Ta ungar?
Jag kommer troligen att ta en kull ungar nu under våren/sommaren :-D
Vill bara bolla lite även om det redan är bestämt vilka som blir mamma och pappa.
Mamma blir Rema, bl/wh/go coronet och pappa blir Honey, zobelagouti/white rexpet. Inavelsgraden blir 3,1%.
Har funderat och funderat hur jag ska göra för om jag inte tar någon kull nu så går hela mitt avelsarbete i graven och jag vill ju fortsätta avla på "mina" marsvin. Med Rema och Honey får ungarna både mina första marsvin, Mys och Hugo (som är min stamhane) i stamtavlan, förhoppningsvis kan det bli lockigt också även om chansen inte är stor.
Har länge funderat över om jag ska ta en kull ungar på Rema. Nackdelarna hon har är att hon har rätt mycket nerver, skönhetsfel i ögat, håröm, satinbärare, över ett år och att hon är en favorit. Fördelarna är att hon är mycket kelig och pussig, väldigt vacker, Pe-bärare, fin och mycket päls, stor och rejäl kropp, har både Nogger, Maily, Chess och Hugo i stamtavlan och att hon är en favorit.
Honey kommer att användas lite mer i avel senare också. Hans nackdelar är att han har 25% risk att vara satinbärare och är korthårig. Fördelarna är att han är helgosig, lugn och nyfiken, kan få långhåriga ungar, liten chans för Pe, liten i kroppen, har både Mys, mina första marsvin, Betty och Hugo i stamtavlan.
Vad tycker ni?
Gud vad roligt!
Själv vill jag ta en kull skinny, men har ingen hane .. Och sen vet jag inte om jag vågar med tanke på riskerna …
Det är riskerna jag också tänker på. Har funderat på om jag ska ta kullen på Remas syster men hon är inte alls lika rastypisk och det är ju renraser som är målet även om det tar några generationer eftersom jag använder Honey. Rema är en stor favorit…
Barnbarn till Nogger hade varit underbart. =) Om du bestämmer dej för att ta en kull så vet du att jag är intresserad=)
Om du känner att du orkar med en kull och har tid och plats att behålla så många ungar du ev. inte får sålda till bra hem ser jag inga större problem med det. Men varför ska du para två marsvin där det finns risk att ungarna blir satin? Jag vet att du tycker det är plågsamt med OD och att du klandrat dig själv för att ha fött upp satiner, men så tar du risken igen? Jag vill absolut inte låta nedlåtande, men Rema verkar trots allt inte vara den bästa honan att ta en kull på (med alla de "nackdelar" som du räknat upp).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#4 Det räknade jag redan med ;-)
#5 Alla ungar är planerade att stanna :-) Har två ensamma hanar som behöver kompis.
Jag väger för och emot hela tiden just på grund av satinet :-( Vill absolut inte ha satinungar men samtidigt vill jag inte förlora min linje. Tänker lite såhär att risken för satin är lika stor även om jag tar andra marsvin just pga färgerna jag vill ha. I teorin är det ca 12,5% risk för satin. En hane jag sålt fick satinunge för ett tag sedan varken han eller honan hade satin i sin stamtavla någonstans så där var risken i princip obefintlig.
Egentligen borde inte Rema användas pga att hon definitivt är satinbärare, men hon har också många fördelar.
De nackdelarna som jag tycker är störst på Rema är såklart satinet och hårömheten, det andra tycker jag uppvägs av Honey.
Har funderat över alla honor jag har och Rema är den som är bäst lämpad, de andra som jag har är antingen nära släkt med Honey eller som Ellen är både satinbärare och har inte världdens bästa typ.