Hjälp marsvin-Köp hus?
I år har mitt lilla omplaceringhem för marsvin fått fullt upp hela tiden! Eftersom det tyvärr kostar en hel del i både foder, strö och veterinärvård för de små så klurar jag på sätt att få in lite pengar till marsvinen.
Min sambo bygger jättefina marsvinshus åt mina marsvin och omplaceringsmarsvinen och så kom jag på att det kanske är fler som kan vara intresserade av våra hus? Husen är lite speciella eftersom de har två ingångar. Jag har märkt att marsvinen är mycket förtjusta i dessa hus. Dels så har de fri sikt åt fler håll och dels så behöver de aldrig riskera att bli trängda utan har alltid en flyktväg.
Speciellt bra tycker jag husen är vid ihopsläpp av nya marsvin och kanske framförallt äldre hanar där det lätt blir gruff i ett trängt läge. Här kan marsvinen alltid komma undan varann.
Så, i dagsläget är tanken att sälja husen omålade men jag kan även tänka mig måla dem om det finns intresse för målade hus. Så nu undrar jag om ni vill komma med era tankar kring det hela.
Finns det en marknad för husen?
Vad tycker ni om måtten (de går att ändra lite hit och dit på det)?
Målat eller icke målat (blir dyrare med målat såklart)?
Och vad är ett rimligt pris tycker ni?
Mått på husen just nu är i cm:
Tak: 20*23
Djup: 23
Bredd: 20
Höjd: 15
Öppningar 10-11
Här kommer lite bilder!

Jag hade varit intresserad om det inte varit så dyrt med frakt :/ Ett sådant hus hade mina marsvin älskat :)
#3, Ja det är lite synd. Med post kostar det 56kr att skicka huset. Jag kan dock leverera till Norrköping, Stockholm, Linköping och någon gång per år även Göteborg.
mycket vackra hus. Jag tycker nästan att du ska sälja de omålade då marsvin (iaf mina) har en tendens att gnaga på träsaker och det är väl inte alltid så bra att de får i sig målarfärg.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Har du räknat ut vad husen kommer kosta i material ungefär? Jag kan mycket väl tänka mig att köpa hus om det finns några bra. Vet att Lyan gör hus också. Själv går jag just nu och funderar över om jag ska bygga in ett hus i den buren jag håller på och bygger eller om jag ska köpa ett eller flera hus och ställa in i buren.
#8, ja materialkostnaden är ca:30kr men sen skall min sambo bygga dem också. Vill såklart hålla priset så lågt som möjligt för att folk skall kunna köpa men det mpåste ändå bli värt arbetstiden det tar att bygga. Kan tänka mig en kostnad på kring 70-100kr/hus. Då blir det 150kr inkl frakt. Vad tror ni?
Såklart att ni ska få in pengar på husen. Jag tycker att det verkar vara en bra summa också. Frakten kan man ju komma undan om man bor nära så det ska ju inte vara något problem tycker jag.
Det skulle jag kunna betala helt klart, gör lite reklam för er ute på Blocket. Finns säkert folk som är intresserade. :) Prova med Tradera också. Vet i och för sig inte hur sidan funkar men om du sätter ett pris på 70 kr för ett hus så kan det ju öka och bli mer. Frakten tillkommer ju alltid där har jag för mig så det borde ju lösa sig.
Personligen tycker jag det är roligare att köpa hus som har lite roliga former osv :) Men det är jag det :) Som t.ex ser ut som små stugor (som Lyan), och lite sånt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle gärna köpa ett hus av dig när min ekonimi tillåter! Personligen föredrar jag genomtänkta hus som är byggda efter marsvinens behov och levnadssätt. Jag gillar att huset har två öppningar och är relativt öppet samtidigt som marsvinet kan känna sig tryggt i det. Dessutom tycker jag faktiskt bäst om den "naturliga" stilen på huset, träfärgen alltså. ;-)
Jag gillar din idé, perfekt hörnhus! Prisidén på 100 kr tycker jag är förnuftig. Frakten är ju dock lite störande, du kanske skulle kunna tänka dig att besöka utställningar och ta med några? :-)
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com
Jag tycker de ser väldigt fina ut :-) Och till ett gott syfte :-D Jag kommer ha lite välgörenhet på mina hus också i framtiden, har inte kommit så långt i planeringen än.
Du kan testa med Tradera, en del hus (tex Wigwamtälten) går upp ganska bra priser medan jag inte har fått ett enda bud :-(
Hur mycket väger husen? Om någon köper två ser det ut som man kan "klossa" ihop dem så det bara blir någon cm större än nu. Då kan man samköpa om man bor i närheten för att minska frakten :-)
#13, Husen vägen 700g inkl emballage. Jag skall kika på vilka annonssidor som finns, blocket är ju en idé kanske. Dina hus är kanonfina f.ö, de kommer nog sälja bra :)
#14 Då kan du frakta två för 65kr, 4st för 90kr hos Schenker :-)
Blocket har jag försökt med, fick bara svar från Magda och en som frågade om de var tillräckligt stora för kanin, men det skadar inte att prova. Dock förlorar du 30kr för varje annons som kunde gått till djuren.
Skicka mailkedjor till uppfödare och marsvinsfolk och be dem vidarebefodra och hoppas att de gör det.
Sätta upp lappar i affärer. Lämna ut visitkort, skicka till folk du känner/folk som vill hjälpa till i olika städer så de kan lämna ut.
Annonsera på gratissajter och putta hela tiden så folk ser den.
Sälja på marknader?
Jag och pojkvännen har haft många lotterier som gått jättebra, där kan man få in mycket pengar, bara kolla reglerna för lotteri i din stad först. Billiga lotter med mycket vinster, vinst varje gång till barnen och SKYLTA mycket om att det är för välgörenhet. Priserna köpte vi billigt på Tradera och godis till barnen på Netto eller ÖB
Tack för berömmet :-) Har fått många tips och idéer från ifokusfolket också som jag ska fixa när det går :-) Dina hus var jättebra! Har lite liknade hus till mina egna.
Kanonfina hus! Jag gillar konstruktionen och tror definitivt att grisarna gör det med :) Själv brukar jag undvika hus med fyra väggar och tak, har hellre sådana som är mer öppna.
150 kr inkl. frakt låter rimligt. Å andra sidan är jag en sån som snickrar ihop egna och lägger inte gärna ut så mycket pengar på hus, för som sagt är det billig materialkostnad *s*
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tackar för input! :)
Nu är priset satt och det blev som följande:
1 hus=100kr
Vid köp av minst 2 hus =70kr/hus
Vid köp av marsvin från omplaceringen + hus=70kr/hus
Med frakt blir det då som dyrast 156kr för ett hus. Det känns väl överkomligt om man nu är på husjakt?
Tycker det låter mycket bra :-)

#17 Vad blir priset om man köper två hus inkl frakt då?
Om du tillhör någon Lokalavdelning i SMF,så fråga om dom vill köpa in några hus att ha i försäljningen.
Om du får ca 75:- st så säljer dom husen för ca 100:-.
Det blir ju bra både för dej och föreningen.
sälj till djuraffärer? hade en kille som hade gjort kokosnötshus åt hamstrar som vi köpte in av, kul o annorlunda :)
jättefina hus, hade kunnat tänka mig ett eller två sådana till mina! kaninen hade gillat att sitta på det oxå :P
du skulle ju kunna göra en modell större till kanin…. visserligen är det ju för omplaceringsmarsvinens skull, men pengar är ju pengar ;)
#19, det borde bli 70+70+65 =205
#20 det skall jag kolla upp!

Jag kom och tänka på en sak, kanske skumt men jag kör ändå. Sälj dem även som byggsatser! Dvs skicka med alla delar färdiga, spik och några extra samt en pedagogisk beskrivning. Jag fick en fågelholk på det sättet en gång, skitkul för då tycker man att man gör den själv fast nån annan redan gjort grovjobbet som är krångligt om man inte har möjlighet att såga osv. Då blir frakten kanske billigare när de inte blir skymmande.
Jag gillar alla (nänä, många) idér som stödjer ett fint syfte. Sånt kan jag tänka mig att göra reklam för på min hemsida, säg till om du vill ha det.
Envishet och drömmar
#23 Jag har faktiskt tänkt tanken själv men undrar hur många som vill bygga ihop själv? Priset blir inte så mkt lägre eftersom det är sågandet som tar mest tid. Sambon har spikpistol så spikandet går på två minuter. Men om någon är intresserad för att få ned frakten så visst, dock måste jag sitta och göra ritningar då och det tar sin lilla tid det med.Men skall kolla upp vad frakten blir!
Annonsera för det på din hemsida får du väldigt gärna göra! Länka till colinas marsvin om du vill då, där har jag nu lagt upp husen med bilder och information.
#23 Jag har också funderat på att sälja i byggsats, men med Schenker (som är billigast) blir det inte mer än någon krona billigare. Plus att det blir mer jobb att inte bygga ihop dem.
Colina: Dina hus kostar 60kr som platta paket på posten och 55kr med Schenker.

#24. Gör det när jag uppdaterar nästa gång.
Envishet och drömmar
Colina - jag köper gärna ett hus så småningom, hör du inte av mig i vår/sommar så påminn mig! :)
Köper hellre ditt hus för 156 kr som går till välgörenhet än ett för minst lika mycket i en djuraffär.
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
#27 Det håller jag med dig om, helt klart! Jag skulle tusen gånger hellre bidra med de pengarna till en så bra verksamhet än djuraffären..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Om du kan ta dig till SM/NM i år kanske du får sälja hus där med? Jag minns att jag köpte mina marsvins hus där för ett par år sen. Det är det bästa huset jag sett/köpt! Väldigt enkelt, men fint och håller bra.
Då skulle det bli lättare för mig och flera andra att köpa tror jag… man slipper större fraktkostnader. Ifall du kan ta dig till SM och säljer husen för ca 100kr där kommer jag troligtvis att köpa av dig. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#29, Var och när är SM/NM? Och vem kontaktar man för att fråga om att sälja där?
#30 All information går att finna HÄR. :-) SM i juli, NM i september.
Jag antar att man ska kontakta kommissarien. För SM är det Sophie(luneas här på ifokus). För NM har inte den informationen dykt upp än, men när det är kanske 3-4 månader kvar bör den publiceras.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jag undrar om du skulle kunna tänka dig att tillverka ett måttbeställt hus? Jag vet precis hur jag vill ha mitt hus men har svårt att tillverka det då jag bor i lägenhet och inte har bra verktyg. Jag betalar självklart extra i så fall =)
#32 Det borde gå att ordna :) Maila mig med vad du vill ha så skall jag kika på det.

Har skickat mejl till dig