Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettmånadens-marsvin
Läst 2598 ggr
FeliciaS
0

Månadens marsvin mars 2010 - bidrag

För Månadens marsvin 2010 har vi infört en del nya regler samt tagit bort en del gamla, därför är det viktigt att du läser genom reglerna noga.

Den största förändringen för i år är att det varje månad finns ett speciellt tema knutet till tävlingen som både bild och beskrivning på något vis ska anknytas till. Det är dock upp till var och en att själv tolka temat och göra sitt bidrag utifrån sin egen tolkning. Om det inte går att ana någon koppling till temat (exempelvis en påskbild till temat jul) så kommer dock bidraget att diskvalificeras.

Regler:

• Du måste vara medlem på Marsvin.iFokus för att delta i tävlingen.
  • Ett marsvin per bild (om inte annat anges).
  • En kort beskrivning av marsvinet (och eventuell förklaring för temat) ska finnas med varje bidrag.
  • Samma marsvin får bara delta en gång per månad.
  • Ett marsvin som vunnit Månadens marsvin en gång under året får inte delta i tävlingen igen samma år.
  • Samma bild får bara delta en gång per år - en bild som tidigare vunnit Månadens marsvin något år får inte delta igen.

Övrig information:

• Någon dag efter sista inskickningsdag startas en omröstning där medlemmarna kan rösta om vilket av de tävlande bidragen som ska bli Månadens Marsvin.
  • I december röstas en utav vinnarna av Månadens marsvin fram till Årets marsvin 2010.

Mars:

Tema: Färg
Enbart din fantasi kan sätta gränsen för hur du tolkar månadens tema, som är öppet för egen tolkning. Kanske har något av dina marsvin en ovanlig färg, eller är fotograferad i en färgstark miljö?

Sista datum för bidrag: 20 mars klockan 12.00

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Denna kommentar har tagits bort.
HumlanochJuvel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bidrag nr 1 - Svampen

Jag ska berätta lite om ett marsvin som låg mig väldigt varm om hjärtat. Jag ska berätta om mitt första marsvin som hette Svampen. Svampen föddes 2001 och lämnade mig 2007. Svampen var väldigt lugn, mysig och hon bet aldrig mig. Jag var ungefär 6 år när jag fick Svampen, hon var mitt första marsvin. Svampens bästa kompis Skorpan var min systers marsvin, dom gick knappt att skilja åt! Som alla andra marsvin älskade Svampen såklart mat, Svampens favorit grönsak om hon fick välja var nog persilja, men framför persilja var det gräs på sommaren..

Jag köpte Svampen när jag var 6 år, jag köpte henne i en djuraffär, för min syster hade ett marsvin och då ville jag givetvis också skaffa en mysig och go liten kompis! När Svampen var i djuraffären var det väldigt många att välja på, men det var bara ett av många marsvin som tilltalade mig, det var just Svampen.

Under dom åren jag fick äga detta fantastiska marsvin så var jag helt överlycklig, den mest hemska dag i hela mitt liv var då hon lämnade mig. Det Svampen var väldigt bra på var bland annat att trösta mig och jag kunde alltid prata med henne, hon var verkligen en vän man kunde lita på till 110 % !

Jag tycker underbart fina Svampen passar in på temat "färg" för hon hade många fina färger, hon var brun (ljus brun där bak och lite mörkare där fram), hon var även vit. Svampen hade även ett svart och ett "rosa" öra.

Svampen var modig, blyg och för mig bara helt perfekt, fina Svampen vila i frid..

Abico
0

Bidrag två, Kira.
Här är Kira, ett av världens färgstarkaste marsvin.

Min lilla flicka är nu nio månader gammal och det känns knasigt att hon inte är äldre för det känns som om hon bott här i många, många år. Kira gillar att rusa runt, runt och göra krumsprån så att spånet flyger ur buren. Hon ogillar däremot pussar, slemmigt och obehagligt.

Kanske ska jag förklara mitt påstående om att hon är ett av världens färgstarkaste marsvin. Det är helt enkelt så, har jag fått lära mig i skolan, att vitt bildas av alla färger. Rött+Grönt+Blått=Vitt, tittar man på RGB-systemet som används vid bl.a. hemsideuppbyggnad får du följande #FF0000+#00FF00+#0000FF=#FFFFFF (vitt)

Och hur många marsvin kan skryta med att de är Red/Green/Blue?

Hanna 

animalchild
0

Bidrag nr 3 - Ålga

Tyckte att Ålga passade in på temat färg då hon enligt mej har en häftig färg, eller ja färgerna bli häftiga tillsammans samt en häftig teckning.

Ålga hittade jag i en djuraffär och det var ingen tvekan om att hon skulle med mej hem.  Efter ett tag reagerade jag på att Ålgas mage växte ovanligt fort så började känna lite på henne och vad känner jag då om inte foster i magen, så vid 3 månaders ålder fick Ålga 2 små ungar. Allt gick bra som tur väl var.

Ålga är en väldigt pigg och härlig tjej som vet vad hon vill.

Väldigt busig och tycker om att springa runt på upptäcksfärd. =)

[Strawberi]
0

**Bidrag nr fyra - Jun
**

Jun, en inte så färgstark i mina ögon. Men hans personlighet är färgstark det är det gladaste marsvinet jag träffat. Han hoppar och skriker hela tiden. Biter på allt som går att bita på, sova? Det är för töntar! Eller ibland kan han ju slumra till, men han försöker undvika det. Han står gärna vakt på taket och spanar efter faror som en liten kapten. Han kanske är kaptenen i båten? Vad vet jag.. Men ett färgstarkt marsvin behöver inte ha någon speciell utsida. Insidan är nog färgstark för mig att han ska få vara med och tävla. En kung i mitt hem det är nog Jun det!

luneas
0

Bidrag nr 5 - Leanna

Leanna är en sockersöt liten fröken i den vackra färgen saffron. Hon har geléhallonröda ögon och gyllengul päls. En färgkombination som i alla fall jag tycker är helt outstanding! Geléhallon och kolasås liksom! :-)

Inlägget är låst för nya kommentarer