Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2635 ggr
Xanon
0

Vad lider dom av?

Hej!
Jag som skriver är inte så speciellt aktiv här på sajten trots att vi har en flock härliga grisar hemma. Men nu har dom sjuknat in, och jag börjar bli desperat då veterinären inte vet vad det beror på. Så nu vänder jag mig till er.

De bor alla i flock i en jättestor bur, ett par kastrerade hanar tillsammans med ett par honor. Den första som sjuknade in var en äldre hona, som senare dog strax innan nyår. Då visade inga andra, förutom hon, på sjukdom. För någon vecka sen dog en till, en yngre hane och varken han eller dom andra visade fortfarande ingen symptom. Strax därefter så har resten blivit sjuka.

Symptomen är att dom tappar päls, främst på mage och rumpa/ryggslut, samt att dom blir magra. Dom har bra "lyxig" mat som funkat i alla andra år, och mängden har inte ändrats. Ändå blir dom magrare och magrare. Jag har även misstänkt mig ana  svarta prickar i pälsen, men om det hör till vet jag inte. Det kan vara så att jag desperat letar efter nåt och "inbillar mig" att jag ser saker, det kan ju lika väl vara smuts…

Veterinären vet som sagt inte alls vad det är. Den första (honan som dog) misstänkte dom först svamp på pga att hon tappa päls, och att hon var mager sa dom berodde på hennes ålder. Vi behandlade mot svamp med salva, och då fick hon stora svampbekymmer. Inget annat gjordes, hon hon dog.

Hanen som senare dog gjorde det helt plötsligt. Inga symptom eller så, han var bara död en morgon. Allihop äter och ärnormala i beteendet annars.

Dom har behandlats mot Ohyra i form av sprutor, men jag tycker inte att det har gett effekt. Jag misstänker mask, då gerbiler kan få detta. Gerbiler kan man ge avmaskningsmedel för hund och katt (Axilur) kan man ge marsvin detta?

Nån som vet/misstänker vad somspökar hos våra grisar?

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

Abico
0

Kan det vara sellnic? Marsvinsskabb.
Det kliar massor och i allt kliande kan marsvinen glömma att äta, vilket gör att dom magrar och dör så småningom. Det behandlas med Ivomec i spruta eller Stronghold som ska droppas i nacken. Båda sakerna ska upprepas 2-3 gånger. Om det är sellnic måste alla behandlas för att du ska bli av med det.

Hanna 

Xanon
0

Veterinären tror inte att det är sellnic, föreslog det också. Dom äter som dom ska, dom faktiskt slänger sig över maten när den kommer. Klia sig har jag aldrig sett dom göra.

Creation
0

Tappad päls kan ju bero på näringsbrist, som kan orsakas av mask. Avmagring kan också bero på det. Dock är mask hos marsvin väldigt ovanlig. Ifall du verkligen undrar kan du skicka in ett bajsprov för analys till denna verksamhet och så kollar de upp ifall det är mask eller inte. Det kostar 340 kr, men är kanske billigare än ännu en veterinärundersökning i alla fall?

Jag har läste någonstans om ett marsvin som dött av avmaskningsmedel för katt, så det skulle jag inte rekommendera(men det kan i och för sig berott på dosen)… man bör hellre rådfråga veterinär om medicin och dosering.

Ifall det inte är mask har jag tyvärr ingen aning om vad det skulle kunna vara.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Liinda]
0

Vad får dom för mat?

elin85
0

Har de sår eller mjälliga, torra, hårlösa fläckar på kroppen? Tänker om det kan vara ringorm…men det borde de ju inte dö av. Låter jättehemskt, stackars dig vilken mardröm!

#4 Vad de än får för mat så kan det ju inte bero på det, eller hur tänker du?

Xanon
0

#4 Dom får "Dodson & Horrell: Rabbit royal" och det har vi haft till både dessa och tidigare marsvin i många år, och har alltid funkat innan.

#Nej, huden är ren och fin. Finns inget mjäll, inga sår och den är inte torr.

HLJB
0

#6 Rabbit? De låter ju som att det är kaninmat du ger, om de nu har någon betydelse för de "sjukdomsförlopp" du beskriver vet jag inte.

Creation
0

#6 Men grönsaker då?

Sandra-B
0

Är det inte det fodret som innehåller bland annat ringblomma?

Det finns iaf ett foder med ett liknande namn (tror att det är detta) som innehåller bland annat ringblomma som några uppfödare har använt och fått extrema problem hos sina djur.

De har haft jättesvårt att bli dräktiga, de har kastat kullar, de har dött.
Vilka symptom de djuren har haft vet jag inte, inte heller vilken mängd foder de fått.

Om det är samma foder så rekomenderar jag dig att omedelbart plocka bort det fodret ur dina marsvins kost.

För uppfödaren jag har bäst kontakt med tog det ungefär ett år efter att hon slutat med fodret tills hennes djur hade återhämtat sig någorlunda, fertiliteten var dock nedsatt länge efteråt.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

luneas
0

#9 Jag tror knappast att det kan vara fodret som har gett en massa dödsfall hos TS. Det är samma foder som du pratar om och jag har också hört att ringblomma kan orsaka fertilitetsproblem och missfall hos honormen inte att det skulle påverka djuren rent allmänt. Har själv gett fodret under en period för några år sedan och jag märkte inget konstigt alls med djuren. Det var ju många uppfödare som körde med RR där ett tag och om det skulle vara så farligt så borde man ha hört om fler dödsfall och problem tycker jag.

Jag skulle tro på någon smitta men vad är förstås jättesvårt att veta. :-/

Moa-16
0

Dom får grönsaker & hö? Du skrev bara "fodret" men du kanske såg det andra som självklart?

Jag tror inte det kan vara fodret som orsakat det här. Känns lite väl långsökt, kanske?

Låter som någon ohyra…

Sandra-B
0

Hon som jag tänker på miste åtminstone flera djur under den period som hon använde det fodret, om det beror på fodret eller något annat är dock ingenting jag kan svara på. Slutsatsen hon själv drog var iaf att både dödsfallen och fertiitetsproblemen hörde ihop med fodret, men om det är många som använt sig av detta utan att djur dött så kan man kanske dra slutsatsen att det är något annat som orsakat dödsfallen hos henne.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Chippers
0

Det låter lite liknanade det som drabbat 2 av mina marsvin också, för ca 2-3 år sen. De åt jättebra (!) och kliade sig inte men tappade lite hår främst på mage och magrade av otroligt mycket på bara några dagar. Veterinären visste inte vad det var men gissade på Ohyra eller mögel/dåligt hö alt. näringsbrist men deras kost bestod mest av hö och c-vitaminrika grönsaker, pellets ibland. Jättekonstigt!

[Liinda]
0

#5 Jo vad ett djur äter kan påverka extremt mycket hur det mår och hur lätt det blir sjukt och så vidare.

Jag ställde den frågan eftersom vi i våran utbildning alltiid har fått lära sig att om det är ett djur som man inte vet vad felet är så tar man reda på vad det är för kön, ålder, ras, kastrerad eller inte, har det haft ungar, vad det äter mm. Man tar reda på så mycket bakgrundsfakta som möjligt för att kunna utesluta vissa saker.

elin85
0

#14 jo, visst men om de inte äter något giftigt så lär de ju inte dö av det eller tappa hår.

LisenN
0

Vitaminbrist ger ofta håravfall och ordentliga brister på vitaminer och/eller mineraler kan även ge viktnedgång.

Var får grisarna för grönsaker och hur ofta?

Tror knappast att det kan vara hela orsaken till problemen men det kan påverka.

Kolla avföringen för inälvsparasiter kan ge precis dom symtomen (man kan även be veterinären kika på avföringen).

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

[Liinda]
0

#15 Jo dom kan  faktiskt det. Visst dom kanske inte dör direkt av fodret men följdsjukdomar pågrund av fodret kan leda till döden. Om dom inte får i sig alla vitaminer och mineraler dom behöver så kan kroppen börja ta skada utan att det märks under en lång tid och till slut så kan dom dö av det.

Creation
0

#15 Som Linda säger kan fel foder leda till död. Exempelvis näringsbrist kan leda till håravfall och avmagring. Kroppen bryts långsamt ned tills djuret inte orkar mer och avlider.

Människor med anorexia är ju ett typiskt exempel på det. Att länge ha en dålig, näringsfattig kost kan ge samma effekt.

Det är alltså en möjlighet att det är vad som gäller i TS fall.

elin85
0

#17 och #18 Okej, jag ger mig. Men menar mer att hon ju skrev att hon haft samma foder i flera år och hon nämnde ju kraftfoder, så det var det jag menar inte kan spela så stor roll, det är ju ändå bara en liten del av marsvinens kost. Men självklart, som helhet spelar det ju in, men skulle de plötsligt börja dö.. det verkar osannolikt. Men visst spelar kosten en viss roll. Men att jämföra med anorexi skulle jag inte göra, anorexi är ju "självvalt svältbeteende" eller att inte kunna få i sig mat pga psykiska eller fysiska skäl, en sjukdom. Men näringsbrist, ja visst, jag vet dock inte vad man skulle mata marsvin med för att de skulle få näringsbrist så länge de får hö och c-vitamin. Men jag förstår vad ni menar…

Creation
0

#19 Det jag menade var bara att anorexi leder till näringsbrist och det är av den anledningen som anorektiker inte sällan blir tunnhårigare och magra, t.ex. :-)

Fast anorexi betyder ordagrant aptitlöshet på latin och behöver inte alltid syfta på sjukdomen anorexia nervosa(nervös aptitlöshet). Men i talspråk syftar man ju oftast på det.

Men precis som du, tror och hoppas jag att TS marsvin inte lider av näringsbrist orsakat av dålig kost. Dock är jag ganska säker på att det beror på näringsbrist. Vad som orsakat näringsbristen är frågan. Inälvsparasiter kan ju också orsaka det.

elin85
0

#20 Ja, då förstår jag absolut, trodde du menade att marsvinen kunde ha anorexia :P Jo, jag vet betydelsen, därför jag skrev " "självvalt svältbeteende" eller att inte kunnde få i sig mat pga psykiska eller fysiska skäl" :) Men nu förstår vi varandra om det. Sedan skriver du att du tror att det är näringsbrist, men om du tror att de får sådan extremt dålig kost, vad skulle det då bero på? Jag menar om marsvin får hö och c-vitamin så klarar de sig ju oavsett vilken annan kost man också ger. Dessutom borde ju TS märka om marsvinen blir trötta och dåliga vilket de ju borde bli om de har näringsbrist (som personer med anorexi). TS skriver ju att vissa inte visar något symtom alls, bara ligger död plötsligt.

idipidi
0

Om TS verkligen vill veta vad problemet är så är det obduktion som gäller. Då kan man få reda på dödsorsak, eller åtminstone få en ledtråd om det.

Första tanken är Ohyra.  Men om man gett ivomecsprutor till samtliga, utan någon som helst förbättring, så tag tror också på något foderrelaterat. Kanske dåligt hö? Ett par uppfödare som jag känner till hade många oförklarliga dödsfall för många år sedan och skickade djur på obduktion. De visade att djruen hade brist på E-vitamin och selen. Selen är ett bristämne i svenska jordar.

Creation
0

#21 Jaha, då förstår jag. :)
Det behöver inte vara någon extremt dålig kost för att orsaka näringsbrist. Som #22 säger, kan det bero på enkla saker som dåligt hö.

Som jag förstått det visar alla marsvin symtom nu, men de som dog gjorde inte det? Dödsfallen behöver inte alls ha något att göra med sjukdomen som dessa andra marsvin har nu, det vet vi ju inte än.

Hoppas att Xanon kan dyka upp här igen och besvara våra frågor. :-)

Caspia
0

Själv är jag oerhört nyfiken på De bor alla i flock i en jättestor bur, ett par kastrerade hanar tillsammans med ett par honor. Det hör ju inte riktigt till frågan men du har alltså flera hanar i samma flock med honor? Jag har hört om försök med det förut men de har inte vart lyckade utan en hane har dominerat mot de andra och även honorna har vart väldigt aggressiva. Hur fungerar gruppen? Får alla marsvin matro?

Envishet och drömmar

Creation
0

#24 Jag tänkte samma sak så fort jag läste tråden! :) Har bara glömt att fråga. Men det vore verkligt intressant att veta.