Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1209 ggr
Marsvinlove
0

Könsbestämning ungar ca 1 v

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmmm, jag börjar misstänka att mina bebisar kanske inte är tjejer:S De har börjat få en liten "plupp" och det ser inte längre ut som ett Y utan mer ett i istället tycker jag. Hoppas nu inte det är båda killar för då måste jag ju sälja en av dem!

Min kamera funkade bättre att ta närbilder med när jag hade en bra lampa riktad och ungarna är lite större nu.

Men vad tror ni? Hanar tror jag mer på, fast när man klämmer i området så verkar penisen inte komma ut?

Här är den mest bruna på bild:

Marsvinlove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här är den mest svarta:

Binajis
0

Jodå, visst ser det ut att vara två små killar. Varför kan du inte ha båda med pappan då? Och köpa en ny till mamman? :-)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

godisgrisen
0

Ja det är små pojkar. Det tyckte ju inte jag var så bra…

Marsvinlove
0

#2 Jo jag känner att det inte liksom är helt säkert att ha tre hanar tillsammans… Men vi får väl se hur jag gör. Brukar ni här på ifokus ha det ibland?

#3 Ja det känns kanske surt för dig (och mig för den delen också:S) Men men så kan det gå.

Binajis
0

#4 Jag sätter ihop hanar hipp som happ här jag och det är nemas problemas, jag har haft 5 avelshanar tillsammans i flock. Så sätter du småkillarna med pappan vid 4 veckor så ska det mycket till för att det inte ska funka. Men det spelar ju roll vad du har för bur såklart.

Vid 4-8 månader (när småkillarna kommer i "tonåren") kan det bli en del utmanande och ifrågasättande bland rangordningen, men har man lite is i magen så ska det inte heller vara några problem.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Marsvinlove
0

Hmm ja det låter ju bättre, värt att tänka på. Angående buren så kan ju killarna få bokhylleburen sen så länge, medans min  hona (som jag förövrigt måste skaffa nytt sällskap till nu snart, hade tänkt "rädda" ett par blocket-honor eller omplaceringshem, sorry Godisgrisen om det blir så då:S) Sen hade vi tänkt bygga en till bokhyllebur:)

Binajis
0

#6 Bokhylleburen låter perfekt för tre hanar! :-)

Marsvinlove
0

#7 ja jag tror nog att de kommer trivas i den:P Den är ju 200x80 så det borde ju vara tillräckligt stor till tre killar.

Sandra-B
0

Jag skulle också säga att det är två pojkar.

Jag har tre hanar (en född i januari-06 och två födda maj-09) i lite drygt en halv bokhylla (ca 180*90 cm, så de har kanske 100*90 cm). Bokhyllan är avdelat med ett kompostgaller och i den andra halvar går två vuxna (fd avelshanar) tillsammans och de brukar prata med varandra genom gallret.

Det fungerar jättebra med mina pojkar än så länge och jag ser inga tecken/tendenser på att det inte kommer att fortsätta som det är nu.
Dock kommer jag snart att sätta in en tredje hane i den halvan där de är två (en hane som gått med dem innan men går med honor nu) så risken finns att det kommer att komplicera situationen men egentligen tror jag inte det- det brukar fungera bra :-)

Lycka till med grisarna- jag tror det kommer att fungera utmärkt med dina tre pojkar ihop i en bur som är 200*80, speciellt om de inte kommer att träffa honor i framtiden. :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Marsvinlove
0

#9 Tack, ja jag hoppas också att det kommer att funka:P Om man har en bokhylla på ben ovanför till tjejerna, kan killarna då känna lukten och bli "bråkiga"?

elin85
0

#10 De kan absolut känna lukten, men det är inte säkert att de börjar bråka. Det är nog mycket individuellt.

Marsvinlove
0

#11 Hmm ja, fast då antar jag att de skulle kunna börja bråka lika mycket om de bara vore två st om hade sin bur under tjejernas. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra än, Elvis är ju ganska mycket dominant, men om han blir bossen över småkillarna kanske de håller sams? (boss lär han ju bli, han är ju störst) Kan ju bli lite knepigt det här:S

FeliciaS
0

Två små pojkar, stämmer bra.

Om du har möjlighet att ha fem marsvin (de du har och en kompis till honan) så tror jag absolut det funkar bra att ha pojkarna på 200*80 cm :)

#12 Om pojkarna flyttar in till honom när de är 4 veckor så kommer han helt klart bli högst i rang automatiskt. Om de andra två kommer försöka göra upp om rangen är svårt att säga, men inte i början.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

#12  Jag hade ett marsvin som var stor och boss när jag hade två marsvinskillar. När en tredje kille flyttade in var ungen 5 veckor och det gick hur bra som helst, men ca 1-2 månader senare så började den lilla bråka om rangen med den stora så han blev helt knäckt till slut. Den stora tuffa killen i flocken förlorade sin rang och blev lägst i rang, hans psyke blev helt förstört och han slutade tom äta, så vi fick sära dem. Nu var denna hane en kastrat, vet inte om bristen på testosteron spelar in  när det blir slagsmål? Det jag vill komma fram till är iaf att man aldrig kan ana sig till hur det går, men att det ju inte behöver betyda att det inte fungerar för dig. Med en så stor bur tror jag alldeles säkert att det kommer att fungera, min var "bara" 140x60cm+en liten övervåning. Det var iaf tydligen inte tillräckligt stort för att mina hanar skulle hålla sams :(

Marsvinlove
0

Ok, ja jag har möjlighet att ha fem marsvin, absolut:) (plats har vi) Det blir ju mycket mera jobb såklart men det tycker jag det är värt!:D Hade tänkt som jag skrev ovan ge en eller två vuxna marsvinshonor en ny chans, från t.ex blocket.

zippern
0

2 hanar kulle jag gissa på! :)

Linnet
0

#12 Tråden är nästan 4 månader gammal, så hon vet nog vid det här laget vilket kön det är, men visst har du också rätt i att det är hanar.

HLJB
0

Hanar och de är ju samma bilder som använts i mina trådar däör jag undrade över Vitamins kön.

[Maijah]
0

Jo mina killar är helt klart hanar, men det har jag ju vetat om ett tag nu;)