Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 958 ggr
Sisss
0

Nytt marsvin = bråk

Idag skaffade jag ett nytt litet marsvin som kompis till Molly. Skulle egentligen köpt ett skinnymarsvin till men fick höra för några dagar sen att den jag tingat dött väldigt oväntat. 
Nykomlingen är en släthårig liten tös på ca 3 månader som jag döpt till Rut eftersom hon har rutor på magen :) Tror hon är black/golden men är inte riktigt säker.

Hur som helst, jag har läst mycket om att sätta ihop marsvin och jag tror jag gjorde allt rätt. Till en början gick det väldigt bra och den lilla tydde sig till Molly. Helt plötsligt hördes det ett hjärtskärande skrik från buren och när jag tittar in så sitter Molly med en stor hårtuss i munnen och hon har även ett pyttelitet sår på magen.

Nu är det väldigt mycket tjafs och de hackar tänder mot varandra. Dom sitter i en tillfällig hage som jag har framför min säng så att jag har lite koll på dom. Vet inte hur jag ska göra eller ens om jag vågar ha dom ihop över natten.

Är väldigt orolig som ni kanske förstår. Dels över den lilla men också över Molly som är en skinny. Väldigt tacksam för svar !

FeliciaS
0

Badade du dem innan ihopsättningen?

I början är det ofta väldigt laddad stämning, framförallt mellan vuxna djur, men det lugnar sig allt eftersom. Lite tjaffs är något man får räkna med. Men låt de gå i en inhägnad med lite matbitar ett par timmar så de hinner lära känna varann ordentligt innan de sätts in på en mindre yta.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

Var ytan de var på helt neutral? Alltså fri från dofter av Molly.

Ser fram emot att se bilder på nykomlingen sen förresten. :-) Grattis!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sisss
0

Ja dom var badade och fick sitta på en helt neutral yta, i ett rum där molly aldrig varit förut. Efter några timmar fick dom flytta tillbaka till en nystädad bur och det gick lika bra där. Blev lite förvånad när allt verkade så bra i början och allt vände helt plötsligt.

Dom har suttit i sin hage och ätit sallad och hö i var sitt hörn nu nån timme men molly flyger ändå på Rut ibland, det har dock blivit lite bättre tycker jag. Vågar jag sätta ihop dom i buren, eller ska dom få sitta kvar i hagen eller i varsin bur?

Tack för svaren :)

FeliciaS
0

#3 När jag hade två grisar (en hona och en kastrat) och skulle introducera en ny hona till den honan jag hade var det precis så - de var jättegoa mot varann i hagen men i buren var det väldigt livat. Jag satte in dem i buren när allt verkare mer än väl i hagen, dvs. efter 2-3 timmar och det blev småtjaffs och mycket kurrande, men efter några dagar var allt löst. Något enstaka bett i nosen eller örat får man nästan räkna med ibland :P

Jag skulle satt in dem i buren, se till att de har många öppna gömställen (inte hus med bara en öppning där de kan bli instängda) och matbitar utspridda, flera höhögar och matskålar etc. Ha sedan tålamod och is i magen, och framförallt: sära inte på dem! Det kan göra situationen tio gånger värre när du ska få ihop dem sen igen. Men det borde gå bra :)

Hur stor är buren förresten?

Mvh Felicia

Sisss
0

#4: Dom har suttit i buren nu några dagar men Molly låter inte Rut komma i närheten av henne för då hackas det tänder och hon attackerar henne. Även vid matdags, trots att jag lägger ut mat på flera olika platser i buren. Hur länge kan det hålla på? Vill inte behöva sälja någon av dom :/

Buren är 130 x 90, den var mycket större när molly bodde ensam men jag kunde tyvärr inte ha kvar den så.

FeliciaS
0

#5 Då kan det inte vara burytan som är problemet, de har ju gott om plats :) För två honor jag hade tog det säkert två veckor innan de kunde sitta vid samma höhög. Så tålamod gäller :)

Mvh Felicia