Vad ska jag ta mig till, jag älskar ju dig!
Iors beteende mot flickorna är mer än vad jag kan acceptera! Han låter dem inte vara ifred, vissa dagar får de knappt äta!
Jag älskar honom så himla mycket, han har ju vuxit upp hos mig (sen han var 5 veckor), men jag kan inte låta detta pågå. Jag går här hemma med gråten i halsen och funderar på att omplacera honom. Men det gör så ont att bara tänka på det!
Den 10:e April så kommer det ju hem en 5 veckors skinny-hona till oss, kommer han också hålla på med henne då?! Hon är ju bara barnet! Nej, usch det kan jag inte utsätta bebis-honan för.
Snälla, ge mig råd för jag vet inte hur jag ska göra.
Som jag fattat det så är kastrerade hanar lika "på" som okastrerade när honorna brunstar. Fast det blir ju inga ungar såklart.
Vet inte om det är så men tror jag läste det någonstans.
#1 Jo, jag vet det. Men det är hela tiden, inte bara när flickorna brunstar.
Usch allt känns så hopplöst.
#3 Tyvärr har jag ingen mer plats, bor i lägenghet. 
hur länge har han varit kastrerad och hur länge har han bott med honorna? säger inte honorna till om han blir för jobbig?
#5 De har bott i samma bur tillsammans sen den 1 Mars, han kastrerades den 1 Februari. Men de har i princip vuxit upp tillsammans, iallafall han och Tissla.
Jo, men han ger sig inte …
1 mars i år? Det är ju inte så jättelång tid. Jag har ingen egen erfarenhet av kastrater med honor men har hört att de lugnar sig med tiden, men mer än en månad får du nog ge honom - på den tiden är ju knappt "en vanlig" grupp (honor/hanar) helt lugn.
Hanna
Jag har också hört från sådana som har haft många kastrater att de lugnar sig efter ett tag. Det kan ta flera månader till år, är lite individuellt. Men han bits inte?, är aggressiv eller så mot dem? Om han bara är bossig & hanig så tror jag nog han kommer lugna sig med tiden, du får nog ha lite is i magen ett tag framöver.
Jag har med en hane med mina honor, han flyttade in 6 mars till mina honor.. och stundtals är han helt hysterisk, men det är enbart när dom brunstar, annars låter han dom vara.
Jag tror han kommer lungna sig är nästan helt säker på det =)
Låt honom lugna sig du och inse att hans beteende inte leder till något. Min kastrat var likadan i början, fast hans mamma som han går med säger till för minsta lilla så det är hon som kontrollerar honom till att vara lugn.
När han träffar de andra damerna på golvet blir han också hysterisk men de försöker säga till honom så gott de kan.
Jag tror att din herre snart lugnar ner sig, se till att han har annat att tänka på. Lägg in lite goda kvistar i buren som han kan gnaga på, eller en eller flera hängmattor, eller något annat att mysa ner sig i. Hur stor är buren? De kan behöva större så de får mer utrymme att vara på.
Så jag tycker verkligen inte att du ska ge upp honom ännu
Se bara till att dina honor inte går ner i vikt eller mår dåligt under tiden han lugnar ner sig för isåfall borde du nog tänka på att sära på dem.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag har haft en kastrat med EN hona. Jag minns inte att han någonsin var på henne, mer än några försök vid brunst. Just efter operationen när de inte fick träffas (10 dagar blev vi tillsagda att det var), då hade vi galler emellan dem, då var han helt TOKIG! Han klämde sig under gallret på något vis och tog sig igenom. När vi satte fast det bättre så klämde han sig också under, men då fastnade han, stackarn. När de sedan fick flytta ihop så kutade han efter henne, helt galet (var smidig som aldrig förr, bara kastade sig upp för rampen som han annars knappt vågade använda), men bara i någon timme, sedan var han lugn. Jag har också haft hanar (okastrerade) med honor under parning och de har ju också låtit dem vara mellan brunstarna. Så det låter ju som han är väldigt ovanligt på! :/
Tack för alla tips!
Bits gör han inte vad jag vet, men ibland om nätterna hör jag att den yngsta honan Tissla tjuter jätteljust och högt! Kan det vara att han nafsar på henne?
De har alltid fått träffas, men då hade vi tex honorna i hagen och han fick springa utanför på golvet.^^ Han var inte så här de först precis när de flyttade ihop, det har bara trappats upp ju mer tiden går och jag känner att det börjar komma till en punkt då jag inte vet varken ut eller in. 
Hur är kastrater/hanar mot marsvinsbebisar? Är de på dem också? Är orolig för den 10:e April kommer det hem en 5 veckors skinny-hona hit. Vill ju inte att han ska vara "på" henne när hon är så liten.
#12 Jag tror att hon skriker för att han blir för närgången, det gör mina honor. Min grabb bitts inte eller så utan är bara väldigt på och närgången.
Jag har ingen aning om hur de är mot ungar, mina honor brukar kunna säga till och då ger han sig efter ett tag, eller ja han ger sig när honan i fråga verklgien säger till på skarpen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#13 Okej då ska jag försöka lugna ner mig när hon "tjuter".
Okej, nej jag har inte heller erfarenhet utav kastrater/hanar tillsammans med ungar. Vill ju inte att han skadar den lilla. 
Jo tjejerna till och med kissar på honom, men han bara skakar lite på sig och sen fortsätter … 

#14 Hehe, att honorna kissar på hanen brukar inte hanen bry sig så mycket om oftast :) Jag tror absolut inte att han kommer att skada ungen, det behöver du inte vara orolig för. Men han vill troligen försöka para den också. Min erfarenhet är att de små brukar ha svårare att säga ifrån, oftast lägger de sig bara platt när hanen kommer. Jag tror inte alls att det är något problem för dina marsvins skull, de vänjer sig. Frågan är väl mer om du står ut… Hur stor bur har du och hur många marsvin?
#15 Okej för de gör dem rätt ofta mot honom, stackarn hahaha.^^ Fast de hackar tänder åt honom och den äldsta honan nafsar honom i öronen ibland. Det är inget farligt eller?
Aha okej men då så var orolig att han typ skulle mosa ungen!xD
Vi har byggt om en Billy-bokhylla med måtten:
Längd: 202cm
Bredd: 79cm (tror jag annars bredare)
Och de bor 3st där i. ^^

#16 OJ! Vilken vilde han måste vara då, som orkar jaga runt honorna i så stor bur ;) Nej, inte kommer han att mosa ungen, en 5-veckors unge väger ju ändå 300-400g :)
De har ju ordentligt med plats, jag har också 3 st grisar i en Billybokhylla. Han kommer nog lugna sig ska du se. ^^ Lycka till med din galna grabb;)
"18 Haha ja han far omkring som en liten raket i buren, man ser bara ett rosa streck! xD Jo det är ju sant, antar att jag oroar mig i onödan. ^^
#19 Tack!^^