Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 4598 ggr
Drifa
0

Hur många i min bur?

Jag har för mig att jag enligt lag får ha 10 grisar i min bur som är ca 200x80 cm. Men hur många är egentligen lagom? För 10 känns som alldeles för många.
Vad tycker ni?

Tina
0

Jag har en bur i precis samma storlek som din. Jag har 4 tjejer i min bur vilket jag tycker är ett perfekt antal. Under en period hade jag 5 st men det tyckte jag blev lite tajt, jag kände mig inte riktigt bekväm med det.

Min personliga åsikt är Max 5-6 st.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Jessica-B]
0

Fanns det förresten inte någon sida man kunde räkna ut hur många marsvin man får ha per kvadratmeter på? (Googlade men hittade inte)

Tina
0
Moa-16
0

Personligen skulle jag inte ha mer än 5 i buren.

[Maijah]
0

Jag har två st Billyburar som är 200x80. I ena lever det 3 tjejer & i andra 2 killar. Max skulle jag nog ha 4-5 grisar i den.

Ett bra sett att kolla hur många max det borde vara i buren tycker jag är att kolla först hur många det är lagligt att ha i buren, och sen dela det på två. Alltså 200x80 är lagligt för 10 st, då tycker jag maxsumman ligger på ungefär 5 st. Så om buren är laglig för 4 st, då är max för mig 2st osv..

Royalz
0

Det beror ju helt på hur stora dina marsvin är.

Om man jämför mina skinnys mot dom bjässarna jag sett på utställning så förstår jag varför ni säger att max så och så många.

Mina är väldigt små, t.ex maya är kanske en halv utställnings teddy. Jag tycker det ser helt lagomt ut när mina 2 sitter i en 100x60cm bur. (Dom bor i 160x60, om nån skulle undra, delar av ibland när jag städar)

Men jag förstår er som har stora marsvin att ni tycker att det blir för trångt med många osv. Men man får tänka på att alla inte har lika stora eller små som er.

FeliciaS
0

#6 Fast så mycket skiljer det ändå inte i storlek på fullvuxna marsvin, och oavsett storlek så ska de ha rätt att få samma utrymme tycker jag. Det kan aldrig bli för stort.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Royalz
0

#7 Läste du vad jag skrev? Det beror ju helt på hur stora man har. Jag t.ex har små marsvin som är snart året gamla. Så har man små får det plats flera i en bur än om man skulle haft stora :)

Till och med min pappa som inte kan så speciellt mycket om djur tyckte dom på utställningen var gigantiska mot vad mina är. Sen kanske det var hanar, det har jag ingen aning om. Men stora var dom.

Sen självklart kan det aldrig bli för stort. Men alla har inte möjlighet att ha burar på 2m. Marsvin mår inte dåligare för att dom kanske sitter i en 100cm bur än att sitta i en 160cm. Det beror ju helt på hur ofta dom får komma ut. En bur är ju inte till för att sitta dygnet runt i.

freddiie
0

Jag skulle ha 4-5 marsvin i en sådan bur. Jag har en 180 x 80 bur med tre marsvin i, det är perfekt tycker jag :-D

[Maijah]
0

#8 Skinnysar brukar nog precis som Abessinier & långhår vara kanske lite mindre i kroppstorlek & vikt, än korthår & Teddy/rex. (men det finns ju stora inom de raserna också, skiljer sig lite från olika linjer) Hanar måste inte vara större än honorna heller, men Rex, Teddy & korthår brukar bli ganska stora/muskliga i kropparna. Jag tycker förövrigt inte man kan ha flera i buren bara för att marsvinen är mindre i kroppstorlek, jag har en liten Abessiniertös på 750 gram och hon växer nog inte mer, samt en nonselfhona på 1200 gram, och båda har väl rätt till lika mycket utrymme även om min ena tjej är mycket mindre än min andra.

Creation
0

Precis som övriga, tycker jag att du kan ha max ca 5 marsvin i buren. :-)
**
#8** Fast trots storlek har de ju lika mycket rörelsebehov(med små, individuella skillnader). Det argumentet tycker jag inte riktigt håller.

Det andra du säger instämmer jag dock i, att marsvin som bor i en 100x50 bur kan må lika bra som marsvin som bor i en som är ex. 160x80, ifall de bara "rastas" mycket dagligen.

Själv har jag två hanar i en 170x60 bur och finner inte att jag behöver rasta dem över huvud taget, då deras rörelsebehov täcks av själva bovistelsen.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

elin85
0

Det är så svårt att säga, det beror ju på hur bra de trivs ihop. Jag brukar använda mig av burstorleksmätaren och sedan tänka såhär: -1 marsvin är okej under en kort period om de kommer väl överens, -2 marsvin är okej, -3 marsvin är bra och -4 marsvin eller mer är lyx. Men det funkar bara på mindre burar tycker jag. I min bur som är 110x60 får jag ha 4 marsvin…där har jag två marsvin och det känns okej (alltså -2). I min större bur som är 125x80 får jag ha 6 marsvin, där skulle jag aldrig ha 5 alltså fungerar inte längre -1, däremot kan jag ha 4 marsvin som kommer överens en kortare period (-2), 3 marsvin skulle kännas okej (-3) och 2 marsvin känns bra (-4). Så i den buren flyttas allt ett steg. Likadant tänker jag i din bur som är mycket större att där kanske man får flytta två steg ytterligare, dvs -1 ej okej, -2 ej okej, -3 ej okej, -4 under en kortare period, -5 okej, -6 bra, -7 el mer lyx. Krångligt och invecklat? Ja, det blev det nog :P Men jag gillar att räkna och klura ut :)

Drifa
0

Tackar för alla svar. :) Just nu har jag nämligen 4 grisar och funderar på att skaffa en liten bebis till snart. Men vill ju att dom ska ha gott om plats.

Blir det nån skillnad om jag sätter min 120x40 bur intill med en bro över så dom kan vara i den med?
Efter att ha läst era svar så tycker jag 4 känns som max i min bur, men jag vill ju verkligen ha den här lilla bebisen.. :(

Sandra-B
0

Jag tycker lätt att du kan ha fem marsvin i en bur som är 200*80 cm.

Jag anser att det är en väldig skillnad på att ha tio marsvin tillsammans där var marsvin har 0,15 kvm än att ha två marsvin tillsammans där var marsvin har 0,15 kvm.

Mina marsvin ligger ofta och vilar tillsammans i en hög vilket innebär att de som vill röra sig har gott om plats till det och det finns gott om plats att komma ifrån någon av de andra om behov finns för det. I en liten bur finns inte den möjligheten även om ytan per marsvin är lika stor/liten.

Jag upplever det också som att marsvin (åtminstone mina) trivs bättre i en större grupp än om de bara är två-tre stycken (bortsett från en del hanar).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!