Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 7259 ggr
kpea
15

Hur klipper man sitt marsvin

Mitt ena marsvin har en päls som bara växer och växer. Hon är någon slags korsning mellan virvelmarsvin och något annat enligt uppfödaren. Just nu ser hon hemskt ovårdad ut med sin långa päls och jag måste klippa henne frågan är bara hur!!! Jag tror nog att hon kan sitta skapligt stilla men HUR ska man klippa. Finns det någonstans man kan läsa om hur man går tillväga ellere har någon här lite tips att dela med sig av?

Jag är rädd att hon kommer att se lite tokig ut med min hemmaklippning :-)

Creation
1

Det är svårt att få det att se helt perfekt ut när man klipper själv. :-) Det gör inget om det ser lite galet ut, mina marsvin ser alltid lite smågalna ut när jag precis klippt deras päls, tycker jag.

Bara klipp, som man kan klippa sitt eget hår, lek frisör. Det finns ingen speciell teknik när det kommer till att just klippa marsvin. Alla kör väl på sitt sätt. 

Brukar marsvinet röra på sig mycket kan du kanske ta hjälp av någon annan som får hålla i henne eller att du håller en hand på henne och klipper med den andra.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Caspia
2

Precis som Louise säger så finns det inga speciella frisyrer att satsa på, inte som med pudlar direkt.

Tänk på att ha en bra sax. En del kör med tygsaxar, själv köpte jag en frisörsax på Jula för inte särskilt mycket pengar. Klena papperssaxar är värdelöst! Ta gärna hjälp av någon som håller i marsvinet. Det blir hår överallt så glöm inte att ha en klädvårdsrulle nära till hands.

Se till att klippa kort i baken så att hon inte kissar på pälsen och i "armvecket" bakom frambenen, där blidas annars gärna tovor. Det är lite skillnad på marsvin med virvelpäls och rasrena långhår som i generationer avlats för att ha en viss typ av päls, ofta är virvelns något strävare.

Klipp så att pälsen inte når ner till marken.

Sen blir det ärligt talat sällan vackert… I början syns alla hack och ojämnheter men efter ett par dagar brukar det se bättre ut. Då kommer "fluffigheten" tillbaka och man kan ta hem gäster igen. Flört

Envishet och drömmar

Creation
1

Jag har också en frisörsax, från Kicks. Tygsaxar och papperssaxar tycker jag är värdelösa i jämförelse. Papperssaxar är i princip omöjliga att klippa päls med och tygsaxar är väl lite större=läskigare att klippa med.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Tina
1

När jag klipper mina marsvin får de alltid något gott att äta, oftast gurka. Då får de något annat att tänka på och hela situationen känns nog plötsligt mer värd. Ibland tar jag hjälp av någon som kan hålla marsvinet eller alternativt hålla dess gurka så marsvinet inte springer iväg med den.

Här kan du se resultatet av min senaste klippning. Flört
Som du ser blir det långt ifrån perfekt. Jag vill hellre att klippningen ska vara snabb och smidig än att marsvinet ska få en modefrisyr.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Ruffsen
1

Hehe jag tycker att jag är bäst på att klippaFlört*host*

Jag klipper av den längsta pälsen släpet eller vad man ska säga för det blir bara kiss där iaf. Mina marsvin gillar att bli klippta för de får alltid något gott :)

Min klippningar blir långt ifrån jämna och fina men mina grabbar är inga utställningsmarsvin så då gör det inget ;)

Basqal
1

#4, Jag kan inte låta bli att skratta, ser precis ut som en av mina klippningar! Ah, nostalgi Glad

Håller med det som redan sagts; bra sax, ingen päls hängandes i marken, kort bak, muta och prioritera funktion över stil.

[Jessica-B]
1

Fick ett härligt tips idag som jag skänker vidare!

Denhär tråden kan du läsa och se bilder på resultat av rakning (klippning med elektrisk hårtrimmer). Klippte min långhåriga kille idag med trimmern, dock inte så kort som på bilderna i länkade tråden, men kort nog för att han inte ska kissa ner sin päls. :) Mycket lättare än med sax.