Hur är det nu med Grönsaker och Frukt?
Jag har en, vad jag tror, shelti-kille på 7 Mnd…
Har fått veta av förra ägaren att han skulle ha "vanlig" gnagar-blandning och att han sen bara åt röd paprika samt isbergssallad utöver gnagar-blandningen… Men så läste jag här på sidan nånstans att de kan bli sjuka av just paprika och isbergssallad för att det är på tok för mkt syror i det!
Vad gör jag då? Jag blev såklart väldigt orolig för att jag kanske omedvetet gjort livet lite "surt" för min fina kille…
Morötter har jag upptäckt att han gillar men han kan juh inte leva enbart på det heller?!!
Vad gäller gnagar-blandningen så har jag också läst nu ikväll att det kanske inte är det bästa att ge sitt marsvin… Vad ska jag ge honom istället? Hö får han så det räcker och blir över =)
Har precis börjat upptäcka hur otroligt mycket man bör kunna om marsvin om man ämnar ha dem så länge de lever och jag lär mig ngt nytt varje dag! Var i början, när vi fått hem honom precis, inte så glad för honom men nu vill jag istället lära mig så mkt som möjligt och funderingarna finns såklart om att kunna ha avel i liten skala om ett par åt =)
Hoppas det finns någon som kan ge mig lite svar eller tipsa mig om ett par bra sidor på internet!
Tack//Flintflikkan
Det finns massor med bättre saker du kan ge honom, t.ex broccoli, persilja, vitkål och ja, mycket mer :D Foder kan du ju ge t.ex havre och Lottie eller Oxbow pellets :)

Lottie och Oxbow… Vars hittar man det? På Granngården kanske?
Tack annars för tipsen om grönsaker…. =)
Först och främst (om du inte har det) ska marsvin leva två och två, annars är de inte lyckliga. Men du kanske har 2 marsvin eller fler? ;)
Ge honom Lottiepellets som går att köpa på Granngården/Lantmännen :) Den är bra. Du kan ge ca 2 msk/dag. Alla marsvin ska fri tillgång till mkt hö hela tiden ;) Vad det gäller grönsaker; testa att ge Persilja, olika kålsorter, broccoli, gurka… Paprika kan du ge ca 1g/v men bara en liten bit - bäst är gul paprika. Jag har svårt att tro att han inte gillar persilja, det brukar alla marsvin gilla :) Dessutom är det jättebra mat och innehåller mkt c-vit. som marsvin måste få rikligt av varje dag.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Just nu har jag bara Mario, men det beror på att hans "fru" dog i samband med en oplanerad dräktighet och födsel för 3 veckor sedan… Har letat på blocket efter kompis till honom innan jag insåg att det såklart måste finnas uppfödare och att jag då hellre vill köpa direkt från en uppfödare…Känns lixom lite tryggare =) Så, i morgon (!?) ska jag ta en tur till Eslöv och Bamira's för att titta på en liten kille som kanske kan gå ihop med min "Lill-Gris" =D
Och tack så mkt för tipsen, det är inte lätt när man inte vet!
Nu är jag stor-daltare utav mina marsvin, vet ärligt talat inte riktigt hur andra gör…
Jag ger framförallt fri tillgång på Hö och vatten, sedan har mina marsvin (har bara en enda tant kvar nu som har lite special-behovn, så det blir har form :p) lite varierat med frön efter vad de behöver (hur lätt de blir feta ;)) och så ger jag c-vitamin på flaska. Sedan får mina marsvin grönsaker som måltider, frukost, lunch/em, kvällsmat och nattmat. Vad de framförallt får eftersom jag är lite lat och fastnar i samma spår är broccoli, olika typer utav sallad, spenat osv, morötter, kål och liknande av olika sorter, ärtor, päron och äpplen, tomater, persillja osv.
Oftast får de samma sak de flesta dagarna.. =
Frukost= alltid gruka, är mest vatten, men jag har haft flera marsvin som inte druckit ur flaska eller skål riktigt som de ska och det är slappt och bra varje morgon..
Em/lunch = brukar bli lite sallad/tomat eller rester ifrån min matsallad ifrån dagen innan
Kvällsmat= lite vettigare marsvinsmat och jag orkar anstränga mig, blir alltså något nyttigare så som broccoli, vitkål, persilja eller så.
Nattmat= brukar bli frukt, så som äppelbitar, banan, melon, kiwi eller rester ifrån upptinade varma grönsaker om vi haft det till eller i maten själva (ärtor, bönor, spenat, broccoli eller annat).
Sedan brukar mina marsvin få äta nästan bara gräs och frukt eller grönsaksrester ifrån oss människor på sommaren eftersom de går ute mkt, de brukar få lite kvistar året om, ha gnagar-pinnar och annat kul att jobba med lite när de får tråkigt.
Mitt engagemang i vad mina marsvin äter går lite upp och ner, periodvis :p Periodvis så äter de typ inviduellt uträknade portioner och periodvis så får de bara äta fritt lite av vad som finns hemma ;)
Hon som jag skrev om i den andra tråden, som ätit för mkt isbergssalad och paprika framförallt hade jag när jag inte var så väldigt gamal och hon åt väldigt mkt isbergssalas och paprika, nästan varje dag. Blåsorna som frätit i hals och mun hade även kommit ifrån lite andra problem och början på ålder, så du borde inte oroa dig överdrivet mkt, jag hade flera andra marsvin samtidigt som åt nästan samma sak och ingen utav de andra fick några problem som vi upptäckte med det.
Du har ingen kompis till din pojk? - Marsvin vill helst ha kompisar, de brukar vakna upp väldigt mkt när de får en annan marsvinskompis :)
Jag är bra på att svamla ;)
Kan göra ett inlägg om vad för frön mina marsvin äter med.
Brukar mest köpa pellets ifrån välsorterad djurbutik som är särskilt för marsvin och havre. Köper sedan ibland lite roliga frön (min djurbutik har lös-system) som solrosfrön, olika torkade frukter/grönsaker och annat, brukar vara uppskattat och alla letar runt i matskålarna :)

Jesses 
Vad glad jag blir över alla svar, och sån positiv överaskning att ni är så hjälpsamma!
TackTackTackTack 
//Flintflikkan
#2. Lottie finns på Granngården, Oxbow brukar finnas hos veterinärer / veterinär kliniker :)
Var tvungen att söka på Oxbow för att se vad det var för något och såg att de hade mkt utvalda olika typer utav Hö, jag dyrkar dem nu! :D

Fröblandning ska dem inte ha, alldeles för mkt fett i, dock kan man ge det som goidis, sällan. Ge istället oxbow (helst) marsvinspäellets som innehåller c-vitamin. Sen att du ger massa olika nyttiga grönsaker dagligen, minst 2-3 olika sorters, t.ex paprika (inte för mkt), vitkål, morötter, persilja, broccoli, dill osv. Grönsaker som bara ska ges som godis är t.ex: Gurka, tomat, slallad, äpple (lite! Det är en frukt, men iaf ;P) . Ja, sen kan du plocka grenar och ge knäckebröd, bra för tänderna. Och förstås MASSA hö, ska finnas i buren jämt. :-)
Gå in på denna sida: http://cassiopeias.thorzen.se/
Där finns massa bra marsvinsfakta! Ska du nångång börja avla så finns bra fakta på: www.luneas.se

Ursäkta stavfelen, vet inte vad det är med mig idag. :-)
Kom föresten på vad jag mer gör, iallafall när jag har ork, är att köpa grönsaker på torget där jag bor, där klipper de inte av stjälkar och sådant alls och jag kan även få rester gratis, typ morotsblast och sånt. Är väldigt biligt för mig och alla marsvin jag haft har ätit såna rester! Med frukter och grönsaker finns det nästan alltid någon i mina flockar som inte ätit utav någon grönsak eller något, men det problemet har jag nästan aldig haft med grönsaks-rester :p Känns desutom som naturlig och rätt bra marsvins-föda även om jag inte riktigt har någon koll på vad det innehåller.
#10. Jag ger inte tomat som godis, de får dom ganska regelbundet, då det också innehåller en hel del c - vitamin, ända negatvia jag har hört om tomat är att den är syrlig så man ska inte ge för mycket.

#13 Har alltid hört att tomat ska ges i liten mängd som godis inte allt för ofta, de kan dessutom få munsvamp av tomat. Har aldrig hört/sett att det ska vara bra med c-vitamin i tomat, men men. Kanske har fel … vart har du hört/läst/sett det?
"Näringsinnehåll.
100 g tomat innehåller 19,8 kcal, 22 mg C-vitamin och 0,5 mg järn."
jmf med
"Näringsinnehåll.
100 g spenat innehåller 14,6 kcal, 58 mg C-vitamin, 3,1 mg järn samt A- och B vitaminer."
"Näringsinnehåll.
En av de mest C-vitaminrika grönsakerna, den röda paprikan innehåller dessutom mycket vitamin A."
Ifrån Odla.nu

Ok! Tack Snuttan!

Men… Hur skajag veta ungefär hur mkt jag ska ge av grönsakerna?
Jag vill inte ge för lite, samtidigt så vill jag juh inte att han ska bli fet!
Fast de blir väll ändå inte särskilt feta på grönsaker? - Isåfall får man ge mindre utav de grönsaker som de blir feta på (jag har hjärn-stopp för tillfället, liten varning bara
) och ge mer utav de som är "tomma kalorier"…
Jag har nästan aldrig bekymra mig för det, mina får nog så pass varierat ändå, så de får i stort sett alltid mer än vad de äter upp och så slänger jag resterna. Enda som jag styr i stort sett är extra godis (mina marsvin stoppar i sig kakor, chips, pajdeg och annat onyttigt när de är uppe :S) och frön utöver marsvins-pelletsarna…
De flesta grönsaker är nog svåra att bli feta på, och isåfall får man väll se om han blir fet och ge mindre potioner de dagarna du ger grönsaker som är risk att bli fet på eller ge det mindre ofta…
Hoppas att den kommande nya grisen går bra ihop med Mario :)
#13 Hmpf.. Tomat innehåller inte alls särskilt mkt c-vit.. =P
Mvh Felicia

#19 Precis vad jag tänkte. ;P

#18 Tack för tipset =) Skulle juh vart o kikat på en liten kille hos Bamira's idag men det blev inte så… Är tok-förkyld *snörvel* Däremot så kikade min syster förbi med en liten virvel-blandis idag (hon tyckte han såg så ensam ut i zoo-affären….) och han är verkligen otroligt sööööt =D Verkar gå hur bra som helst med Mario och Melker (som den lille fått heta…) Just nu sitte de sida vid sida och mumsar persilja och broccoli =P
Bifogar bild på Melker----------->
Mycket trevligt att få höra Flintflikkan :)
Mvh Felicia
#19 och #14. Jag sa inte att det innehöll mycket c -vitamin, men en DEL, därför ger jag det ganska regelbundet.
#23 Vet att du sa en hel del :) Hihi 
Mvh Felicia
#24. Precis :)

mina marsvin får Carrier pellets som dom älskar!Brukar även blanda i krossad havre,solrosfrön,ärtflingor m.m, dock bara ibland!Sen älskar dom verkligen morot, de blir uppätet på ett litet kick xD sen får dom sallad,äpple, päron (i små mängder), gurka m.m. Får även c-vit. i vattnet
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Jag ska byta till Oxbow-pellets nu när Lottie har tagit slut. Måste åka minst 20 min för att få tag i Lottie men bara i nästan 10 min för att få tag i Oxbow =P
Mvh Felicia

Här kmr en lista på bra grönsaker/frukt:
- vitkål 8i små mängder)
- morot
- broccoli
- persilija
- gräs
- maskrosblad
- groddar
- melon
- kligröt (vatten+kli)
- paprika
- späda nässlor
- vindruva
- knäckebröd
- morotsblast
- grönlål (i små mängder )
- blomkål (i små mängder)
- rödbeta
- sallad
- potatis (kokt)
- äpple
- mandarin
- kålrot
- päron
- kiwi
- tomat
- apelsin
- banan
- gurka
- nektarin
- squash
- zuccini
- annanas
- selleri
- tranbär
- salladskål (i små mängder)
- lingon/blåbärs ris
- brysselkål (i små mängder)
- bladpersilija
- jordgubbar
- blad selleri
- dill
- maja
- kirskål (i små mängder)
- kinakål (i små mängder)
- rödkål 8i små mängder)
- röllekeblad
- rotselleri
- palstenacka
- hallon
så där de var alla!xD
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#28. Varför har du skrivit "(i små mängder)" bredvid alla kålsorter? Det är gurka och sallad som ska vara i små mängder enligt mig. :S

#29 Kål ska endast ges i små mängder då dem får mkt gaser av kål och kan få diarré. Gurka och sallad ska ges som endast godis, men det gör inget om de får det i större mängder för det är helt ofarligt, dock måste marsvin fortfarande få andra nyttiga grönsaker. Inte endast sallad och gurka eftersom att det inte innehåller c-vitamin.
#30 Det är väl ändå en myt. Marsvin som är vana vid kål kan i princip äta hur mycket som helst. De flesta marsvin hos uppfödare äter vitkål och morrötter som enda grönsaker (i princip) och det i stora mängder. De mår hur bra som helst och inga gaser eller diarré i syne… ;)

Av för mkt kål för marsvin gaser, samma gäller med äpple. Visst, är de vana gör det väl inte lika mycket, men man ska inte överdriva mängden.
Jag har för tillfället 17 marsvin här hemma.
De får varje dag dela på 3/4-1 vitkålshuvud, ca 1 kg morötter, 1-2 paprikor.
Ibland (när jag fått tag på billig/har över/har nåt som inte kommer bli uppätet) persilja, gurka, sallat, banan.
Under säsong får de gräs, grönkål osv.
Marsvinen mår inte alls dåligt av detta.
Som idipidi sa så är grönsaksbasen hos de flesta uppfödare vitkål & morötter så jag kan lugnt säga att vitkål kan man ge dem utan att vara orolig för gaser och dylikt.
I kraftfodret ska man undvika att ge en massa fröer och så eftersom marsvinen lätt blir feta av det. Mina marsvin äter Lottie-pellets och havregryn vilket de håller en bra vikt på.
C-vitamin i vattnet är helt onödigt eftersom det försvinner inom ett par timmar från det att de tillsatts i vattnet och marsvinet måste dricka MASSOR för att tillgodose sig sitt C-vitaminbehov. Ge istället mycket C-vitaminrika grönsaker.
#29 #30 #31 Man ska inte ge kål i för stora mängder (max 30g/dag) eftersom att det är en svårtsmält och "stark" grönsak för magen. Att de får gaser stämmer inte. Men börjar man försiktigt så går det prima :)
Man ska variera bland olika grönsaker och frukter så mycket som möjligt :) Så mycket C-vitamin att de inte får i sig de genom grönsaker behöver inte marsvin! Ett vuxet marsvin behöver 10 mg/kg (alltså 1g per 100g kroppsvikt) och ungar samt dräktiga honor behöver dubbel dos ;)
Håller med Matilda om att sallad och gurka ska ges mer som godis då det inte innehåller så mycket, men - marsvin kan äta mycket mer av det än av kål och inte bli dåliga i magen ;)
Det är aldrig bra med för mycket av något :)
Mvh Felicia

Jo, man får gaser av för mycket kål! Har hört det av massa folk + uppfödare + läst osv osv.

de är iaf vad jag har hrört/läst men jag vet inte ^0 de där med c-vitamin i vattnet rekommenderar iaf djuraffären till ungar emn självklart får dom andra c-vit. rika grönsaker, inte bara de i vattnet:P
Jenny
Anledningen till att djuraffärer rekomenderar c-vitamin i vattnet är för att de vill sälja.
C-vitamin är en vattenlöslig vitamin alltså kissas det som inte används ut igen. det är inte farligt att överdosera C-vitamin!
#35 Och hur skulle det visa sig? Varför mår inte alla de marsvin hos uppfödare som får stora mängder kål varje dag dåligt?
Här hemma gäller i princip fri tillgång på vitkål och har gjort så i många år. Och mina marsvin mår varken dåligt eller fiser. :p

Kanske för att de är vana? Då gör det ju inget, och sen tror jag verkligen inte att du hör när de fiser så .. ;P
Citat:
"Exempel på mat som bildar mycket gas är vitkål, brysselkål, blomkål, ärtor, vetekli och bönor."
Och detta stämmer båda för människor, marsvin/andra djur.

Kan plocka fram mer fakta om sådant om du inte tror mig. :-)
Hihi, enda gången jag hört ett marsvin fisa var när jag skulle kolla vad Blondie hade för kön :P (hon betedde sig konstigt då, därför kollade jag :P) men varken hon eller Melvis har mått dåligt utav vitkålen, visserligen ger inte jag 30g, jag ger ungefär 1 - 2 blad att dela på varje dag, och det är ungefär hälften som blir uppätet om jag har tur. Men i alla fall, jag håller kvar min åsikt om att jag tycker att gurka och sallad är mindre nyttigt :)
#40 Jag har också hört den myten. Gaser är alltså skadligt och ger magknip om du inte visste det. Och då borde ju 90% av alla marsvin hos uppfödare ha magont och må dåligt? Borde inte det märkas då? Jag litar som alltid mer på den kunskapen som finns hos Sveriges organiserade uppfödare och domare än som står i böcker etc. eftersom att det finns så mycket andra knasiga myter om marsvin.
Marsvin och människor har _väldigt_ olika matsmältningssystem.

#42 Ja, du får ju tro precis vad du vill, men marsvin får gaser av för mycket vitkål. Tror inte de får magknip eller så, det har jag aldrig hört, men gaser kan de få, speciellt om de aldrig ätit det förr och man överdriver mängden ibörjan, detta citat stod inte i en bok, utan på en sida på internet. Har även läst detta på uppfödares sidor, kommer dock inte ihåg vilka men kan försöka leta fram de. Många har sagt till mig om jag köpt marsvin eller så: "Om du ska ge vitkål, var försiktig ibörjan då marsvinet/en inte är speciellt van vid att få sådant hos mig, och om du ger för mkt får h*n gaser" osv osv. Båda djur och människor kan få gaser av för mycket kål.
Vet att det finns en massa andra myter om marsvin i böcker mestdels.
#43 Jag undrar fortfarande hur man märker det. Om det inte märks och de inte får ont, vad är då problemet? Varför varna för det?
Problemet med gaser är ju just magknip. Fråga någon som har småbarn så får du höra…
Rent fysiologiskt gör det ont när tarmarna spänns ut av gaserna.

Nej inget problem alls. ;P Bara att man ska vara försiktig med att ge det ibörjan till marsvin som aldrig fått det. :)
Ja, det gäller alla grönsaker, att man ska vara försiktig vid foderbyten.

Ja, och speciellt med kål då de annars kan få gaser. Man ska vänja in det. Som med gräs på sommrarna. =D
På zoo't jag praoade fick alla marsvin en stor skål vitkål varje morgon och kväll att dela på, dom marsvinen var små, ca 6 veckor och hade nyligen bosatt sig i ungefär 1 vecka. Dom marsvinen mådde bra :)

Ja, dom mådde säkert brta. Och även om dom inte gjorde det, så hade ni säkert ej sätt det. Tror inte man ser på marsvinen om de har ont i magen, eller mår dåligt på ngt sätt. Ofta är det så. Så man kan inte säga att dom VERKLIGEN mådde bra.
Men om dom mått dåligt o hade ont i magen, borde dom inte legat stilla då? Och kanske skrikit av smärta eller nå? Marsvin är ju kända för att kunna prata och ofta signalera vad som är fel. Dom här bäbisarna hoppade och lekte i buren helt normalt, och hade sina sovstunder och så :)

Nej, fick dom gaser i magen av vitkålen skulle dom nog knappast visa det på något sätt! Marsvin visar inte alltid när de mår dåligt, som sagt. Dom kan beté sig preis som vanligt. Skulle de dock ha ont någonstans t.ex, så brukar de låta annorlunda när man rör där de har ont, men får de bara en del gaser osv, så kan jag knappast tänka mig att man märker något. Man brukar inte se några alls symtom.
Många som t.ex har endast ett marsvin, och ej vill skaffa fler får jag höra väldigt ofta av, "Men hon mår ju så bra! Hon mår inte alls dåligt av att bo ensam, hon skuttar ju runt i buren" - Ensamma marsvin visar inte alltid när de mår dåligt, men flockdjur som bor helt ensamma mår inte bra.
#51. Men det är ju nästan två helt skillda saker.
Marsvin som har ont visar ju det genom om man tar på det stället. Och visar ofta om något inte stämmer osv.
Ett marsvin som är självt glömmer bort sina kompisar. Därav vet dom inte att dom är så ensamma som det påstås. Men dom vet ändå att NÅGOT saknas eftersom dom har flockinstinkt. Det kan dom ju också visa ibland, och ibland inte :)
Och därav mår det dåligt att vara ensamt.
Om ett marsvin får så pass mycket gaser i magen så lär de visa det… antagligen genom att krampa och sparka mot magen som en häst som har kolik.