Luktar hanar mer än honor???
Jag har hört och läst att hanar luktar mer än honor men sen har jag hört andra säga att det inte är nån skillnad? Vad stämmer?? Jag vill ha två marsvin till kel men vet inte vilket kön jag ska välja!!!
Hanar luktar inte mer än honor. Min hona luktar däremot mer än någon av mina hanar som jag har eller har haft (5st).
Hanar är därmot mer sociala mot människor än honor, de blir alltså lättare att få väldigt tillgivna och tama men det går förstås med honor också. Om man köper 2 marsvin från samma kull i samma kön spelar det absolut ingen roll. Mitt bästa tips är: Köp från uppfödare när marsvinen är tidigast 6 veckor och inte från zooaffär. Desto senare de tas från ursprungsflocken desto bättre, kan man säga, då marsvinen lär sig flockbeteende osv.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 Fast jag tycker inte att hanar är mer sociala än honor. Man sa så förr eftersom man oftast bara hade en hane, och då blir den hanen ju väldigt tam. Men en ensam hona blir lika tam och social som en ensam hane, så jag tror inte att det har något med könet att göra. Faktorer som spelar in på hur ett marsvin blir är bland annat uppväxt, miljö, hur mycket kontakt med människor de får och hur de är avlade.

Nej, hanar och honor luktar precis detsamma. Dock kan hanar lukta lite om honor finns i samma rum och de står nära varann . Men jag känner ingen skillnad på könen. Hanar är svårare att få tama och behöver därför mer uppmärksamhet som små än vad honor behöver, de brukar redan vara nyfikna. MEN när hanarna väl blivit tama brukar de vara socialare än vad tama honor är, faktiskt! Jag har haft 24 marsvin på en gång (har 14 nu), och mina tama hanar var socialare/roligare än mina tama honor. Men sen kan absolut en hona bli otroligt social/tam med.
Klart att det varierar från marsvin till marsvin om de är mer/mindre sociala till människor. Alla hanar är ju inte mer sociala än alla honor, men det har tydligen visat sig att gruppen hanar oftast är mer sociala…
Det kan ligga något i vad du säger Chippers, att hanar behöver mer uppmärksamhet än honorna i början. Låter troligt. Men om man har en hona och en hane (eller kastrerad hane) så blir nog hanen tamare då honorna har som infött beteende att ligga vid varandra och värmas, slicka varandra osv. och har man bara en hona så måste väl ägaren vara som en extra hona då hanarna inte har det beteendet utan vill hellre ha makt och koll men samtidigt vara nyfikna ;)
Mvh Felicia
Jo, hanar luktar mer än honorna och det är för att dom för det första har fettköteln på baken som dom markerar sit revir och har en stark doft, samma sak gäller deras urin som också används till revirmärkning så det luktar starkare än honornas. Det gäller ju att hålla andra hanar borta från deras revir så därför skall doften vara stark så den känns på avstånd.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61: Nej! Mina honor kan ibland lukta mer än mina hanar. Fettkötel kan alla marsvin ha, honor som hanar. Många av mina marsvin har det. Jag känner absolut ingen som helst ang lukt mellan honor och hanar, ingen av könen tycker jag luktar alls! För mig och många andra jag känner är marsvin luktfria djur. Men som jag sa innan kan hanar ibland skvätta kiss och lukta lite om honor finns i närheten. Inga av mina marsvin luktar alls.
Jag ahr också för mig att hanar luktar mer för deras fettkörtel, min kompis hane luktar jätte mycket jämfört med mina TVÅ honor tillsammans :S

Fettknöl? Alltså, är det det där svarta geggiga i baken ni menar? ALLA marsvin kan få sånt. Mina honor och hanar har det, det luktar verkligen inget, tycker jag. Jaja, det är väl olika vad man tycker. Men mina hanar luktar verkligen inte mer än mina honor! Jag vet flera honor som luktat mer än hanar, så det är väl olika från individ till individ. Men som jag sa är för mig marsvin = helt luktfria. ;P
De första 2 hanarna jag hade luktade i princip ingenting - deras fettkörtel luktade inget. Sera (hona) luktar mer än båda de och mer än Calypso. Fast ingen av de luktar mkt och ingen av de har fettkörtel.
Dessutom markerar inte marsvinshanar revir på det sättet att doften ska lukta. Ibland kan de kissa på vissa saker (ex. grenar, stenar) för att visa att de tillhör just de själva men annars så bajsar de för att visa "här bor jag"… Det är vad jag har läst iaf.
Mvh Felicia
Jag blir bara mer och mer förvirrad….
Hur ska jag få reda på det här? Om jag beöker en uppfödare så lär det ju bli svårt att skilja vad som är honornas och vad som är hanarnas lukt. Och hanarna luktar ju mer om det finns honor i närheten.
Egentligen skulle jag nog helst vilja ha hanar och jag har hört att det brukar va lättast att få tag i men samtidigt är jag lite känslig för lukter så jag vill inte ha djur som luktar jättestarkt.

Vi har 2 hanar. Som små luktar de inte så mycket, men nog känns det när de blir könsmogna! Då blir lukten lite mer sträv. Men luktar mycket och mycket. Jag tycker inte det är besvärande. Om de har legat i kiss eller så kan de lukta lite mer, men då får de ett bad 
Det beror väl på hur känslig du är, vilket strö du har i botten, hur ofta du rengör osv. Generellt sätt luktar manliga individer mer än kvinnliga individer oansett ras (människa som djur…) då de utsöndrar myskdofter för att locka till sig en partner samt för att markera revir etc.
#10 Jag lovar att varken något masvin luktar starkt, bortifrån om man har långhår som kissar i sin päls och att man inte klipper bort det. Eller om man städar buren för sällan. Då luktar det - men inte annars.
Mvh Felicia

#12 håller helt med. Marsvin luktar knappt något, själv känner jag inget alls.
#10. Som alla andra säger, gör du rent med jämna mellanrum och sköter pälsen och så (och kanske gnuggar rent fettkörteln ibland) så komemr det inte lukta så :)
#14 Om marsvinen har någon fettkörtel :)
Mvh Felicia
#15. Precis :P
OK. Vissa honor luktar mer än andra honor eller även än hanarna (förutom när hanarna uppvaktar honorna) samma gällerr hannarna där vissa luktar mer än andra så saken är den att alla marsvin luktar lika lite eller mycket beroende på vilka man får. OK.
Talgkötteln är geggigare hos vissa och mindre hos andra och luktar mer hos vissa och mindre hos andra, ett lotteri helt enkelt.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag har hanar och honor som bor bredvid varandra och ingen luktar någonting… Enda gången jag verkligen fått känna på hur hanar kan lukta var när jag skulle sätta ihop två vuxna hanar, och jag lovar att det är verkligen inte i närheten av hur de luktar normalt. Detta var riktigt äckligt, värre än alla mushanar i världen
Så häng inte upp er på lukten, för jag tycker den är obetydlig.
#3 Varför skulle hanar vara svårare att få tama? Aldrig hört eller varit med om.

#18 Det är så bara, medfött. Hanar är lite skyggare ibörjan och måste därför få lite mer uppmärksamhet än vad honor får eftersom att de redan är lite nyfikna när de födds. Men när man väl fått hanar tama kan de bli riktigt, riktigt sociala djur, mer än vad honorna i vanliga fall brukar bli.
#19 Jag har hört ungefär tvärtom! Att hanar är mer sociala mot människor eftersom att de otfa lever mer själva och honor tyr sig mer till andra marsvinshonor. Fast det är ju ingefär vad du säger - att de går att få mkt tamare när de väl är tama.
Mvh Felicia
Mina honor var jätte skygga i början O.o

Ja, alltså det stod bara att det OFTAST är så … det har varit så hos mig, inte alltid, men ofta.
Har aldrig hört eller märkt att hanar skulle vara svårare att tämja. Jag har inte märkt några större skillnader me än at de där allra tamaste marsvinen påfallande ofta är hanar.
Varifrån kommer infon om att hanar skulle vara mer skygga i början?

idipidi: I tidigare tråd skrev en person "#10 Det står i boken Marsvin lyckliga & friska, av (beteendeforskaren) Immanuel Birmelin. Boken är kritiskt kollad av vet. Peter Hollman och av Mia Jansson som driver marsvinshjälpen
samt är kontaktperson i SMF. " - I den boken står infon om jag inte minns helt fel! Där det står om avel och ungar.
Ja då får jag höra med Mia nästa gång jag pratar med henne. Har svårt att tro att hon tycker något så knasigt då hon har stor ertfarenhet. Hanarna är ju de som brukar vara framåt vilket är helt logiskt också då det är de som måste ta för sig i naturen.
Att en bok är faktagranskad innebär ju inte att den som granskat kunnat PETA bort exakt alla detaljer som inte känns bra utan bara de värsta missförstånden om det finns sådana.
Måste bara rätta också att hon inte är kontaktperson för SMF utan för SMF Norrort (ett litet tag till tills vi hittat en ersättare som vill ta över då Mia framför allt sysslar med marsvinhjälpen nu).
Alla mina honor jag haft genom åren förutom de två jag nu har har varit mycket svårare att få lika tama som alla de hanar jag haft och fortfarande har. Så personligen så tycker jag att hanarna är lättare att få tama än honor.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#25 Ja, ok. Det är vad jag läst i boken men tycker verkligen inte att det stämmer JÄMT, ibland kan vissa hanar vara mer nyfikna än mina honor, ibland inte. Men en sak är säker för MIG iaf: När hanar väl är tama är de tamare än vad tama honor är.
Jag har både honnor & hanar här hemma. Tycker inte att hanarna luktar mer än honorna (förutom när de gåt tillsammans med en hona för parning). Däremot tycker jag att mina hanar är MYCKET trevligare i burarna än honorna, hanarna kommer ofta fram och hälsar när jag kommer fram till buren, det är det få av honorna som gör (de avvaktar och kommer fram efter en stund).
Jag har sällan mina hanar ute och gosar med (eftersom jag förmodligen luktar av honorna för de då börjar knorra) men jag brukar klappa dem i buren och ibland känns det som att jag skulle behöva flr händer eftersom alla vill bli klappade
Om jag inte hade avlat och bara skulle ha som sällskap hade jag valt hanar till 110%.
Kan även påpeka att under de dryga 9 år som passerat från det att mina första hanar kom i huset så är det endast 1 som varit elak mot andra vuxna hanar och det var efter att han gått med hona. Han går numera som "extrapappa" när bebis-pojkarna flyttar från mamma och det går jätte bra.
#28 Hur har dina honor samsats då, MosieSassa? Blev nyfiken eftersom du skrev om hur hanarna gjort det. En del säger att honor kan ha svårare att komma överens än hanar faktiskt.
#29 Mina honor har ALDRIG haft några problem att gå ihop.
#24 Nä, den infon finns inte där! Jag har nämligen den boken =P
Mvh Felicia

#31 Jo det finns den. =D Kolla noggrant. :P
#19 Har riktigt svårt för att tro på det, och jag ger inte speciellt mycket för vad som står i många böcker heller. Det är precis som att säga att det föds fler hanar än honor, vilket det inte gör (men kanske känns så eftersom de flesta vill ha honor..).

Ja, tro vad du vill.