Konstigt beteende, Varför?
Pinglan följer efter Signe hela tiden och slickar henne i rumpan. Varför gör hon så?
Alltså hon nosar inte bara lite å slickar utan hon kör in nosen så långt hon kan och slickar ända till Signe går iväg och då följer hon efter. Signe accepterar det ibland….
misstänker att signe brunstar.
Ja kanske men varför slickar hon henne då? Ingen av de andra gör så… Hon var på Agnes också såg jag för ett tag sedan men jag tror hon kissad på Pinglan för hon rusakde på huvudet och backade.
är hon ledarhonan?
Det är inte så att hon äter hennes bajs?
Har märkt att när någon hona varit dålig i magen har hon gått och slickat någon av de andra honorna i rumpan för att få i sig deras bajs.
Hanna
#3 Nej det tror jag inte, det är nog Agnes… men hon är lika gammal som Agnes. (4+)
Jag har inte sett några konstiga/annorlunda bajspluttar.
#4 Jag har ingen aning men de ser verkligen ut som att hon gräver runt ordentligt därbak och mot undersidan. Lustigt beteende. Jag ska studera henne imorgon och kolla igenom henne så hon mår bra men hon visar då inga tecken förutom att hon är sur och de där me rumpgrejset då.
Jag tror som #4 att Pinglan är dålig i magen och vill ha friskt bajs från Signe.
#6 Okej. Då ska jag kolla extra noga imorgon, leta igenom hela buren och se vad jag hittar för avvikande saker.
Men vad gör jag om jag inte hittar nått konstigt i bajset då? Ska jag sätta henne ensam någonstans och kolla bara hennes bajs och ATT hon bajsar överhuvudtaget?
Mina grisar har enbart gjort så när de har varit dåliga i magen, i samband med antibiotika har det varit här hemma.
#7 Om hon äter de andras bajs istället för sitt eget är det något knas med magen. De äter ju sitt eget bajs för att verkligen få i sig alla nyttigheter eftersom deras ämnesomsättning är så snabb och allt inte tas upp på första omgången. Därför äter de bajs från de med friska magar istället. Det är inget du behöver oroa dig för, håll bara ett öga på hur länge det pågår (om någon dag kanske du behöver kolla upp det mer noggrant om hon fortfarande håller på). Något konstigt i bajset behöver du inte nödvändigtvis hitta, men kika t.ex. efter om hon är kladdig i rumpan (lös i magen).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#8 Det var så jag menade, att kolla efter bajsets konsistens och rumpan. Ska studera både henne och Vitamin (som kanske måste flytta från damerna) så får jag förhoppningsvis lite mer förståelse och vetskap…
Nu har jag suttit vid buren i 1½ timme och studerat mina marsvin. Pinglan är INTE dålig i magen, hon bajsar fina fasta pluttar precis som alla andra marsvin.
Däremot så tyckte jag att hon var ganska irriterande och att Signe och Agnes säkert blir less på henne. Hoppas hon slutar snart!
Det är bara på Agnes och Signe som hon gör så där. Signe verkar låter henne hålla på ganska länge sen gömmer hon sig i nått hus. Agnes sparkar och kissar bakåt och kvittrar så fort Pinglan kommer nära henne. Pinglan kurrar och vickar på rumpan bara i närheten av Agnes. Försöker hon dominera och bestämma/ta över ledarspaket kanske?
Bifogar en bild på en alldeles nybajsad plutt om någon är intresserad.