar.

Vila i frid fina Curry!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[WeepingWillow]
0

Nej :( Även om han inte mådde bra den sista tiden så hade han ju iaf en matte som verkligen brydde sig om honom o gjorde sitt yttersta för att hjälpa, inte alla som har det! Inte ditt fel att det inte gick att få tag på veterinär på helgen ju.

Sov så gott nu lille grisen och kramar till matte!

-S--
0

Vad tråkigt- det är så hemskt att inte kunna göra något- men du har ju verkligen försökt. Ibland kan man ju faktiskt inte göra något- inte ens om man är veterinär för den delen.

Hoppas gräset växer högt och grönt i marsvinshimlen- och stor kram till dig

[Tisslibiie]
0

många tröstkramar från oss i Kalmar!

Sov gott lille Curry Kyss

Cuyi
0

åh :( många tröstkramar och pussar från mig och marsvinen.

Vila i frid Curry<3

HLJB
0

:'O