Bygga ut bokhyllebur
Hej!
Nu behöver jag lite råd av er. Jag ska nämligen försöka mig på att bygga ut en bokhyllebur, men frågan är hur?
Den jag har nu är 200 x 100 cm och där huserar just nu sju st honor men det kommer bli så att en ska åka till annat hem och tre st nya ska flytta in. Enligt burräknaren får det finnas tretton st i bokhyllan och de kommer ju bli nio st nu och tror det kommer kännas lite trångt, eller vad tror ni? Har ni några förslag?
Det kommer vara en kastrat och åtta honor.
MVH Lina

Hm.. Du kanske skule kunna bygga en ovanvåning? Den behöver ju inte vara så stor, men det kanske skulle vara kul?

Oj vilken fin bur! :D Övervåning är ju inte helt omöjligt. Det är fantasin som sätter gränser! :D
Själv skulle jag nog max ha 8 st marsvin i den buren.. synd att det blir just nio sen. :p Men det är förstås individuellt.
Som de andra sagt kan du ju bygga till en övervåning på kanske 100x50. Annars lär det ju inte vara så jättesvårt att ta bort en vägg och bygga till lite extra utrymme till bokhylleburen, t.ex. 20cm extra på bredden.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag tror inte det skulle vara något problem med att ha 8 honor+ 1 kastrat i den buren. Fast jag skulle tycka det kunde bli lite trångt. Bygga ut buren skulle jag gjort, på längden inte på höjden. Det är väl bara fixa lite virke och snickra ihop en förlängning till buren, inte speciellt svårt egentligen.
Mycket fin bur har de!

Jag tycker också att det blir för trångt med nio i den befintliga buren, så jag håller med om att du borde förlänga den. Du kan ju fixa en bokhylla till, kan ju vara en mindre än den nuvarande, och klossa ihop med den befintliga.
Envishet och drömmar
Precis som du, och många här ovan, tycker jag att det blir lite väl trångt med nio grisar i buren. Den absolut enklaste lösningen vore att göra en lucka och ha öppen mot en annan (bokhylle-) bur, så de kan springa emellan två stycken. Det har faktiskt jag, fast de står på olika höjd (se bilden längst ner i artikeln). Om du inte vill dela upp flocken förstås, och ha ett par i en annan bur.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tack för alla svar! Får klura lite på hur jag ska göra. Det är inte alls säkert att de blir nio st då de alla kanske inte kommer komma överens. Men det vore kul med en stor funderade flock, de märks så väl på grisarna att de mår bättre av att leva med flera individer. De äldre tanterna som går ihop nu funkar utmärkt, sedan är det kastraten och två yngre honor som jag planerat att sätta in. Men får se hur det blir med allt.