Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1906 ggr
urfaren
0

Hjälp de är prematurer!

Har läst på oops sida om prematurer och kommit fram till att mina ungar är det! De föddes minst en dag för tidigt (enligt mina beräkningar) En var dödfödd, två rörde sig inte mycket och den tredje var välfigt medtagen. Två av dem ligger på min mage. Den tredje kan gå och ligger hos mamman och verkar dia.

Nu till mina frågor:
1. Bör jag ha hand om den tredje med?

2. De suger på fingret när man stoppar fram det. Betyder de att de kan svälja?

Fler frågor kommer kanske senare.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

Mari
0

Vad är prematurer för något?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Creation
0

HÄR är texten TS talar om. Där beskrivs prematurer.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Linnet
0

En dag för tidigt betyder väl inte att dom är födda för tidigt. Vad väger dom? Ibland kan det ta ett tag innan dom börjar springa omkring. Jag fick ungar som föddes för tidigt, minst 1-1½ vecka, hon sattes igång av att burkompisen födde, dom var ganska orörliga första dygnet och vägde mellan 52-54 gram, det var fyra ungar, men två av dom klarade sig inte. Tycker nog att du ska sätta dom med mamman och avvakta nåt dygn och se hur dom beter sig.

urfaren
0

#3 nä jag vet, men jag skrev minst. Vet inte med säkerhet när hon blev parad, men alla uppvisade prematura problem. Ingen av dem kunde sitta eller lyfta huvudet.

De var alla tre med mig hela natten, vaknade av att den starkaste kissade på mig och sedan klampade runt. Satte ner den hos mamma och h*nbörjade dia. De andra två är fortfarande svaga så de får vara kvar hos mig.

urfaren
0

Kan ju tillägga att de två svaga var farligt kalla.

urfaren
0

Läste på oops hemsida att man inte bör ge komjöjk, men tyvärr kan jag nog inte få tag på getmjölk. kan man köpa någon mjölk på apoteket som innehåller antikropppar? Elelr kan man ge lite lite komjölk?

Linnet
0

När föddes dom och vad väger dom, har haft ungar som inte riktigt börjat springa omkring förrän efter en dag.

Tycker att du ska sätta dom hos mamman ändå, dom kan ju inte ens försöka dia om du inte gör det, värme får dom ju också från mamman.

urfaren
0

ja de går med mamman, jag stödmatar dem för de diar inte mamman alls. De verkar inte ens intresserade av att försöka dia. Har försökt vänta med stödmatningen för att de ska försöka dia, men utan resultat.

Linnet
0

Hur gamla är dom?

Morumotto
0

Kan man inte ge Babysemp nr 1 till marsvinsungar, alltså bröstmjölksersättning? Finns oft apå Konsum och liknande…

lomsen
0

ge fortimell skogsbär!

Oh-rakel
0

Fortimell Skogsbär är perfekt att stödmata marsvinsbebisar med. Finns på apoteket så det är bara att fråga personalen där efter dem.

Tyvärr är det ofta så att om man har särat bäbisarna från mamman för länge så vill de inte dia efteråt. Sugreflexerna försvinner. Börjar man dessutom att stödmata dem med spruta eller liknande så tappar de instinkten om att det är mamman som man ska dia hos.

Lycka till med bebisarna i alla fall.

SMF 203 Happy Day´s underbara marsvin

www.wilhelmssonrex.dinstudio.se

urfaren
0

#12, de var hos mamma de första 5 timmarna utan att de orkade dia. Mamman toxade och dog tyvärr. E nunge lever, den som var starkast. Hon var också kvar längst hos mamman. tror hon kan ha diat, men är osäker.

När vet man om de får problem för att de inte fått i sig råmjölk?

Säljer de fortimeli dagligvaruhandeln?

fia-mia
0

#13 Fortimell finns på apoteket

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

elin85
0

Jag stödmatade min unge med näringsdryck (apoteket), majsvälling och modersmjölksersättning (finns båda på vanliga matvarubutiker bland barnmat). Han var dock inte så förtjust i mjölken men det andra var gott. Jag har dock läst att det ska gå alldeles utmärkt att ge komjölk, den 3%-iga, att den ska vara väldigt lik marsvinsmjölk. Jag vet inte varför man inte skulle kunna ge komjölk? Dock har jag inte provat själv så det är inget jag har erfarenhet av.

Oh-rakel
0

#13 Jag vet inte något om hur många marsvin som får problem eller vilken tidpunkt, pga att de inte fått råmjölken. Tids nog bygger de upp ett eget imunförsvar, men under första tiden så har jag tvättat händerna noga när jag hållit på med bebisar som handmatas…och jag tar inte i dem alls om jag själv är sjuk.

Här hemma har 4 bebisar matats för hand ur tre olika kullar. Ingen av bebisarna fick någon råmjölk, eller annan mjölkersättning heller, utan bara fortimell. Alla har vuxit upp i stadig takt och legat på samma vikt som "vanliga" bebisar. Första tiden går lite trögt, men efter två veckors ålder så går de snabbt upp. Här har de legat runt 150 g som två veckor och sedan ökat till att väga runt 300-400 g vid 4-5 veckors ålder. Det gäller bara att se till så att de fäster sig vid smaken av sin "nya" mat.

Linnet
0

#13 Du måste mata var tredje timme dygnet runt om mamman har dött, det är inte så svårt att handmata marsvinsungar, vet en som handmatade tre stycken från första dygnet eftersom mamman dog och alla klarade sig. Vet inte exakt vad hon gav dom.

urfaren
0

ok. Hur mycket ska de ha per gång?

elin85
0

#18 Så mycket de vill ha, mellan 1-5ml per matning gav jag

urfaren
0

ok tack!

Oh-rakel
0

#18 De visar ganska tydligt när de inte vill ha mer, men som elin85 skrev så är det nån stans runt 1-5 ml/gång i början. Efter ca 2 veckor så börjar det dra iväg per matning i ml. Tror att jag gett dem runt 5-15 ml efter den tiden. Men det är som sagt enkelt att se på dem när de är mätta. Dom vänder bort huvudet och blir griniga om man försöker få i dem mer då.