Skillnaden på hamster och marsvin
Hej alla glada marsvins ägare, jag har 2 hamstrar, jag trodde det var två marsvin när jag fick dom, men tydligen inte. Hur ser man skillnaden?
Kram Soethamster
Marsvin och hamter är två olika arter. Och framförallt är hamstrar bra mycket mindre än marsvin.
Hanna
Hamstrar är små mindre än en handflata ungefär, vakna på natten och är allätare dom äter alltså både frukt och kött ibland. Dom lever ca 2-3 år
Marsvin är större än en handflata ganska mycket större. Dom är dagaktiva dom är alltså vakna på dagen men tar små tupplurer ibland. Växtätare vilket betyder att dom bara äter grönt frukt och grönsaker. Absolut inget kött! Och marsvin kan bli upp till 8 år gamla endel enstaka äldre tillomed.
Om inte så ska hamstrar absolut inte ha hö då deras kindpåsar kan stickas hål på om dom stoppar in det i munnen.
En gulhamster väger runt 200g, utställningsavlad, grossist uppfödd väger oftast inte mer än 150g.
Sen om du har 2 guldhamster så ska dom bo ensamma då det är lag på att en guldhamster ska bo själv efter 8 veckors ålder, särar man inte på dom så blir det allvarliga bråk och även någon kommer dö.
Marsvin ska bo 2 och 2 så det är lite skillnad och marsvin väger runt 1kg.
Så det är stor skillnad.
Bara okunniga personer som inte borde ha djur som inte ser skillnad. Skaffar man djur så borde man veta vilken art man köpt och läst på om den så man inte senare kommer på att, "oj det var visst en fågel, jag trode det varen ödla"
Redigerat av administrator pga att inlägget bröt mot sajtreglerna.
Hamstrar och marsvin … ser man stor stor stooooor skillnad på.. Marsvin har en helt annan kropps byggnad. Och är mycket större än hamstrar.

Var köpte du dem? Var det ingen som berättade för dej att det var hamstrar…? Är det guld eller dvärg? Jag antar att du hade läst på om marsvin innan du köpte dem? Isåfall måste du väl ha sett att hamstrarna var ca 6-15 cm långa och marsvin blir ca 25-30 cm? Eller går du bara till djuraffären och köper ett djur utan att läsa på?
Och det är väldigt stor skillnad på marsvin och hamstrar, särskilt i storlek och vad de ska äta, hamstrar ska absolut inte ha hö, då det kan sticka hål på deras kindpåsar, så om du ger dem det, ta bort det direkt. Här är en bild å ett av mina marsvin och en av mina dvärgar tillsammans: