Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: off-topic
Läst 1030 ggr
Lyan
0

Kom på en häftig sak!

Tootaallt off topic!

Kom på att i teorin, går praktiskt men hur stor är sannolikheten, kan en häst faktiskt vara silvergulbrunblacktigreradsabinobukskäckskäckskimmelskimmel!

Alltså en i grunden svart häst med aguoti-, silver-, gul- och blackanlag. Tigrerad (som behöver två olika anlag för att bli riktigt tydligt). Sedan sabinoanlag (strumpskäck), bukskäck och dorsalskäck (det vanligaste på våra skäckar). Konstantskimmel (roan) och avblekbar skimmel.

Bukskäck är ett recessivt anlag, de andra är dominanta, tigrering är "semidominant"

Hade velat se en sådan häst :-D Fast den hade blivit vit väldigt fort i vilket fall som helst…

Creation
0

Jag önskar att jag hade någon aning om vad det är du talar om, haha. Tungan ute Jag är ju jättefascinerad av genetik, ska kanske lära mig lite om hästgenetik nu när jag är färdiglärd inom marsvinsgenetiken, bara så att jag förstår vad det är du menar. ;-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Strawberi]
0

Jag fattar INGET hahahah!
Men vet ni en annan super cool sak?
- om jag hade varit en mamut hade jag stått på ett museum nu! 8D

Lyan
0

Åååhh, jag ÄLSKAR genetik!!!! Har bra koll på hästar, hundar och håller på med marsvin :-D Katter är svårt att hitta färger på och andra djur är jag inte tillräckligt intresserad av för att leta. ÄN :-)

En svart häst med agoutianlag blir en vanlig brun. 

En brun häst med silveranlag blir silverbrun (islandshästfärgen där de är mörka med silverman och svans)

En brun häst med gulanlag ("isabell"anlag) blir gulbrun (kallades bork innan). Med silver blir det silvergulbrun.

En silvergulbrun häst med blackanlag (fjordingfärg) blir silvergulbrunblack (gulbrunblack kallades vitblack innan)

Tigrerad är en prickig häst (appaloosa och knabstrupper)

Sabino är den gen som ger strumpor och bläs på våra halvblod

Bukskäck är skäck där det vita kommer nerifrån, kallas splashed white också

Dorsalskäck är när det vita går över ryggen, är det som kallas för skäck i Sverige

Konstantskimmel (roan) ger normalfärgat huvud, ben, man och svans resten av kroppen är som ett roanmarsvin. Kallas färgväxlare ibland också.

Avblekbar skimmel är när hästen föds normalfärgad och bleknar vid varje fällning för att sedan bli helt vit

Lyan
0

#2 Hahahaha

[Strawberi]
0

Jag tänker alltid sånt där kul och lågiskt. Det är jätte roligt pappa kan skratta åt mig i timmar.

emelie92
0

Att lyckas avla fram en häst med alla de färgkombinationerna är nog inte omöjligt ;-) Men det skulle kräva mångamångamånga år att avla fram en sådan imponerande kombination av färger :P

Cuyi
0

Jag skulle aldrig klara ut att tänka så D8 Hur kommer du ens ihåg hur allt ska vara efter varandra?

Men.. det låter som en cool häst!

Lyan
0

Eller så har man riktig bonnatur :-P

Fast även om det kommer en sådan fölunge är den helt vit med prickig mule inom 10år iallafall :-(