Dålig i magen?
Hej!
Mitt marsvin är lite dålig i magen. Jag vet att han varit det någon gång när han var mindre också. Han producerar helt normalt bajs, men en del ramlar inte riktigt ut av sig själv då han är lite kletig i gumpen. Vitaktigt och kletigt, liknar typ en hårboll. Känner ni till om det finns någon mat som han kanske är känslig mot eller som gör att dem blir lite "kletiga"? (han äter enbart grönsaker och hö. hans grönsaker består av ungefär samma varje dag; morötter, gurka, broccoli, blomkål, vitkål, isbergssallad, persilja, selleri) han brukar få lite knäckebröd ibland. Han får apelsin någon gång i veckan också, vilket är ganska nytt för honom… men det känns inte riktigt som att apelsin genererar kletig mage.
Jag tycker även att han försöker komma åt och klia sig där bak, nog för att få ut det som fastnat… jag plockade bort något ihopkletat på honom innan, så nu är det borta, det luktar äckligt…
som sagt, det konstiga i det hela är att han har helt normala bajsar men ändå ett klet som går att plocka ut och torka bort, halvhårt men vitt och kletigt.
har ni några tips på vad som kan hjälpa honom att få bort detta klet hör gärna av dig!

Det kanske är sperma ifrån en annan hane?
nej.. han bos ensam. eller rättare sagt i egen bur, jag har två andra, dem har aldrig haft problem med någon liknande.. men den här har haft detta problemet förr, dock var han väldigt rädd på den tiden så jag trodde att det kanske hängde ihop med det. nu är han inte så rädd längre och det borde inte bero på det… han äter som vanligt och är glad så han verkar inte så besvärad av det..
Jag "tvättar" regelbundet mina hanar i rumpan eftersom det kan samlas päls, spån och annat där - allt i en vit gegga som du beskriver. Luktar apa. Lättast att få bort det är att "dra bort" skinnet åt varsitt håll så att du ser anus och sedan använda våtservett eller liknande (jag brukar ha plasthandskar…) och plocka bort gegget.
Misstänker att det kommer av att mina hanar går och revirmarkerar och släpar paketet i marken
Helt ofarligt i var fall. Men jag anser att det behöver hållas efter lite för annars börjar hela marsvinet lukta skunk till sist.
Hanna
så skönt att det du beskriver verkar passa in perfekt på honom! han gnider ofta gumpen i marken och "öppnar" liksom gumpen. så det låter absolut relevant. jag ska absolut försöka torka honom! våtservetter innehåller inget giftigt för dem? det kan bli en utmaning då han alltid varit väldigt rädd så han gillar inte när jag tar honom.. men han får stå ut =) det är verkligen ett litet otursmarsvin. häromdagen tror jag att han lyckats sträcka sitt ena bakben när han klättrade upp på en träsak för i fem dagar nu har han varit lite "halt". vilket han dock inte vekar bry sig om… har du någon erfarenhet av sånt? jag försöker låta honom vara inne mest och inte skutta ute för att vila upp foten. kanske är rätt metod?
#4 - Våtservetter är helt okej, använd gärna oparfymerade.
Det låter inte bra med benet, stödjer han inte på det alls? Blir det inte bättre snart skulle jag ta honom till veterinär så att du får kollat upp så att det inte är någon fraktur på det.
Hanna
då ska jag kolla upp oparfymerade sådana! tack =)
jag ser idag att han inte verkar halta alls… ta i trä! jag har bara låtit honom hoppa ut när jag ska rengöra hans bur och idag så gick han på alla benen. efter någon dag när olyckan hade inträffat hände det att han när han skuttade iväg inte ville sätta ner vänster bakben. men det är klart bättre nu vad jag kan bedöma. han kliar sig med det benet nu och ligger på det, så jag tror inte han har ont tack och lov =)
#6 - Då var det nog bara en sträckning eller liknande :) Skönt.
Hanna