Mina honor bråkar!
Eftersom jag haft svampangrepp och möjlig Ringorm på mina ungar så har jag av veterinär fått råd att separera dem med symtom från dem utan symtom. Jag gjorde som han sa och flyttade honungarna från de vuxna honorna eftersom de vuxna var utan symtom. Nu har dock ena honan fått symtom också så igår bestämde jag att flytta tillbaka småtjejerna och har fått tid hos veterinär imorgon.
Iaf, tjejerna har varit i en egen bur i ca 1 vecka, jag trodde det skulle vara lugnt att bara släppa in dem i buren igen, att de vuxna (som ju bott med dem i 4 veckor innan 1 veckas separation och där den ena är mamman) skulle acceptera dem direkt. Men det var tydligen helt fel av mig. Jag släppte ihop dem igår och de stackars ungarna blev jagade och bitna och fick knappt en lugn stund, det skreks och tjöts! :( Både deras mamma och Clementin var på dem. Vaknade några gånger i natt av att de skrek också. Nu på morgonen var jag säker på att det skulle vara över, men inte då. Det jagas och bits och skriks då och då fortfarande. Även om en unge bara sitter i ett hörn och är rädd och ingenting gör, så kan någon av de vuxna gå dit och helt oprovocerat bita ungen som skriker och springer varpå honan springer efter och biter lite till.
Min fråga är alltså: Bör jag separera dem eller ska jag låta dem hållas? De kommer ju bara att bo tillsammans under behandlingen i så fall, så de ska ju inte bo tillsammans permanent.
Lustigt de där hur olika de kan vara. Jag har vist en väldigt tur med alla mina marsvin, både hanar och honor eftersom jag kan sammanföra, sära och sätta ihop igen utan bråk.
Hoppas dina honor lugnar sig. Jag skulle ha låtit de som ska bo kvar hos dig fortsätta "göra upp" om de nu ska bo i samma bur förstås. De andra hade jag nog satt för sig själva, speciellt eftersom du redan ändå hade särat på dem. :-)