Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 896 ggr
elvissspringsteen1
0

Kastrerad plus hona?

Någon som haft en kastrerad hane med en hona? Fungerar det bra normalt? Eller har hanen driften kvar å jagar å jagar honan ändå?

jag har två tjejer som bråkar å bråkar å nu är det på g med en hane, som ska kastreras då så han kan gå med tjejerna:) Antingen lugnar han ner dom eller så kommer ena tjejen att flytta. Men hur brukar hanarna vara mot honor efter en kastrering?

[Tisslibiie]
0

Jag har en kastrat tillsammans med 2 honor. Och i början var det så, men tjejerna var snabba på att visa att det inte accepterades! Och nu är allting jätteharmoniskt och lugnt.^^

elvissspringsteen1
0

okey det låter bra:)

Cavia
0

Tänk bara på att vänta några veckor efter kastreringen att sätta in hanen, för att vara säker på att inga spermier finns kvar "i systemet"

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

elin85
0

Jag har haft en kastrat och en hona tillsammans och det fungerade superbra! De tyckte verkligen om varandra. Hanen jagade henne litegrann när hon brunstade, men aldrig annars.

elvissspringsteen1
0

ahaa oket det hade ja inte tänkt på, jag tänkte mest på att han ska gå ensam precis efter pga såret osv. hur länge bör man vänta med att släppa ihop dom?

[Tisslibiie]
0

#5 När jag kastrerade min hane så väntade jag i en månad innan han fick bo hos flickorna fulltid, men innan dess så lät jag dem träffas, när jag höll koll på dem, under dagarna så de kunde lära känna varandra.^^

FeliciaS
0

Jag tycker det är kanon att ha kastrat med honor :) Han brukar hålla koll på flocken så honorna inte är på varann så mycket. Men visst har han kvar sina drifter och jagar honorna osv. vid brunst.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elvissspringsteen1
0

#7 okey men et är inget som är dåligt iaf att ha han med tjejerna? Det låter ju bra:D kastreringen e bokad på onsdag eftermiddag:) då blir han en av tjejerna:P stackarn:P

FeliciaS
0

#8 Nejdå, så länge de har lagom stor yta att röra sig på och många gömställen (minst 1 mer än antal grisar) så ska det inte vara några problem alls för honorna att gå undan om det skulle vara så att de vill/behöver det. Annars brukar de vara duktiga på att säga ifrån med att kissa på hanarna :P Haha, men tänk vad bra för honom sedan att få gå med flickor :)

Mvh Felicia

elvissspringsteen1
0

okey:D ja mina har jättestort, jag har en bur som är 1m lång och 50cm bred, sen en ramp ut från buren som är där jämt så dom springer in å ut som dom vill sen har dom hela det rummet som dom bor i att springa i:) sen filtar på golvet så dom inte blir kalla:) Det är två skinnytjejer:) Pojken som kommer e oxå skinny:)

Sen har dom två stora trähus i buren sen två stora sånna tygtält utanför på golvet:)

FeliciaS
0

#10 Vad bra :) Då kommer de säkert stormtrivas alla tre.

Mvh Felicia

elvissspringsteen1
0

Det hoppas jag:D