Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 1002 ggr
Fiona
0

Viktuppgång vid dräktighet

Hej!

Den 31 januari var Boll rätt så kladdig, kollade henne sen den 16 feburari och då va de inget. Den 17 så var hon pytte lite kladdig, väldigt lite i jämförelse mot den 31. Så nu är jag lite osäker på vilket datum hon blev dräktig på och tänkte om man kan klura ut de med hjälp av vikten. När hon parades vägde hon cirka 950 g, vägde henne i förrgår och då vägde hon 1 kg.Så vad tror ni som har lite mer erfarenhet?

Hon har fått äta musli nu också så de har hon ju säkert ökat lite av också. Ang. muslin så vet jag inte om jag ska fortsätta med den?! Hon fick de för att hanen hon sitter ihop med äter det men va fin i hullet utan musli.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

Hur menar du med kladdig? Som brunst, eller som en "propp" när de blivit parade?

Det är svårt att säga enbart på vikten, det är mycket som spelar in. Har hon dessutom fått extra kraftfoder är det ännu svårare ;) 50 gram är ju inte så mycket precis.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fiona
0

Jag har inte sett/känt någon propp, men vad jag har förstått så sitter dom bara i ca 10 min? Vilket gör dom väldigt lätta att missa. Vad jag har sett så har hon vart kladdig av sperma i pälsen runt könet. Tycker inte heller att 50 g är så mycket så de är därför jag är så osäker!

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Abico
0

Alltså om hon var kladdig den 17 kan parningen den 31 inte tagit?
Det känns som om det är väldigt svårt att avgöra hur långt en dräktighet gått såpass här tidigt, på vikten. Min Kira har gått upp 61g sedan parningen för två veckor sedan… Och då är jag ändå inte helt säker på att parningen tog ännu :P

Hanna 

Abico
0

Om hon brunstade den 31 och den 17 borde hon brunsta igen den 4-6 någonting. Jag tror att det är lättare att vänta in den brunsten och se om den kommer än att försöka gissa om parningen tog nu eller inte.

Hanna 

Abico
0

Och (haha, många kommentarer på rad här ;)) jag skulle inte vilja ha en dräktig hona utan att ge någon form av torrfoder, tror att det är viktigt för både honan och kommande ungar (som ofta har bättre vikter om det getts torrfoder under dräktigheten).

Hanna 

Royalz
0

Ursäkta att jag snor tråden..

Min ev dräktiga hona har gått upp ca 42g sen i måndags (v. 4 nu), då borde hon vara dräktig va? Hon börjar även få lite små bulor på magen.. Hon går upp ca 5-10g per dag.

Fiona
0

Tack för svaren! Jag ska avakta datum till nästa brunst och försöka klura ut det hela sen

Jenny

Fiona
0

Hade uppe henne nu och hon tycker inte om nör man tar henne på magen! Förut har jag kunnat ta på henne överallt men nu började hon hoppa och fara nä jag tog henne på magen. Ca så här för ett tag sen också men inte lika extremt. Kan de va ett tecken på att hon är dräktig ?

Jenny

Fiona
0

Nu är jag lite fundersam ändå på när hon ska ha. Läste att Hannas (Abico) har vart dräktig sex veckor och gått upp 170 gram. Om Boll nu blev parad den 17 feb. så har hon vart dräktig 4½ vecka och gått upp 150 g. Låter det mycket? Hon har ju som sagt börjat få kraftfoder så de gör väl en del också.

Om det datumet skulle vara fel så blev hon parad den 31/1 vilket betyder att hon har vart dräktig i sju veckor. Då känns de som att hon har gått upp lite.

Vad tror ni?

Jenny

Abico
0

#9 - Kira har bara varit dräktig i 5 veckor (+2 dagar) :P

Hanna 

godisgrisen
0

Jag brukar inte bry mig så mycket om vikten faktiskt det är så olika. Första sparkarna är bra att räkna efter 3 1/2 vecka brukar det vara kvar när sparkarna börjar kännas.

Fiona
0

#10 Jaha ja jag läste sex veckor i tråden med dina nya grisar de va därför jag trodde de :)

#11 Tack för tipset!

Jenny

Abico
0

#12 - Jo, jag vet. Jag skrev lite otydligt :P

Hanna