Marsvin som kliar sig
Hej
Mitt hon-marsvin kliar sig hela tiden, ibland så har hon till och med skrikit/pipit ut av det, hon har fått en mycket sträv päls och hon är lite mjällig och typ lossnar små svarta prickar från pälsen (hud?). Vad är det och vad kan man göra?
Rubrik ändrad av moderator.
Hon skulle kunna ha någon svamp som kliar. Då brukar pälsen lossna som i tussar, fastsittande i en flaga mjäll/skinn. Annars gör väl de flesta ohyror att marsvinen kliar sig. Har hon några kala fläckar? Är huden röd/irriterad?
Hanna
Är hon kal? Har hon sår?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Tycker att det låter som sellnick (skabb). Ta henne till en veterinär!
Om det är skabb är det viktigt att du propsar på att alla dina marsvin ska behandlas. Annars är det troligt att det kommer tillbaks om några månader eller år.
Tufs (hon-marsvinet) har inga kala fläckar men jag tror hon har fått mindre päls på bakdelen och så brukar hon kunna klia upp så att hon får sår! O_o' vi åkte till veterinären förut för att hon hade fått så många sår men då sa han att det var vårat andra marsvin (han-marsvin) som då delade bur med Tufs. Jag litar inte på våran veterinär heller för att han har kommit med felaktiga påståenden men morsan vägrar att åka till någon annan veterinär så….

hur mkt brukar det kosta att gå till vetrinären på ett ungefär??
#5 - Det beror helt och hållet på vart du går och av vilken anledning. På större kliniker så ryker pengarna så fort du kliver in genom dörren, å andra sidan kan de ha mer kunskap där.
Hanna