Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 1340 ggr
gulzebra
0

Hur bygga burskåpet stadigt?

Har tänkt bygga burskåp åt ena kaninen och mina marsvin, för att underlätta rengöring och hantering. Har nu 3 burar på varann så det säger sig självt att det blir väldigt opraktiskt :P

Hur som helst. Jag har inte hittat varken hylla/garderob eller plastlådor som är stora nog, för jag tänker inte göra så de får mindre burar än nuvarande 120-burar men jag har inte plats att göra de större heller - utan det måste alltså hålla just de här måtten. Således får jag helt enkelt bygga från scratch och använda burbottnarna istället för plastlådor. Men, det ska ju vara stadigt också! Plastbottnar i vanliga kanin- och marsvinsburar är ju inte sådär jättestadiga, och jag vill ju inte att hela skåpet ska kollapsa av tyngden heller. Hur får jag burskåpet stadigt men ändå så pass praktiskt att det bara är att öppna dörrarna och dra ur bottnarna vid rengöring?
Plankor som stöttar upp under burbottnarna, visst, men sen då?

Är det någon annan här som byggt burskåp från scratch? Hur har ni gjort för att få det stadigt?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

elin85
0

Du kan ju bara bygga som en lagerhylla att ha burbottnarna på.

Abico
0

Du skulle kunna dra fast det i väggen, då blir det nog rätt stadigt :)

Hanna 

Chieko
0

Lagerhylleliknande tycker jag låter smart, håll koll på ifall något varuhus bygger om så kanske dom har en riktigt bra och stabil hylla över.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

gulzebra
0

Ja som en lagerhylla kan ju funka, men det lär ju ändå bli rätt ostadigt? Det är i princip så jag har tänkt redan, fast med täckta sidor så jag kan ha lister att sätta bottnarna på (+ plankor under för att stötta upp bottnarna) och gallerdörrar fram i princip. Jag har en lagerhylla hemma (för liten så den är inget alternativ) och den är verkligen inte stadig liksom.

#2: Nae, kan inte :P Jag har betongväggar och har ingen som kan skruva i de.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

elin85
0

#4 Vad ska bli ostadigt med en lagerhylla? Hur stora marsvin har du? :P Bygg bara en egen hylla i stil med en lagerhylla så får du ju den storlek du vill ha. Kan tipsa om hyllplanen på byggmax, dem har jag använt till mitt burbygge också. :)

godisgrisen
0

En lagerhylla är nog stadig så det räcker men man kan inte få plats med 120 burar i en sån, för små hyllplan. Däremot är det inga problem att få till en stadig hylla av fyrkantsreglar och spånskivor som hyllplan.

MikaTela
0

För att få upp stadigheten i hyllan om du bygger som lager hylla så kan du ju skruva som ett stort kryss på baksidan.

Första buren har du på botten av hyllan med t ex kaninen sen har du marsvinen på resterande på burar uppåt.

Om jag var du skulle jag nog dessutom göra hyllan ca 0,5 cm högre i framkant så den automatiskt lutar lite lite bakåt och på så vis tar stöd av väggen utan att sitta fast i den! :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Linnet
0

#7 Ja kryss på baksidan är ju ett måste på lagerhyllor, det är ju det som ger stadgan. Lagerhyllor är ju hur stadiga som helst.

[Strawberi]
0

#8 - vi har inget kryss, den är super stadig ändå

Linnet
0

#9 Ja då har ni väl nån annan specialkonstruktion då, som stagar upp den.

[Strawberi]
0

#10 - det är en GORM hylla från ikea inget speciellt?

Abico
0

#10 - Jag har inte kryss bakpå min Gormhylla heller. I.o.m. att man sätter fast kanter och lägger i en spånskiva i botten så blir det väldigt stabilt ändå.

Hanna 

Sandra-B
0

Mitt burskåp (lagerhylla från Ikea) är också stadig och jag har inget kryss eller så bakom på den.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

gulzebra
0

#7: Åh, smart! Det ska jag definitivt göra :D