Hur många marsvin....
får jag enligt lagen ha i en bur som har 2 våningsplan där vardera plan är 104x70?
Kommer inte ihåg hur det räknades ut :/
http://web.comhem.se/idefix/burstorlek/
Du får ha fyra marsvin på ett sådant plan. Man kan ju inte riktigt räkna en våningsbur som den här på samma sätt som om den vore en enda lång bursträcka, jag skulle inte lägga till mer än ett marsvin så att det blev 5 marsvin på en sådan bur. Tänk på att de lagliga måtten är i minsta laget.
Hanna
Aha så 4 marsvin på ett av planen men alltså inte 8 på båda planen utan snarare 5 i hela buren för att det ska bli lagom yta?
Jag har inte tänkt trycka in 8 marsvin i min bur ändå haha nån måtta får det vara men jag ville bara veta så att jag inte bryter några lagar senare :) Har nämligen funderat på om jag skulle till slut ha just 5 st i buren, just nu när dom är 3 är det ju väldigt mycket plats över. Men det är ju inte så illa att man inte kan bygga ut om det blir för smått :D
Jag tycker att det är lite svårt att avgöra enbart på burmåtten också. Olika marsvin tar olika mycket plats. En marsvinsgrupp som fungerar jättebra ihop skulle man kunna ha på "mindre yta" än en som inte är lika harmonisk. Sedan spelar även inredningen roll samt hur marsvinen rör sig i buren (är det ingen som går upp på övre våning så blir det ju konstigt att räkna med den t.ex.).
Hanna
Och så ska jag tillägga det att 8 marsvin skulle jag inte vilja ha i en sådan bur :)
Hanna
Mina springer lite upp o ner, dom myser o sover mest där nere men har all mat o hö o sånt där uppe. Inredning o sånt kan man ju alltid byta o så. Men 8 stycken skulle jag absolut inte heller ha i den buren :P Det blir väl trångt. Men däremot en 4-5 stycken tror jag nog kan funka, om dom tycker om varandra vill säga. Men jag har en gallerbur också o lite space över i mitt vardagsrum för eventuell utbyggnad om dte skulle vara så. Men då bryter man iaf inte mot några lagar även om man såklart får se till att grisarna trivs i första hand.
Minimiburmåtten enligt lag är(som Hanna sa) i det minsta laget. Det är nog ganska svårt att inte se det som för trångt när man har olagligt många marsvin på en yta. Eller ens lagligt många(6-8 marsvin på en sådan yta skulle jag se som för trångt).
Så det gäller väl mest att gå på känsla egentligen. :) Vad som känns rätt. Själv har jag bestämt att jag aldrig ska gå under 0,25-0,3 kvm per marsvin.
Jag skulle max ha 4-5 stycken på en sådan yta.
Det blir nog jättebra. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag hade gärna haft en lång bokhyllebur istället för en tvåvånings men när man bor så smått som jag gör så får man försöka lösa det på bästa sätt :) Vad som alltid skulle kunna gå att göra om det känns för trångt är ju att göra en öppning i ovanvåningen för ytterligare en bokhylla vid sidan om, då tar dom upp ca halva mitt vardagsrum/enda rum :P men vad gör man inte för de små!
Men det blir ett senare kapitel, jag tänkte bara kolla upp det nu, efter imorrn kanske dom bara är 2 st ju :/
Har du en bild på din bur? Jag ska nu i veckan göra klart min bur och det skulle vara kul med lite inspiration. Min kommer inte vara lika djup men ungefär lika lång och sen jag har tre plan och kommer antagligen bygga till i alla fall ett halvt plan till. Jag har också tre grisar då.
Det skulle vara kul att se en bild för att se hur du har löst det med dörr och sånt. :)
#8 Jodå jag har lite bilder, fast jag är på jobbet nu så jag får lägga in dom när jag kommer hem :) Finns på sajten här också men jag lyckas inte hitta dom nu…
Hålet är värsta konstruktionen eftersom pappa gillar att komplicera saker :P Jag sågade bara ett hål i botten en bit ifrån hörnet mot ena kanten sedan monterade pappa fast rampen som jag byggt med nått dörrgångjärn som går att ta loss, ville inte att det skulle bli för brant så jag satte ett hus under rampen som dom kan hoppa upp o ner från. Min botten är i metall så vi bockade upp kanter (självklart ej vassa kanter) på 2 sidor av hålet för att dom inte ska trilla ner samt att spånet ska ligga kvar. Det låter jättekomplicerat haha men pappa är plåtslagare o konstruktör o han kommer på de mest konstiga lösningar till allt :P I stort sett är det ett hål med staket runt o en ramp ner.
Buren är jättebra, det enda problemet är när jag ska öppna plexiluckan så ramlar massa spån ner på golvet o även in under plexit så man inte kan stänga men det ska vi fixa. Det är också liiite svårt att fånga busiga marsvin som springer upp o ner för rampen :P
Jag har ett burskåp jag får ha 5 marsvin på varje plan (enligt lag men jag tycker det bara blir supertrågngt). Nu har jag tre pojkar nere, och fyra flickor uppe, Men jag räknar alltid -1 på den där tabellen eller vad vi ska kalla det. Annars känns det ju som de är tre instoppade korvar i ett skin!
Eftersom det är 2 plan så tror jag att det skulle funka utmärkt med 4-5 honor, om de trivs med varann.
Jag tycker du kan ha 4-5 marsvin där, det beror på hur de funkar med varann och vad du tycker är lämpligt.
Mina grisars bur är två stycken ihopsatta - inte två våningsplan alltså, 137*59 cm (5 marsvin) + 118*65 cm (5 marsvin) där jag skulle få ha 10 marsvin totalt… Då har jag inte räknat med ovanvåningen på 80*60 cm (3 marsvin) - som jag aldrig skulle räkna med trots att det får bo hela 3 marsvin där (!). Jag har i dagsläget 5 st honor i den här burkonstruktionen, men skulle aldrig få för mig att ha fler än 6 st.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tror också det kan gå faktiskt med 4-5 st, men då vet jag vart jag ska sätta gränsen för framtiden sen :)
Det låter ju bra. Jag antar att jag kommer behöva fundera över hur jag ska göra också med spån som ramlar ner och ramper och sånt. Jag får mina sista pengar för den här månaden imorgon och då tänkte jag köpa det sista som behövs. Som nät och sånt. Jag har ju fyra katter här som älskar hö så jag måste hitta något nät där de inte får in tassarna. Jag är inte orolig för marsvinen, de har bevisat för mig gång på gång att det inte är marsvinen de är intresserade utav utan det är höet de vill ha…
Vi får se hur mitt blir när jag blir klar. :) Jag antar att inspirationen om hur jag ska göra kommer när jag väl sitter där.
Smart att se till att de inte ramlar ner. Jag kan tänka mig att det kan vara svårt för de i alla fall i början att veta vart hålet ner är. Det måste jag också tänka på. Men det var en fin bur tycker jag. :)
#17 Ja man vet ju aldrig, vore tråkigt om dom skulle trilla ner o skada sig. När dom traskar omkring lugnt så är det ju ingen fara men det händer att dom rusar runt eller leker ta fatt o så kan det säkert missas hehe. Dessutom ramlar spånet ner, har lite problem med det nu också att dom drar ner en massa spån ner för rampen.
Jag har tidigare frågat jordbruksverket om det här med hur ytan ska räknas när det gäller 2-våningsburar och fått svaret att andravåningar endast är att betrakta som bonusutrymmen och dessa räknas inte in i burytan.Har du ramp mellan våningsplanen så är burytan, som jordbruksverket ser det, endast 104x70 och du får "bara" ha fyra marsvin där.
Har du däremot de två våningarna som separata burar så får du ha fyra i varje.
# 19 Jaså, lite mysko ändå att dom ser det så för då kan jag ju i princip bara täcka för hålet o ta bort rampen så får jag helt plötsligt ha 8 marsvin. Mina bor ju ändå i hela buren o dom är inte alltid på samma våningsplan allihopa samtidigt.
Det där tycker jag också låter lite konstigt då det ändå är som två burar. Jag har funderat mycket över det där faktiskt eftersom jag är på gång att bygga jag också. Måste sätta igång nu men har en examination imorgon som jag måste tänka på först… Men det är kul att se hur folk löser sina burar i alla fall. Jag har ju inte världens största golvyta som går att använda här hemma så därför är ju en liggande bokhyllebur inte att tänka på förrän vi flyttar. Då måste man ju komma på alternativa lösningar.

Jag håller med de andra, max 5 marsvin i den buren. 4 tycker jag skulle vara mest "lagom". Det problematiska med våningsburar med ramp är ju att alla marsvin inte trivs med att använda en ramp. Jag hade en ramp till en liten övervåning tidigare, vissa marsvin älskade att gå upp och ner, men min lille klumpkille vågade inte använda rampen så han gick helt enkelt aldrig upp. Men då var också underdelen 60x140 så han kände nog ingen anledning att gå upp till övervåningen =P Lilla lata och klumpiga gubben Sweenie, vila i frid.
#22 Jag hade aldrig tänkt ha fler än 5 i den iaf :) Får se hur många det blir men en gris till vill jag gärna ha iaf :) Än så länge gillar dom rampen iaf, springer gärna upp o ner i den (ibland lite väl snabbt kan man tycka!) Kanske får dom lite extra muskler hehe. Har försökt göra den så kort o obrant som möjligt iaf.

#23 Hur gör man den både kort och obrant? :) Jag skulle också vilja ha en liten övervåning, men det skulle bli så opraktiskt tyvärr :( har inte plats med någon övervåning så som jag har det. Men jag är helt säker på att det är superbra för att få muskliga grisar!
#24 Genom att sätta ett hus under rampen :) Då blir inte lutningen sådär hemskt brant plus att den blir kortare. Har funkat jättebra här iaf, dessutom sitter rampen mot ena burväggen så dom kan bara ramla ner åt ena sidan, men än så länge har dom varit smidiga. Fast när December var liten brukade hon gena o bara hoppa direkt ner från överst på rampen men det har hon slutat med nu. Dom är faktiskt ganska muskliga! Lily är jättebastant :)
Synd att du inte har plats för nån övervåning :/ Jag har ju tvärtemot inte plats för en enkel lång bur.

#25 Ja, jag förstår att de blir muskliga. Buhu, jag vill också ha en övervåning med ramp :( Mina små hanar skulle älska det!