Mycket ögongegga och kisande?
Satt och myste med Luuka för en liten stund sedan. Jag hade honom så att jag bara kunde se ett öga och satt och klappade honom. Trodde först att han höll på att somna eftersom han kisade lite tafatt med det ögat. Men sedan kollade jag på andra ögat, då var det helt okej. Han har också ganska mycket ögongegga runt ögat. Vad kan jag göra åt detta, och vad är felet? *s*

Kan det vara att han överproducerar "tvättvätskan", den vita "gegga" som kommer ur ögonen när de tvättar sig? Jag hade ett marsvin som gjorde det. Om inte skulle jag gissa på en ögonskada/ögoninflammation.

Marsvin som kisar har något som irriterar i ögat. Gegga betyder att det kan vara infektion. Det kan finns något som fastnat under ögonlocket. Spola med ögon bad (NaCl) eller saltvatten. Om det inte kommer fram något så ska du gå till en veterinär som sett detta förr.
Att jag skriver att veterinären ska ha sett detta förr är för att jag på vår klinik fått ta emot marsvin som redan har varit hos veterinär. De har skrivit ut salva och naturligtvis har inte ögat blivit bättre för det eftersom de haft ett gräsax eller spånflaga bakom ögat.

#2 När du säger spola hur menar du då? Ska jag hålla uppet ögat och droppa vatten i?