Marsvin och dvärghamstrar?
Hej!
Jag är ny här och har spenderat många timmar med att läsa inlägg, titta på bilder och i övrigt förkovra mig i vad det innefattar att vara marsvinsberikad :D Jag och mina barn planerar att bli med marsvin till sommarlovet (jobbar som lärare) och ska innan dess bygga egen bur med hjälp av all inspiration här, tack!
Nu till frågan: Min son vill ha dvärghamstrar (inte guldhamster) och jag undrar om marsvinen och dvärghamstrarna kan vara fria på golvet samtidigt? De ska alltså inte dela bur.
//MK
Välkommen hit! :)
Jag tycker inte att det känns som en speciellt bra idé att ha de lösa samtidigt. Min dvärghamster rymde en gång in i marsvinsburen och skrämde halvt livet ur min stackars marsvinsgubbe :P Kanske kunde du sätta överdelen på buren till hamstern på golvet så kan de vara ute samtidigt utan att komma åt varandra så att säga?
Hanna
OK, då vet jag - tack för svaren 
Jag tycker inte du ska ha en dvärg ute tillsammans med marsvin. Ett marsvin är flera gånger större än en liten dvärg så den kan lätt bli skadad.
Och får jag fråga varför du ens kom att tänka på att ha dom ute tilsammans?
Jovisst får du fråga :) Jag tänkte att
a) de båda är flockdjur och ungefär som när man har katter och hundar ihop från att de är valpar/ungar, så kan man komma över den instinktiva rivaliteten.
b) vi har inga av dessa djur just nu, utan planerar tillökningen och idealet vore att mina 3 barn och jag kan gosa och leka med djuren samtidigt.
Så gick tankarna - så därför doppade jag tån i vattnet. //MK
Välkommen hit! Roligt att ni funderar på att skaffa marsvin, de är underbara kompisar.
Som du redan har fått svar på är det inte lämpligt att ha marsvin och hamstrar ute tillsammans, utan dela upp deras golvtid i så fall.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Min dvärghamster och marsvinen har fått nosa på varandra, och de är mest nyfikna, inte agressiva och så. De har fått vara ute tillsammans en kort stund när jag kollar på dem hela tiden och sitter jämte dem, men om de kommer för när varandra tar jag naturligtvis bort hamster direkt, onödigt att ta några risker :)
En gång så följde ett av marsvinen efter den lilla hamstern, ni vet så som lite fegare grisar kan följa efter "ledaren", det såg riktigt gulligt ut ^^
Men som ni ser på bilden är det ganska stor skillnad i storlek, så jag skulle absolut inte ha dem ute obevakade eller en längre stund, och har bara haft den tsm med mitt lugnaste marsvin.
Jag brukar göra så att marsvinen får vara ute och springa på golvet och så får hamstern vara ute och springa på golvet i sin boll. Det funkar kanon =)
Min dvärghamster och ett marsvin fick faktiskt posera tillsammans lite snabbt på bild förut just i syfte att se skillnad på hamster och marsvin och det vara bara hamstern som var intresserad av marsvinet. Marsvinet ignorera hamstern.
#8 Gud vad söta!^^ Roligt att de kan fungera att ha ute tillsammans, men själv så ogillar jag sådana "hamsterbollar" pga att jag är rädd för att de ska kvävas … Men jag är lite löjlig av mig! 

Ja, har man gerbiler också så framstår hamstrar som väldigt lugna och långsamma… ;) Man hinner knappt se var gerbilerna är innan de har hoppat till ett annat ställe…
Men naturligtvis så kollar jag min hamster hela tiden, även om de är långsamma så är de ju så små och kan försvinna lätt. Med marsvinen är det ju en helt annan sak, de kan ju vara på golvet i timmar, och så stora och runda som de är har de ju inte en chans att rymma nån stans 
Jag har fått för mig att det brukar vara övriga gnagare som är aggressiva mot marsvin och väldigt sällan tvärtom?
**
#11** När jag hade hamstrar tyckte jag då att de sprang fort som vinden(åtminstone för att vara så små!).
Men då var jag i och för sig sex år gammal, så man kanske inte kan lita på min bedömning… ;)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Haha, det kanske är mina hamstrar som är lata bara ;). De springer väl rätt så fort för att vara så små, men de har ju så korta ben!

Men gerbiler är väldigt snabbe de också …;)
Det beror ju på individen, men de flesta marsvin är ju lugna och så, bits sällan, och de är väl mer nyfikna om det är ett annat djur. Men jag har ett marsvin, och hon är mer som en hamster, hon bits istället för att pipa om man gör ngt hon inte gillar, och så drar hon in mat i huset och gömmer det där 

Vill passa på att hälsa dig välkommen hit!
Jag hoppas att du ska trivas och att du kommer att få svar på de frågor du har nu och eventuellt kommer att få i framtiden.
Jättekul att ni ska skaffa marsvin, rekomenderar väldigt starkt att ni köper era marsvin från en seriös uppfödare och inte från en djuraffär av olika anledningar.
Kan vara bra att vara ute i god tid och att börja leta efter uppfödare som planerar ungar till sommaren redan nu.
På SMFs hemsida finns länkar till en del registrerade uppfödare och här inne finns en del uppfödare, både registrerade och oregistrerade.
Om du berättar var du bor kan säkert någon rekomendera uppfödare i närheten om du inte hittar någon själv.
Är det förresten någon speciell ras ni är sugna på?
Än en gång välkommen hit och lycka till med ert marsvinsköp!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Jag vill passa på att tacka för alla svar/erfarenheter ni har i frågan - jag lovar återkomma med bilder och sånt!
#14 Tack! Jo, vi har fastnat för rasen Teddy. Vi bor i Ljungskile, finns en hobbyuppfödare (ej reggad) på Tjörn som vi har kontaktat för studiebesök.
Funderar på att köpa hö och ha i lägenheten för att över tid utesluta att någon av oss är allergisk. För om det uppstår allergi så är det väl det vad jag förstår eller har ngn annan en annan erfarenhet?
#15 Jag tycker absolut ni ska åka och besöka uppfödaren och vara där ett tag, hela familjen, för att se om någon reaktion uppstår på marsvinen. Besök gärna fler uppfödare om ni har några i närheten, eller den på Tjörn en gång till.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#15 Det lät väldigt smart att köpa hö redan nu och se om någon reagerar, för väldigt ofta är det just höet som folk reagerar på. Så det var en väldigt smart ide =)
#15 - Helt säker kan man inte vara bara för att ingen reagerar på höet, marsvin är ganska (beroendeframkallande tänkte jag skriva, haha) allergiframkallande. Så det säkraste är att ni försäkrar er om att ni kan lämna tillbaka marsvinen om ni skulle visa er allergiska efter en liten tid.
Hanna
Hej och välkommen hit, hamstrar är ju ett djur som snabbt kan krypa in i små hålor, precis som möss, också lätt att trampa på, så spontant säger jag nog att de inte bör vara på golvet speciellt mycket.. utan snarare i famnen på någon istället, så det är ju att tänka på om man ska ha dem på golvet. Jag skulle vilja nämna att marsvin ska bo minst två & två… läs gärna på artikeln att skaffa marsvin, sen finns det säkert också mer information på gnagar sidan på hamster i fokus..
#19, läs #0 och #5 - är helt på det klara med att marsvinen är flockdjur. :)