Marsvin och dvärghamstrar?
Hej!
Jag är ny här och har spenderat många timmar med att läsa inlägg, titta på bilder och i övrigt förkovra mig i vad det innefattar att vara marsvinsberikad :D Jag och mina barn planerar att bli med marsvin till sommarlovet (jobbar som lärare) och ska innan dess bygga egen bur med hjälp av all inspiration här, tack!
Nu till frågan: Min son vill ha dvärghamstrar (inte guldhamster) och jag undrar om marsvinen och dvärghamstrarna kan vara fria på golvet samtidigt? De ska alltså inte dela bur.
//MK
Välkommen hit! :)
Jag tycker inte att det känns som en speciellt bra idé att ha de lösa samtidigt. Min dvärghamster rymde en gång in i marsvinsburen och skrämde halvt livet ur min stackars marsvinsgubbe :P Kanske kunde du sätta överdelen på buren till hamstern på golvet så kan de vara ute samtidigt utan att komma åt varandra så att säga?
Hanna
OK, då vet jag - tack för svaren 
Jag tycker inte du ska ha en dvärg ute tillsammans med marsvin. Ett marsvin är flera gånger större än en liten dvärg så den kan lätt bli skadad.
Och får jag fråga varför du ens kom att tänka på att ha dom ute tilsammans?
Jovisst får du fråga :) Jag tänkte att
a) de båda är flockdjur och ungefär som när man har katter och hundar ihop från att de är valpar/ungar, så kan man komma över den instinktiva rivaliteten.
b) vi har inga av dessa djur just nu, utan planerar tillökningen och idealet vore att mina 3 barn och jag kan gosa och leka med djuren samtidigt.
Så gick tankarna - så därför doppade jag tån i vattnet. //MK
Välkommen hit! Roligt att ni funderar på att skaffa marsvin, de är underbara kompisar.
Som du redan har fått svar på är det inte lämpligt att ha marsvin och hamstrar ute tillsammans, utan dela upp deras golvtid i så fall.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus