Hanen mår inte bra (förstoppning? njursten?)
De senaste tre dagarna så har min rexhane (3,5 år gammal) fått problem med att göra sig av med avföringen/urinet. Han sitter med uppburrad päls och ser hänging ut, precis som de brukar göra när något inte står rätt till. Han får kramper så fort han försker kissa eller bajsa (är osäker på vilket av dem det är eller om det är båda) och låter ganska högt då men det är inget skrik. Jag har försökt att ge honom dofilus för att stabilisera i magen samt äpple. Äpplet åt han bara de två första dagarna men nu äter han inte det, jag är osäker på om han äter något överhuvudtaget eftersom jag inte haft tillräckligt med tid att studera honom en lite längre stund. Han har blivit svagare också och jag är väldigt orolig för det. Jag vet inte vad som osakar det här och vad det är för något. Han har vissa perioder då han verkar må helt okej, ligger ner och pälsen är fin och då har jag trott att han har varit på bättringsvägen men de har kommit tillbaka nu för ofta så nått måste göras.
Jag har kollat lite vad det kan vara. Det jag har tänkt på är bl.a förstoppning och njursten men ang. förstoppningen så kommer det lite avföring som är en aninge löst så det verkar vara något annat. Personen som har skött vattenflaskorna de senaste veckorna har missat att lägga i c-vitamin så kan det ha med c-vitaminsbrist att göra? Jag har aldrig haft ett marsvin som har haft de här problemen så det är väldigt nytt för mig. Jag skulle vara väldigt tacksam för hjälp och det börjar bli dags att åka till vetrinären snart, jag vill inte han ska lida i onödan :(

Oj, det låter som samma symtom som min Curry hade (dog på tredje dygnet). Han satt också med uppburrad päls, hade liiite avföring och hade kramper i magen samt krystade liksom. Jag tycker absolut att du ska ta honom till veterinär så de får avgöra, själv kunde jag inte göra det eftersom det var helg (han blev sjuk fredag kväll och dog på söndag). Jag fick aldrig veta vad han led av och därför kan jag inte hjälpa dig heller tyvärr :( Jag trodde det var fel på magen och gav parrafinolja och miniform, men tyvärr gav det ingen effekt.
Håll kolll på om han fortfarande äter hö, om inte tycker jag du ska besöka veterinären snarast möjligt.
tack for ditt svar! Du beskrev situationen perfekt, så är min lilla Rudolf också. Jag sitter med honom just nu och han är väldigt lugn och får inte lika mycket kramper som när han är nere vid buren/mattan. Jag har sett honom knappra i sig ett höstrå men mer än så har jag inte sett honom äta :( Om jag kunde så skulle jag ha åkt till vetrinären direkt men fattig student som man är så måste jag övertala min pappa att stå för kostnaderna men jag hoppas han förstår. Jag tror dock jag vet vad jag kommer få för svar när jag väl kommer dit :,( Det är så himla hemskt sånt här och han är alldeles för ung.
Slutar de äta hö och grönsaker är det jätteviktigt att börja stödmata direkt. Marsvin har snabb ämnesomsättning och det behövs fibrer för att magen inte ska lägga av. Grönsakerna behöver de mest för c-vitaminens skull. Börja mata direkt med grönsakspuré (broccolipuré och morotspuré), sådan som finns på burk som barnmat. Du kan tillsätta hövatten för fibrernas skull, samt lite askorbinsyra för c-vitaminen. C-vitamin i vattnet ska de inte ha, utan rent vatten utan några tillsatser. Är det brustablett du har haft i vattnet? Det kan öka risken för urinsten.
Jag tycker det låter som om han har urinvägsinfektion (/stenar) eller någon njursjukdom. I vilket fall som helst är det viktigt att han kommer till en veterinär omgående.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack så mycket för ditt svar också! Ska genast ge honom grönsakspure. Jag har sån där c-vitamin som man köper i djuraffärena som man droppar i vatten. Jag gav dem direkt förut men de gillade det inte så jag tänkte ge i vattnet, som det står på förpackningen. Har du någon efarenhet eller vet du på ett ungefär om det finns en chans för honom att överleva om han har urinvägsinfektion/sten eller njursjukdom?
#4 Urinvägsinfektion botas med antibiotika och extra c-vitamin, stenar krävs det operation för om de inte är tillräckligt små för att komma ut själva. Njursjukdomar vet jag inte riktigt hur man behandlar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Ok, då vet jag. Tack så mycket.
Hoppas han blir bättre snart!

Jag tycker du ska sätta honom i en egen bur, ex på en handduk några timmar för att se om han bajsar. Gör han inte det kan det vara tarmvred som troligen min kille hade. Stödmata honom med ovan nämnt eller/och vatten med lite vetekli el havrekli i, så mycket det går blanda i men att det ändå är flytande nog att mata genom spruta. Kli innehåller mycket fibrer.
Om han inte självmant vill äta det du stödmatar med och om det du försöker få i honom med hjälp av spruta börjar komma upp igen eller att han helt enkelt inte sväljer, då är det antagligen tarmvred (stopp i tarmen) och då tycker jag att du gör bäst i att ta honom till veterinär höra vad de säger och överväga avlivning :(