Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1017 ggr
kpea
0

Provar med fleece nu

Mina barn och jag köpte marsvin för ca 2 månader sedan och sen dess har jag experimenterat med inredningen på olika sätt. Tycker att spån skräpar och luktar för mycket så idag har jag bytt till fleece i halva buren, den sidan där de bajsar minst. I andra halvan, vid matdelen har de just nu bara en tidning som underlag, tänkte byta den varje dag. Ett hus med ingångar från båda sidor delar av dessa två sidor för att det inte ska skräpa ner i hela buren. Återstår att se hur det här kommer att fungera??? Någon som har provat med fleece och vill dela med sig av sina erfarenheter? Eller andra ideer?

[Maijah]
0

Jag har hela båda burarna med fleece, och handukar där det serveras hö. Jag kommer fixa en avdelining med toalätt (pressade papperspellets) där höet är senare, då de kissar nått förskräckligt mycket där och jag vill inte tvätta handukar hela tiden. Bara tidninspapper är inte bra, då tryckfärgen från tidningarna är giftig och när grisarna kissar på den och sen går på det kan de få inflammationer i tassarna. Råder dig att fixa en avdelning med toalätt+hö eller med handukar, då bara tidninspapper som sagt är dåligt.

kpea
0

Tack för svar! Jag trodde inte att det var någon fara med tidningspapper numera, har läst på flera ställen att det var längesedan trycksvärtan innehöll gifter…måste kolla upp det igen. Jag har också tänkt att prova toalätt där höet är, ska köpa det det när jag kommer till djuraffären nästa gång.

Jag köpte ett toahörn i plast till dem idag och de går redan dit och kissar . helt otroligt???!!! Hoppas det håller i sig.

elin85
0

#2 Det är ingen fara med tidningar, trycksvärta är inte giftig sedan länge, Men jag tror ändå inte att det är något bra underlag under längre tid. Men visst om du byter varje dag och så, men annars kan du använda tidning med handduk på och fleece över i hela buren. Jag har lagt ett lakan i matdelen för att undvika så mycket hö på fleecen. Sedan har jag en kattlåda (minsta varianten) som hölåda som även är deras toalett med träpellets som suger upp kisset.

Buffen
0

Jag delar med mig av min fleece erfarenhet här

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

freddiie
0

#4 Riktigt snyggt måste jag säga! :D Men bilden längst ner till vänster, har marsvinet fastnat i fönstret eller vad? *s*

elin85
0

#4 Ser att du inte vikt in kanterna på fleecen, jag har problem med att mina små hanar vill krypa in under fleecen, gör inte dina det?

[Maijah]
0

#3 Jaså, då kanske den inte är giftig då, men det är ju ändå inget bra underlag för dem att endast gå på, det blir ju hårt.

Mina kryper faktiskt aldrig under fleecen, även om de kan det.

elin85
0

#7 Nej, det är  inte giftigt :) Mina småttisar ska bara in under fleecen hela tiden. Deras dagar går ut på att hitta en väg under och mina går åt till att försöka hindra dem ;) Det är våran lilla lek..suck. Men det kanske går över när de blir äldre då får jag hoppas.

[Maijah]
0

#8 De tycker det är roligt ju;) Inte änns mina superbusiga 3 månaders grabbar har kommit på att man kan krypa där under, & tur det:P

freddiie
0

#6 Jag har har hårspännen i kanterna, som håller ihop fleecen och tidningarna. Smidigt och bra.

Buffen
0

#5 hehe nä jag har satt igen det fönstret så det är bara en synvilla finns inget fönster på den sidan :P

#6 Ha! vilka busar, nä mina kryper inte under, Kanske kan du placera ut lite "tyngder" längs kanterna varstanns (utöver #10 tips), typ tegel/ små stockar eller liknande. Eller så lägger du in mindre fleece filtar i högar i någon hörna som dem kan gräva så mkt dem vill i kanske du förebygger.

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

elin85
0

#10 och #11 Tack för tipsen. De har en liten stolsdyna i ett örngott som de också kryper under och använder som täcke/tunnel :) Den får duga till dem :P