Länge leve havregrynen!
Under vintern har min 4 åriga skinnyhona Snorkfröken rasat i vikt. Jag har matat på med kligröt och havre till de andra tjockisarnas förtjusning men utan resultat. MEN för knappt två veckor sedan började jag fodra dem med havregryn och vips så har hon blivit mycket finare i hullet! Så med det vill jag bara säga länge leve havregrynet!
Havregryn är toppen! :)
Hanna
Havregryn är bra, och mina skinnys jag hade äääälskade havregryn! :)
Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se
Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!
Blogg: http://mikatela.blogspot.com
Ger också havregryn ibland. Billigt, en påse för 6kr på Willys typ. Räcker länge även åt många hungriga/sugna grisar.
Jag ger mina växande marsvin havregryn ibland, och de stiger minsann :) Jag tycker alla mina marsvin är lite spinkiga (ok alla utom sophie hon är fet!) :)
#3 - 6 kr bara? Jag tror att jag betalade 11kr/påse och det blev på tok för dyrt att ge eftersom det gick åt en påse/vecka nästan.
Hanna
#5 - gör som mig hanna, blanda ut med pellets och havre! :D Fungerar kanon då får de även annat :)
#6 - Nah, jag ger bara havrekross och tycker att det är toppen :) 60kr för 18kg eller något sådant. Pellets tycker jag inte är nödvändigt.
Hanna
#5 Ja kring det för 1kg. ;-)
#7 - gör så du, jag ger bara för jag vet inte *fnissa*

kokar ni havregrynen till gröt eller ger torrt?
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#10 - Det ges torrt :)
Hanna

#5 Här får man också 1kg havregryn för ca 6-7kr på MAXI.
Jag ger ur en grynpåse med 4 sorters gryn (havre, vete, råg och korn), den kostar dock 18kr/kg, men den räcker också ca 1 mån till mina marsvin så det gör ingenting. Jag blandar den med oxbow performance till mina småttisar.

Ger också havregryn ibland, ofta åt ungar och digivande honor. Brukar även ha det till kligröt. 1½ kg brukar väl kosta 11-12:-
Måste ha varit nått specialpris sist jag köpte för idag gick en stor påse på kring 11kr.
Jag tycker havre är bra, men slår ett slag för korn också - det är ett kanonbra sädesslag ;) Kornkross då (viktigt att det är just kross av korn). Annars får faktiskt mina grisar helhavre, de som behöver kraftfoder, utblandat med kornkross och pellets. Gryn och kli av alla slag har jag alltid varit lite skeptisk till att ge om det inte är blandat med vätska, tycker att det borde svälla i magen (?).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#14 Ja det är väl vad det brukar kosta för 1½ kg, men det är ju ändå billigt.

Sväller inte torr havregryn i magen?
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#17 JA de sväller i magen!!
#17 - Möjligt att det gör, jag har dock aldrig märkt att marsvinen skulle må dåligt av det.
Hanna
Jag har inte heller (såklart) märkt av att marsvinen skulle må dåligt av havregryn. Själva äter vi ju också okokta havregryn i ex. musli utan problem.
#19 Om marsvinen skulle äta lite för mkt torr havregryn och det sväller så är det inte speciellt bra för deras magar.
#21 - Tja, om marsvinen skulle äta lite för mycket morot är inte det heller bra för deras magar. Man ska ge all mat i måttliga mängder.
Hanna
#21 Det går inte att jämföra morot och havregryn… Eftersom havregrynen sväller så kan magen gå sönder om de är för mkt torra gryn däri. Men nog om detta =)
#17 Jag tror att det borde göra det. Själv får jag nämligen ont i magen om jag äter torra gryn, antagligen borde det vara likadant med marsvin. Men marsvin, och många andra djur också, är väldigt duktiga på att dölja smärta eller om de mår dåligt. Eftersom inte avföringen påverkas tror jag det är väldigt svårt att märka om de får ont i magen. Då tänker jag hellre "varför chansa?" (det finns ju alternativ).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Det är väl inte så att man kanske ska ge obegränsat med havregryn heller. Men det är väl samma med allt torrt då, pellets sväller ju också. Jag ger lite torra havregryn ibland, men oftast använder jag det till kligröt och då är dom ju uppblötta i vatten.
#25 Jo fast i de fallet så tänker jag så här: pellets är större och därför blir marsvinen mätta fortare än om de äter havregryn. De får i sig mer havregryn (torra) och därför blir de större mängd när de har svällt…

Jag håller med att havregryn är kanon att ge till de som behöver gå upp i vikt eller har svårt att hålla bra vikt.
När jag har bebisar, växande och dräktiga djur har de fri tillgång till (torrt) havregryn och så har det varit här i många år.
Har inte på något vis märkt att de skulle må dåligt av att äta det torrt- varken de vuxna eller de små.
Använder även havregryn i kligröten ibland och jag tycker inte att det sväller nämnvärt om man låter det stå där ett tag- däremot havreklin sväller rätt mycket tycker jag.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

#27 Ger också havregryn framför allt till marsvinsungar och digivande honor, även till kaninungar som just börjat skutta omkring och börjat äta.

Okej :-)
Jag tycker att det är kanon.
Ungarna är inte många dygn tycker jag när de börjar smaka på havregrynen och de ökar väldans fint med det i buren :-P
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!