Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2926 ggr
hella1000
0

Dräktighets- och vattenflaskefrågor

hejsan

jag är nybliven marsvins ägare och jag känner mig lite grann som en höns mamma:) jag har några frågor.. jag har två marsvins honor som är tre månader gamla jag undrar hur vet man om sitt marsvin är gravid?  kan hon vara dräktig vid den åldern? jag tycker att ett av mina marsvin är ganska så tjock så jag funderar på om hon kan vara gravid.. jag har inte haft dem så länge bara tre veckor.. så jag har ingen aning om hon bara har lite hull eller om hon är med barn, finns det något sätt att ta reda på detta? jag känner inte till hennes tidigare bakgrund förutom att hon har en bror, fast de bodde inte i samma bur när jag övertog henne..

sen en annan fråga mitt andra marsvin verkar inte riktigt ha förstått hur man gör när man ska dricka ur vattenflaskan hon nosar på den men verkar inte förstå hur hon ska göra, jag blir orolig för att gon inte får i sig tillräckligt med vatten bör jag sätta in en porslinsskål med vatten också för säkerhets skull?

har ni en varsin vattenflaska till era marsvin eller får de dela på en flaska?

jag har ett annat bekymmer med att flaskan inte riktigt sitter bra i buren så att marsvinen kommer åt den ordentligt, har ni några tips för att den inte ska ramla ner?

många frågor och jag är väldigt tacksam för svar

mvh helen

godisgrisen
0

Ja de kan vara gravida i den åldern men det är inte säkert att hon är det. Bästa sättet att bli säker på det är att sitta med marsvinet i händerna. Är det ungar där inne känner man tydlig sparkar de tre sista veckorna.

Troligen vet hon hur man dricker men är inte tillräckligt törstig. Får de gott om grönsaker dricker de ganska lite men det skadar ju inte om du har en skål där om du känner dig osäker. Mina marsvin delar snällt flaska med varandra.

Det finns många sätt att fästa en vattenflaska. Har du en gallerbur brukar det inte vara några problem har man en träbur kan det vara knepigare. Det finns några sådana trådar här på Mif med tips.

Kul att du skaffat marsvin, eller kanske jag ska säga grattis!

[Jessica-B]
0

#1 Grattis till dina 2 nykomlingar!

EN vattenflaska skall räcka i buren. Glöm inte att skaka den lite ovanför diskbänken tills att du ser att det droppar ut vatten ur pipen så att luften ur pipen försvinner - annars kan det bli svårt för dina marsvin att få ut något vatten ur flaskan.

Det är viktigt att marsvinen får i sig tillräckligt med vätska. Tills du ser att de börjar försvinna vatten ur flaskan kan du ge dom lite extra gurka förslagsvis, det innehåller en hel del vatten, och smakar dessutom gott! (innehåller dock inte mycket vitaminer)

Vad har du för bur? Har du möjlighet att fotografera hur din nuvarande vattenflaska sitter fast just nu? Svårt att ge svar på hur du bättre fäster den, utan bild/den infon :)

Dräktighet har jag ingen erfarenhet av, så de frågorna passar jag vidare.

Lycka till med dina marsvin Helen!

Linnet
0

Men du kanske kan fråga den förra ägaren hur länge hon gått med sin bror. Det sägs ju att dom blir käönsmogna tidigt, men jag tog hand om en mamma med tre ungar som var 11 veckor gamla, det var en hane och två honor och dom gick fortfarande tillsammans. Särade hanen från honorna direkt och var lite orolig att honorna skulle ha blivit parade av sin bror, men det var dom inte.

elin85
0

Min erfarenhet är att marsvinsungar som är i en ny miljö ibland inte dricker de första dygnen. Om det andra marsvinet dricker skulle jag inte alls oroa mig, då kommer den andra att komma igång. Du kan ge lite vattniga grönsaker, men inte för mycket, det är ju ändå viktigt att ditt marsvin lär sig att dricka ur flaskan. Varsin flaska behöver de absolut inte ha.

Övriga frågor kan jag inte svara på utan bilder :)

hella1000
0

hej

tack för svaren:) tyvärr fungerar inte min kamera för närvarande den har gått i sönder men kan skicka en bild när den är lagad.. det som har hänt två gånger är att vattenflaskan har ramlat ner på golvet och det är ju inte bra.. jag har galler i buren, men den där grejen som man böjer runt flaskan är inte riktigt pålitlig för den åker ner ibland därför funderade jag på om man kan göra på något annat sätt för att hålla den kvar på plats..

ja den andra marsvinet  pepsi dricker vatten utan några problem.. nu har jag sett att även chili har börjat dricka.. hon var nog inte tillräckligt törstig förut:)

några andra funderingar..

när jag fick hem marsvinen så åt de endast hö och så pellets så de är inte så vana vid grönsaker än.. jag har provat att ge dem morötter och lite gruka och det verkar vara populärt:) hur mycket ska man ge dem när man introducerar något nytt att äta så att de inte får diaree? ska man introducera en ny sak i taget eller kan man prova flera grönsaker samtidigt?

jag frågade den tidigare ägaren hur länge pepsi och hennes bror hade gått tillsammnas och ägaren sa att de har varit tillsammans tills de var 7 veckor då separerades de så risken finns ju att pepsi är dräktig…hon är ganska tjock och  jag försökte känna under magen förut när hon var i knät och jag tyckte det kändes som att det sparkade ganska hårt  på flera ställen och det kändes som att något rörde på sig därinne, först på ena sidan och sedan på den andra sidan..för så känns det väl inte annars eller? men eftersom jag inte haft några marsvin förut och aldrig haft några som har varit dräktiga så är jag inte helt säker..men hon äter i alla fall och hon dricker så det är ju bra, hon har fått nu den senaste tiden en favorit plats i buren där hon hela tiden ska ligga och vila sig.. hon är ganska lugn rör sig inte mer än nödvändigt  medan den andra honan är det full fart på..jag får väl avvakta och se om det dyker upp några ungar så småningom.. är det något speciellt jag ska tänka på ifall hon nu är dräktig?

mvh helen

elin85
0

#5 Oj, 7 veckor var länge! Om du känner sparkar så tydligt och inte har någon erfarenhet av marsvin sedan tidigare så skulle jag gissa att hon är minst 6 vekor gången. Stackars lilla tjej :(

hella1000
0

ja jag tyckte det kändes som sparkar i alla fall ska testa lite senare och känna igen och så ska jag jämföra med hur den andra honan känns när man känner henne på magen.. ja det är ju otur om hon har blivit gravid med hennes bror men det fanns tydligen andra hanar som gick tillsammans med dem med så det kan ju ha varit någon av dem som också gjort henne gravid.. hon skulle ju ha separerat dem tidigare men det måste ha varit okunskap från hennes sida.. jag visste inte när jag tog över pepsi att hon hade gått tillsammans med hanar eftersom när jag kom dit så gick hon tillsammans med en hona..  

jag får hålla utkik efter ungar då så småningom såvida det inte är så att hon bara är tjock.. men då skulle jag väl inte ha kännt att det rörde på sig i magen och att det kändes som sparkar?

något speciellt jag ska tänka på om det nu är så att hon är dräktig?

mvh helen

Crest
0

Är inte så insatt i avel, men när jag var 6 år så hade jag marsvinsungar (det var självklart mina föräldrar som födde upp dem ;p) och vi gav honorna havre då (kanske ploppar upp något mer senare, men det är nog bättre om mer erfarna personer svarar).

Och om du fortfarande ger dem pellets så är det absolut inte nödvändigt, de klarar sej bra på bara hö och grönsaker, och dessutom kan de få urinsten av pellets. Tips på c-vitaminrika grönsaker är persilja, paprika och broccoli, gurka och morot är mer som godis. Kolla här och bläddra ner en bit för tips på mängder.

godisgrisen
0

Det låter absolut som hon är dräktig ja… Nu är det jätteviktigt att hon dagligen får mycket C-vitaminrika grönsaker som broccoli, vitkål, persilja och paprika du kan även strö lite askorbinsyra på morötterna. Marsvin har inte så jättekänsliga magar just när det gäller grönsaks introduktion ta det lite försiktigt bara och håll koll på bajset. Så får vi hoppas att allt går bra.

elin85
0

Eftersom de är så unga så tycker jag att det är helt okej att fortfarande ge dem pellets. Man kan också ge kligröt av ex kruskakli eller/och vetekli. Om hon är dräktig kan hon behöva äta lite extra. När mina honor var dräktiga fick de en hel del kligröt, de älskar det!

Som exempel på bra c-vitaminkällor: Ett marsvin på ett kg som inte är dräktig ska ha ca 10g broccoli, 25g vitkål, 5g gul paprika eller 5g persilja för att uppnå dagligt c-vitaminbehov, vid dräktighet ska man ge tre gånger så mycket. Nu vet ju inte jag hur mycket ditt marsvin väger, men du kan säkert räkna ut utifrån detta hur mycket ditt marsvin behöver. Endast om hon inte får i sig den mängd grönsaker hon behöver för att täcka c-vitaminbehovet skulle jag tillsätta askorbinsyra, då kan du strö lite på en grönsak hon gillar.

Abico
0

Jag håller med övriga om att hon nog är dräktig, räkna med ungar inom 4 veckor.

Till vattenflaskan, prova med ståltråd som du gör en ögla liknande den du har idag av. Kanske sätta fast två stycken (en uppe och en nere) så att den sitter ordentligt.

Hanna