Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1059 ggr
[Tisslibiie]
0

Skinny-hona

Jag har funderat mycket kring hur stora fullvuxna honor blir, skiljer de på storlek vilken ras det är? Tungan ute

Hur stor, i regel, brukar en fullvuxen skinny-hona bli? Och skiljer det på storlek vilket kön det är?^^

Abico
0

Ja, det skiljer i storlek på marsvinen mellan olika linjer och raser. Rexar kan bli jättestora, långhår är oftast lite mindre och släthår kan bli rätt stora dom också. Men det är självklart väldigt individuellt också.
Även när det gäller storlek i förhållande till kön varierar det, jag har en liten hane här hemma t.ex. som väger mycket mindre än flera av honorna.

Hanna 

[Tisslibiie]
0

Okej men ungefär hur stor i genomsnitt brukar en hona bli? Varför jag vill veta är för att jag håller på och syr mysbäddar åt dem.^^ Vill ju inte sy en för liten!Förvånad

[jejjas]
0

Det är väldigt olika hur stora honorna blir, jag har en hona som snart är två år =vuxen och hon är fruktansvärt liten, hur jag än gör går hon inte över 700g sträcket..

Sen har jag en till skinny hona som är 11 månader= växer än och hon väger 750g..

Så stoliken har nog lite med å göra hur stora föräldrarna är och hur det ser ut längre back i stamen på dom, jag har ingen aning om hur det ser ut i stamen på Liselotte då jag köpte henne i sommras…

Men Luella har jag både mamma och pappa och har även kunnat forska lite med hjälp av en vän och back Luella är det mycket stora skinny och lakelands..

Så mitt tipps är sy större än vad som behövs Flört

[Strawberi]
0

Det skiljer sig på både marsvin och marsvin inte bara ras och ras..
Jag har en hona på 1 år här som väger 750-800 och går inte upp mera än så, sedan har ajg en annan hona som är 1 månad yngre, hon väger hela 100-200 gram mera… Så det kan vara olika för varje fall ;)

marsvin-90
0

Min Skinny hona vägde runt 900g (Erika mamma till din hona) sen har ja även haft en annan skinny hona som oxå låg på 900g. Ingen av dem va feta utan ja va väldigt nöjd med deras vikter då.

Abico
0

#2 - Ganska genomsnittlig marsvinsvikt skulle jag säga är 900g-1100g.
Men det finns väldigt många som ligger både under och över utan att de är tjocka/undernärda.

Hanna 

[Tisslibiie]
0

Tack alla!^^ Då syr jag en rejäl mysbädd åt henne ifall allt hon blir en stor dam. Tungan ute