Hur städar ni buren?
Ser så många roliga burlösningar här på sidan; ombyggda bokhyllor, stora "hagar" m.m. Verkar ju superhärliga för marsvinen, men hur rengör ni?
Har bara haft vanliga gallerburar så vid stäning tömmer jag hela och skurar rent dem i duschen, men det kan man ju inte gärna göra med en bokhylla
Tacksam för svar!
tömmer på spån, sopar ut ev. spåndamm i hörnen, torkar ur med trasa
Helena
Jag använder en sån här foderskopa och skyfflar ner spån och hö i en sopsäck. Ibland (alldeles för sällan) sopar jag rent i hela buren och torkar ur den med en trasa.
Hanna

Jag skurar min bokhyllebur med rengöringsmedel och vatten och eftetorkar med en trasa. inte svårare än så. gör det varannan till var tredje städning

Smart
, hur ofta städar ni då?
Har erfarenhet av att det blir väldigt blött i buren så det liksom är nödvändigt att skura hela botten…
#4 - Hur mycket spån brukar du ha då? Och hur många marsvin går det i en hur stor bur? Jag städar en gång i veckan och har aldrig problem med att burarna blir blöta, förutom under vattenflaskan.
Hanna

Har inga just nu, men hade två i en 1m * 0,5m bur. Städade en gång i veckan ungefär.
Jag skyfflar ur allt med en sopskyffel alltså en handsopskyffel, sen sopar jag ull resten och torkar noga rent för få bort lukt och dylikt.. :)
Båda små grupperna bor i 200x80 burar gjorda av Billybokhyllor. De går inte på spån utan på fleece. Jag tömmer alla kluttar 1-2 ggr per dag och byter hela fleecen & tvättar varannan-var tredje dag ungefär. Där höet är har jag handukar som jag byter varje dag, men tänker fixa en avdelning där de får ha toalätt (pressade papperspellets) som underlag & sen höet, då det kissar så förfärligt mycket just vid höet:P Sen brukar jag tvätta/torka av kanterna men en trasa då & då.
När jag hade spån i de burarna så tömde jag allting 1 gång i veckan, skyflade upp det med en liten skopa/spade. Sen tvättade/torkade jag av kanterna lite då och då precis som jag gör nu.
Jag städar min 167x57(har jag för mig det var) hemmabyggda bur 2ggr i veckan. Det är två marsvinshanar som bor i den. Jag städar ur den genom att helt enkelt sätta på mig ett par handskar och plocka för hand. Jag lämnar kvar det torra, rena spånet, resten plockas bort.
Några gånger i månaden rengör jag tillbehör och skurar ur burbotten noggrant också.
#6 Du kan förebygga att det blir fuktigt i buren genom att skaffa större bur(100x50 är i minsta laget enligt mig), städa två gånger i veckan istället och använda mer bottenmaterial. Man kan också lätt byta ut blött kiss ur favorithörnorna dagligen. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag rengör grisarnas bur (en bokhyllebur på 137*59 cm som sitter intill en bur på 118*65 cm med lucka emellan + övervåning på 60*80 cm) 1 gång/vecka. Då använder jag mig av en foderskopa, likadan som #2 länkade till. Ibland dammsuger jag och torkar ur med, framförallt innerväggarna brukar jag torka ur med en svamp varje månad. Brukar ha ca 7 cm lager spån, det är lagom för då blir det aldrig så fuktigt innan jag tar ut det nästa gång (brukar byta spån där de kissar som mest en gång mellan burstädningen också), dessutom hålls spånet mycket bättre på plats om man har ett lite tjockare lager och det är mjukare för grisarna.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nu när jag har fleece så tar jag bort allt bajs 1-2 ggr per dag. I matdelen städar jag bort kisset varje dag för annars stinker det. Så det blir mycket städning för mig.
Jag har just nu 5 marsvin i bokhyllebur på ca: 390cm*75cm. Jag städar varannan dag genom att ha en stor skyffel och en liten spade. Skrapar upp det skitiga spånet med lilla spaden på skyffeln och slänger i ikea kassar. Fyller på med nytt spån vid behov. Har ett rejält lager så oftast tar jag bort utan att fylla på.
Har hittills inte behlvt skura buren alls men städar inna det hinner bli skitigt egentligen.
Jag städar mina burar var tredje dag. I det stora burskåpet 190*50 tar jag bort allt en bit längst bort till vänster och alla kissfläckar. Så skjuter jag allt åt vänster och fyller på med nytt spån från höger. Har ett tjockt lager annars blir det smutsigt och blött så fort ca. 7 cm. Vid behov och det varierar beroende på hur många marsvin som bor i buren, torkar jag ur med trasa.
Mina mindre burar mockar jag bort kiss i hörnen och fyller på nytt spån i mitten. De burarna tömmer jag helt och tvättar ur när det behövs.

Tack för alla bra svar, skulle gärna ha en större bokhyllebur om jag hade plats…
Verkar ju smart att städa oftare, innan de hinner skita ner ordentligt
Jag städar gallerburar en gång per vecka men jag har halm ovanpå spånet men visst är det blött därunder oftast, beror på deras kön mm. I hörnan där endast 2 honor går nu blir det var 14e dag, om där går fler: en gång per vecka, det blir som mockning nästan med stor spade och skottkärra eller traktorskopa då vi bor på gård och kör ner allt till stor komposthög, så städas även för kaniner, de som bor i burar, och ej ute på backen! Där får man kratta bort skiten ibland!
Jag har tidningspapper och fleece på det. De bajsar lite hur och var men kissar i en låda. Skakar filt varann dag och tömmer lådan då med
Jag har en bokhyllebur 170X70 cm till mina två hanar. Jag har byggt en liten "lucka" av plexiglas på kanten av buren som lätt går att ta bort när städning ska göras, Så öser jag ner bottenmaterialet i en säck, sen tar jag lilla handdamsugaren till dammet och sprejar buren med vatten och diskmedel och torkar med hushållspapper. Jag städar buren en gång i veckan, eller oftare vid behov =)
Jag städar mina burar en gång i veckan. Har spån med lakan ovanpå. När jag städar tar jag bort lakanen och slänger dem i tvätten, plockar bort alla kissfläckar och fyller på ny spån där det behövs.
Är så bra! Allt hö och bajs följer med lakanen, spånen är tillplattad av små marsvinsfötter och dammar mycket mindre plus att det går åt mycket mindre spån för att lakanen hindrar kisset från att spridas ut
#18 Vad smidigt dte låter :)
Jag har inte alls fått in nån rutin på min bokhylleburstädning! Häromdagen luktade det inget vidare när jag stack näsan i buren så jag bestämde mig för att städa den o visst ett par av hörnen va kissiga o det va lite sunkigt men en del hörn samt mittpartierna var ju helt rent torrt spån, vilket slöseri med spån det blir varje gång jag gör såhär :/ Kanske jag borde börja städa dom hörnen där dom kissar bara men det känns mycket skönare att byta ut allt på en gång.
Men när jag väl städar skopar jag ur det med en foderskopa i en svart säck, dammsuger o torkar ur med vatten o grönsåpa, torkar av husen o tvättar rullarna i maskinen. Det tar ett tag eftersom spånet är nere källaren o så.
#19 Jag brukar aldrig städa ur min bokhyllebur helt och hållet. Marsvinen lämnar alltid ungefär halva buren torr och ren och den andra halvan blöt och smutsigt, så istället för att slösa, städar jag bara bort den smutsiga halvan och fyller på nytt spån som jag blandar med det gamla, rena. Då går det inte åt lika mycket spån samtidigt som det blir rent.
När jag ska skrubba burbotten tar jag och lägger det rena spånet i en påse. Det häller jag tillbaka sen när jag är klar+nytt spån.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#20 Jag har funderat på att bara skopa de blöta hörnen när de behövs o så kanske var fjärde städning el nått byta ut alltihop o skrubba ordentligt. Jag får fundera på detta litegrann, göra det så enkelt o ekonomiskt som möjligt :)