Full rulle på golvet
Nu har Udo flyttat hit. Igår nöjde han sig med att sitta i knä och mysa lite när han kom hem men idag tänkte jag att det var dags att släppa ut de så att de får röra sig lite.
Jag har sen innan haft problem med att mina tjejer inte velat röra på sig innan och därför funderat över om mitt burbygge som jag planerat har varit lite dumt eftersom den kommer bli lite tajt i och med att jag har ont om plats för en större bur.
Jag har provat med det mesta innan för att få tjejerna att röra sig men det har varit förgäves. Idag har det dock gått bra med lite påpushning av Udo. Inte så att de kutar runt på hela golvet, de är lite osäkra och det är Udo också men de rör sig mycket mer. Jag har lagt fram handdukar på golvet och en stor matta och så har de tre stycken hus som de kan gömma sig i och en massa gott på golvet mellan husen. Det har gjort susen. Katterna och jag sitter här och tittar väldigt faschinerat på när de äter och springer runt.
Att vänja tjejerna och Udo vid varandra har heller inte varit något problem. Det tog ungefär fem minuter innan alla låg i ett hus och gosade tillsammans. Mer eller mindre smärtfritt. Det märks också att Udo har hämtat sig efter den långa resan igår. Han är bra mycket mer pigg och alert än han var då. :)
Jag kommer antagligen att fixa en ny bur åt grisarna så snart jag kan och har mer pengar som är bättre än den jag har idag och som jag byggde igår. Den bur som jag har nu skulle jag kunna sälja som råttbur faktiskt. Jag tror nog att en råtta skulle trivas bättre i den än marsvinen.
Synd att jag har katterna annars skulle marsvinen kunna springa på golvet i köket hela tiden men jag vågar inte riskera att katterna gör något dumt när jag inte är med. Självklart skulle de kunna springa på golvet när jag är hemma vilket är halva dagarna men då skulle de kunna springa på golvet även när man inte var hemma.
Det märks i alla fall att de är glada att kunna sträcka på sig lite. Vi får väl se om jag kan få några bra bilder som man kanske kan slänga in någon gång. Just nu är det lite illa med min dator och sånt.
Åh, gullegrisarna! Är så glad att allt funkar med Udo och att han fått ett hem där han kan vara lycklig utan en massa hanlukt som stressar
Ja de är jättesöta tillsammans. Nu har de varit ute i flera timmar så han fick sin medicin och nu är det buren igen tills imorgon när lite mer tid finns. De har haft jättekul på golvet och ätit gott också. Det var kul att se att det var så mycket fart på de faktiskt. Inga bråk än, lite kuttrande men inget som jag ser som slagsmål eller något som ens liknar att de är på gång att bråa. Det känns ganska bra faktiskt. Det har dessutom bliviet mer lugnt mellan de två jag redan hade och det är ju också jätteskönt. :) Det var nog lyckat det här om vi räknar bort mitt konstiga burbygge…
Skönt att det går bra :) Men hur länge har han varit kastrerad?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Snart 4 veckor
#4 Oj, vad tiden går ;) Så skönt att han fått tjejsällskap nu då, kan tänka mig att han är nöjd.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Mycket nöjd.
Visst är det väl så att marsvin inte kan få ungar när de inte brunstar? Mina gör det ungefär samtidigt och gjorde det tidigare i veckan. Jag har inte fullständig koll på hur det där fungerar. Nu tror jag väl inte att det finns några små-Udosar kvar, om inte annat borde den där bölden sätta stopp för den mesta aktiviteten…
#6 Nä de kan bara bli parade när de brunstar;)
Va härligt att lilla bråkstaken trivs!^^
Ja det var ju skönt, tänkte att det vr så men man vet ju aldrig, vi fruntimmer är ju lite halvkonstiga när det gäller sånt där så då kan säkert djur vara det också ibland.
Jodå "bråkstaken" har kul. Han undersöker för tillfället golvet i vardgsrummet ganska friskt. Katterna är överlyckliga för jag har fixat en låda med hö till marsvinen som katterna äter ur. :) Marsvinen ligger och kurrar och har sig under en filt för tillfället. Ser lagom mysigt ut.
Vad kul att höra att de passar så fint ihop :)
Hanna
Ja det är såklart jättekul. Sällan har jag sett mina flickor så glada och aldrig har de vågat gå ut på det sättet de gör nu heller. Nu har de tagit över hela vardagsrymmet nästan. Bosatte sig ett tag under bäddsoffan men eftersom den ska säljas så vill jag inte att tuggar på undersidan eller kissar på den. Vilket inte är helt omöjligt har jag upptäckt. Haha, de är verkligen jättesöta och de har skitkul just nu. Helt vilda och galna.