Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1438 ggr
Yeay
0

Skavsår på bakfötterna

Hej!

Min ena marsvinshane Max har börjat få som skavsår på sina bakfötter. Han opererade bort sitt ena öga för ca två månader sedan och har varit ganska stillasittade ett tag under dessa två månaderna och det är väl först för någon vecka sedan eller två som han verkligen återhämtat sig från operationen och äter som han ska och så igen. Men nu till min fråga.

Varför har han fått dessa skavsår på undersidan bakfötterna? Kan det ha att göra med att han suttit mycket still under de här två månaderna efter sin operation? Sen vill jag naturligtvis också veta vad ni skulle rekommendera att jag gör för att få det att läka? Just nu har jag bara försökt hålla hans bur så ren som det bara går och tvättat av hans fötter en gång om dagen och smörjt in med helosan salva. Tänkte jag skulle köpa lite aloevera salva och smörja in med också, det brukar ju hjälpa till vid läkning av sår. Vad skulle ni rekomendera för bottenunderlag och så till honom medans han har de här skavsåren? Just nu går han på spån.

Kan försöka ta en bild på hans fötter senare idag med så kanske det blir lättare för er.

Tackpå förhand! :)

[Maijah]
0

Är tassarna röda (alltså mycket röda och svullna?) Isåfall kan han ha inflammation.

Om det bara är lite mindre rött så har han antagligen fått det för att han varit stilla ganska mycket och möjligtvis legat på smutsigt underlag. Fortsätt med Helosanet, använder du fotsalvan, eller vanlig? Fotsalvan är jättebra till irreterade & torra marsvinstassar. Kan rekomendera fleece som underlag, då det är bättre för tassarna (mjukare) och bättre för luftvägarna.

Yeay
0

#1 Tack så mycket för svaret :) Jag använder just nu den vanliga helosanen men om fotsalvan är bättre så skaffar jag en sån senare idag, ska iväg och handla alldeles strax och då blir det till att inhandla lite fleecetyg till honom också :) Så får jag hoppas det blir bättre inom kort, annars får en veterinär ta sig en kik på det :)

[Maijah]
0

#2 Låter bra, visst kan du använda vanlig helosan också, men fotsalvan är mycket fetare och mer smörjande:) Tänker du ha hela buren med fleece? Då får du ha tidninspapper under och några dubbelvikta fleecefiltar över. Men man måste tvätta ofta, och ta bort kluttar 1-2 ggr per dag. (men hur ofta man får tvätta beror ju på hur stor buren är och hur många marsvin det är i, din hane bor väl antagligen med bara en killkompis om han nu inte är kastrerad eller nått?:)

Yeay
0

#3 Ja, jag tänkte ha hela buren med flecee och några lager tidningspapper under :) sen tvänkte jag handtvätta dom iaf en gång om dagen så det håller sig så rent som möjligt och plocka pluttar gör jag redan några ggr om dagen :)

Just nu bor Max faktiskt ensam, först för att han var nyopererad och så nu för att hans kompis fick en böld precis samtidigt som jag planerade försöka sätta ihop dem igen. Tyvärr vet jag inte alls hur det kommer gå med hans kompis då bölden tydligen kommer från ett sticksår i matstrupen och det kommer bli en  väldigt svår operation som inte har så stora chanser att lyckas så det kan hända jag kommer få leta upp en ny kompis till Max snart. De har iaf sina burar intill varandra så dom kan se och prata med varandra fram tills jag vet hur det går med Magnum som hans kompis heter.

FeliciaS
0

Jag tror absolut det kan hänga ihop med att han varit stillasittande ett tag. Bottenunderlaget påverkar främst fötterna om det inte är rent och torrt, men vissa marsvin är känsligare än andra mot spån. Däremot har aldrig jag märkt att det är negativt mot fötterna så länge man håller rent och torrt samt har ett tjockt lager. Irriterade trampdynor kan de också få av att det är för hårt för dem att gå, alltså för tunt med spån (jag har ca 7 cm) eller övervikt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Yeay
0

#5 Rent och torrt bör det vara, jag tar bort pluttar och blött spån minst en gång om dagen så så smutsigt kan det inte hinna bli tror jag. Sen brukar jag ha ett ca 5 cm tjockt lager med spån i buren. Men just nu bytte jag till fleece så ska jag se om hans fötter kan bli bättre av det. Överviktig är han verkligen inte då han nyss opererats och det var ett himla sjå att få igång han ordentligt med maten igen efter det så han gick ner en massa i vikt och har vart riktigt mager ett tag. Nu har han som tur är kommit upp i normalvikt och normal aptit igen :) Men det låter ju som om det kan bero på att han vart stillasittande ett tag nu då, får hoppas det går över snart bara :)

FeliciaS
0

#6 Okej, det låter som om det beror på att han suttit mycket stilla då, helt enkelt :) Hoppas det löser sig. Fortsätt smörja in tassarna med en mjukgörande salva, aloe vera funkar säkert kanon.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Creation
0

OT: Jag har alltid undrat hur det ser ut när ett marsvin har opererat bort ett öga… det här är kanske en konstig fråga, men du har inte möjligtvis en bild på det att visa?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Yeay
0

#8 Jag har ingen bild på just den här datorn men jag kan utan problem fixa en inom någon dag eller så och lägga in :)

[Maijah]
0

#4 Ok hoppas nu hans tassar blir bättre:) Handtvätt kan bli jobbigt efter ett tag, maskin är mycket skönare men om det funkar för dig så:P

Yeay
0

#10 Jo, det kan nog bli jobbigt i längden, men tvättas ju inte med maskin dagligen här hemma och känns lite onödigt att börja med det endast för att jag inte orkar tvätta lite för hand med :P Så det ska nog funka hoppas jag :P

Yeay
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har helt glömt bort bilden på Max jag sa jag skulle lägga in :P Så har inte tagit något nytt än men här är en bild från samma dag han opererades iaf, rakad och med stygn ;P

[Maijah]
0

#12 Såg ju ungefär ut som att han blundade, krockade han med saker första tiden? Tur att han har andra ögat kvar iaf:)

Yeay
0

#13 Nej det gjorde han faktiskt inte. Men så innan ögat opererades bort var det ganska illa däran med så förmodligen så försvann väl synen på det ögat gradvis när ögat blev sämre så att han hann med att anpassa sig allt eftersom synen försvann typ skulle jag tro :)

[Maijah]
0

#14 Ja det låter rimligt. Har det blivit nå förbättringar på fötterna än? Fast det kanske inte har hunnit blivit det än:P

Yeay
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Jag tycker att det ser lite bättre ut, men har ju inte gått spec lång tid än så det är ingen större förändring :P Definitivt ingen försämring iaf :)

Försökte lägga in bilder på Max från igår då det var någon som ville se hur han såg ut med ett öga men funkade inte som det skulle så testar idag igen :P

Yeay
0

Väldigt dålig bild och han har fullt i skit på framtassarna ser jag :P Men var precis innan jag tvättade av dem, av någon orsak så spelar det ingen roll hur mycket man städar hos han för han hittar alltid någon plutt att trampa i iaf :P

Creation
0

#16 Oj, vad intressant det ser ut =) Som att han blundar, fast ändå inte. Skönt att avsaknaden av ett öga inte verkar påverka honom!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.