Den här lilla killen..

Åhh shit vilken sötnos! =) Jag tycker han ser ut som en Buff roan, men de e kanske bara jag? Har ju en buffroan hemma som ja tycker han liknar. De mörknar lite i färgen när de e satin har ja märkt.
Jag är inte bra på färger men jag skulle nog gissa att han är roan golden/white eller hur man nu skriver det :-) Finns inget som heter bläs på marsvin, det är väl bara hästar man är noga att skriva ut tecken på?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#3 gud så söt! Brorsan är definitivt buff roan, men den här killen är lite mörkare. Jag får vl se när han blir äldre, men jag undrar om bläsen gör skillnad för vad färgen kallas?
#4 Den vita bläsen gör bara så att white läggs till i färgnamnet :-) Vart i namnet beror på hur mkt vitt det är dvs om det är mer vitt än den andra färgen så ska white stå först :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag skulle gissa på en helt underbart gullig liten buff(/white) roankille :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

En rättecknad roan ska inte ha bläs. En rättecknad dalmatiner har däremot bläs, men då ska den också ha tydliga prickar. Så antingen är han feltecknad roan eller feltecknad dalmatiner, bara å välja..:). Anlaget för roan och dalmatiner (samma) lär han ju ha.
Jag tycker att han ser ut att ha för lite mörkt pigment för att vara rättecknad golden. De är nästan svarta på öron och nos. Det finns en ostandardiserad ("felfärgad") goldennyans med rosa öron och nos, jag tror att det kanske är det han har.

Måste bara fråga, vad är föräldrarna för färger? =)

Mamma är golden roan, pappa är väldigt ljus buff med svart bas
#7 Det här är ju ett av dina "barnbarn", en av Bakhtiaris ungar. Brorsan blev mer rätt tecknad, men den här killen är ju så grymt söt! FYI fick hon en tredje unge, en PE golden hona, som också är grymt söt! Men jag vet att PE kanske inte är din favorit, så det kan vara bra att risken finns i dina linjer (båda föräldrarna är DE)
Nu förstår jag också varför han är så söt, det är ju hans rosa nos!

OJ! Den där lilla killen ser ju ut som min Piccolo. Jag funderar då på om han också är roan (feltecknad). Han har alltid varit ljusare än de andra ungarna och nu är han klart ljusare än mina vuxna också. Jag började fundera på om han skulle bli buff, men det verkade så konstigt. Men golden roan bär mamman på så det vore mer logiskt. Kan det vara så? Sätter in en bild på min lille Piccolo när han sitter bredvid Curry :)
#10 Marsvin kan inte "bära på" anlag för roan. Om de har ett roan-anlag är de roan. Punkt.
Att din lille är ljusare än en vanlig golden beror på att han har en pet-pappa. Petmarsvin har oftast sämre färg än renavlade rasmarsvin.
#7 Hur menar du nu, med pigmentet? Golden ska inte ha svart pigment, men det är numera vanligt (tyvärr). Standarden säger "Öron och trampdynor rosa/golden. På DE Golden tillåts svag pigmentering."
Det finns ingen speciell ostandardiserad variant med ljus pigmentering. Goldens med chokladanlag får rubinton i ögonen och ljusare pigment. De räknas också till DE Golden. Mycket, mycket finare om nån frågar mig. ;) De skiljer ut sig mycket bättre från red också.
#11-12 Har ni inget svar på vad ni tror/anser att Morumottos marsvin har för färg?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#13 Trodde att det redan var utrett? Golden roan är väl det troligaste. Sen om man vill lägga till /white för bläsen eller inte, det gör man väl som man vill.

#11 Tycker du låter lite otrevlig i tonen. :/ Så bara en golden roan kan få en unge med golden roan, är det det du menar? Två self golden med golden roan i stammen kan alltså inte få ungar som är golden roan? Han må ha en ljus färg, men jag tycker inte att den är "sämre" för det. Hans syskon är ju dock mörka golden. Jag tycker det är trist när du får det att låta som att pet-marsvin är sämre.
#15 Nja, föräldern behöver inte vara just golden roan, men en av föräldrarna måste vara roan för att en unge ska vara roan.
Tycker inte att det är så fel att skriva sämre färg. Standardmässigt är det ju sämre (eller rent av totalt fel) färg. Det är inte konstigare än att mina långhår har jättedåliga färger, just för att de inte är färgavlade.
#14 Det hade jag missat, tycker nämligen det ser mer buff ut är golden. Men kan en golden roan ens få en buff roan med en buffhane? Eller måste man på något sätt fixa det i nästa generation (kanske att para den här killen med en buff-hona t ex)?

#16 Okej då vet jag. Jag gillar iaf hans färg, eftersom han inte ska avlas på för färgen så spelar det ju ingen roll och då är färgen för mig helt perfekt :) Men det beror ju på vilka mål man har såklart, avlar man på färg så har han väl en sämre färg. Men då är han inte roan iaf då, bara ljus.
#17 Kan förstås inte svära på det, men jag tror på golden. Uppfattade för övrigt framför allt frågan som "är det dalmatiner eller roan?", inte om det var golden eller inte.
Om det inte är golden är han ganska mörk för att vara buffroan och det är betydligt ovanligare än att vara för ljus. Roan bleker ofta de röda färgerna. Speciellt om det är lite petstam på dem så kan de ibland bli riktigt ljusa. Ser ut som att han är chokladbaserad också. Men det vore kul att se bild tillsammans med syskonen och kanske med föräldrarna, så att man kan jämföra.
Golden roan + buff kan bli buff roan om goldengrisen bär på rätt anlag.
#19 I början var frågan bara om vilken färg han var, inte teckningen. Det kom i efterhand :)
Okej, då är jag med! Skulle också vilja se fler bilder på honom, mest för att han är så sjukt söt!
Fast i trådstarten står det ju "är han golden roan eller golden dalmatiner?"
#21 TS ändrade startinlägget när diskussionen ang om ungen är roan eller dalmis kom upp. I början var det endast färgen som var frågan, vad jag kommer ihåg.

Tack för alla svar! Jag tycker det är roligt att veta om hur rasstandarden ser ut, även om jag varken tänker ställa ut eller avla för det. Kul detta med hans skära nos också, den hade jag faktiskt inte sett innan! Hans mamma är golden roan och han har samma nyans, så jag lutar åt det efter era bra svar. Brorsan tror jag är buff roan, lägger upp bild så snart jag hinner :-)
Vilken liten ängel!
Underbart söt! 

#9 Åh är hennes unge, vad roligt! I så fall skulle jag säga att han är en ljus golden roan med vit bläs, alltså de golden roan/white som någon skrev.
Någon annan kommenterade att jag skrev att golden har svart anlag, det var kanske feluttryckt av mig, men jag står ändå fast vid att en rättecknad golden är mörkare på öron och nos, tramdynor och klor. Det finns ljusare varianter av golden.
Mamman till den här lilla killen har jag fött upp, hon är de golden, precis som sin mamma i sin tur, men hennes pappa är self buff. Hon bär alltså på buffanlag och fick ungar med en (mörk) buff.
#26 Du kan stå fast vid vad du vill, men du har FEL.
Precis som #12 skriver ovan så är texten enligt rasstandarden (med min fetmarkering):
"GOLDEN: Färgen skall vara djupt glödigt rödbrun likt färgen hos en mustig nyponsoppa utan att den upplevs som blek eller övergår i gult. Färgen skall gå ända in till hårbotten. Öron och trampdynor rosa/golden. På DE Golden tillåts svag pigmentering. Ögonfärg: Röda = Pink-Eyed PE, Mörka eller mörkt rubinfärgade = Dark-Eyed DE"

#27 Okej, jag erkänner gärna att jag har fel, men i så fall beror det nog snarare på att jag inte kan beskriva färger på rätt sätt. JAg ska ge ett exempel:
Titta på marsvinens öron på bilderna från Ixias uppfödning; http://www.ixias.webs.com/ under rubriken honor. (Jag valde denna uppfödning som exempel eftersom de föder upp rastypiska buffar och golden). De goldenfärgade marsvinen har ju inte alls samma färg på öronen som buffarna..? De är knappast rosa och jag tycker inte heller att de är goldenfärgade utan mörkare (mot svart).
Kan du (eller någon annan) ge mig ett exempel på en rätttecknad self golden med rosa öron, så att jag vet vad du menar?
#28 Här har du en bild på en Self PE Golden, http://farm4.static.flickr.com/3022/2933282877_d9ba4c91e3.jpg?v=0.
Sen här kan du se Buff, PE Golden och DE Golden bredvid varandra, http://farm1.static.flickr.com/50/127322721_b80352144e.jpg.

#29 Vilken jättebra och pedagogisk bil! Tack så mycket. Är alla 1-3 buff/saffron och de på bild 4-6 golden? Det är ju till exempel stor skillnad mellan ettan och trean. Min amatörbedömning hade varit att enligt rasstandraden är ettan för ljus för buff, och att trean är för mörk för buff och för ljus för golden. Vidare att sexan är för mörk för golden (kanske "red" istället?). Upplys mig gärna om vad som är rätt!
Kanske marsvinet i trådens början har samma grundfärg som trean?
#30 Ja det är en himla läcker bild! Alla är inte buff, saffron, golden nej.
Nr 1 cream, nr 2 saffron, nr 3 buff, nr 4 pe golden, nr 5 de golden och nr 6 red. Buff och saffron ska väl egentligen ha samma färg liksom de & pe golden så de har hittat djur med lite olika färg, vem som är för mörk eller för ljus är svårt att säga när man bara ser en bild (jag är heller ingen expert på dessa färger).