Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 838 ggr
Kristall
0

Nytt marsvin - förberedelser?

Idag var jag och såg på en hona som inte trivdes i sin flock sedan ett par kullar hade fötts, och som nu söker ett nytt hem. Hon är vuxen, och jag hade egentligen tänkt köpa en unge istället då Tickan (mitt marsvin) är ganska dominant mot andra marsvin.

Men jag får ha henne på prov i en vecka och se om hon och Tickan kan komma överens! :D

Hon är ganska skygg osv men jättefin och jag tror nog att hon blir tamare när hon får mer uppmärksamhet (hon har bott hela sitt liv på en skola med djurlinje). :)

Iaf, jag ska hämta henne imorgon. Hade tänkt bygga en bokhyllebur eller liknande men hinner ju inte det nu. Obestämd

Så jag undrar om det skulle funka att sätta ihop två inneburar (ena 100x50 cm och andra lite större), och låta dem bo där, tills vidare? (Om de kmr överens då)

Och ska jag släppa ihop dem direkt (på en neutral yta), eller bör jag låta den nya honan varva ner i en egen bur över natten? =)

Tänkte göra åt dem en hage med flera hus och en massa gott att äta, där de kan få bekanta sig med varandra.

Något mer jag bör tänka på?

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Tisslibiie]
0

När jag satte ihop mina honor, så såg jag till att de fick obegränsat utrymme att träffas på, har hört ifrån uppfödare att om man begränsar deras utrymme, som tex en hage gör, så kan de bli stressade och börja bråka …

[Tisslibiie]
0

Jo just det, för att göra det lite tydligare hur jag menar.^^ Jag lät de träffas i vårat vardagsrum på ett badlakan med varsit krypin om de skulle vilja vara ifred. Och sen, när jag såg att de trivdes ihop, så gav jag dem något att äta. Vissa brukar ju bråka om maten.

Abico
0

I.o.m. att det är två vuxna honor och du säger att din är ganska dominant så skulle jag badat dom och släppt dom på neutral yta först. Annars brukar honor inte vara något problem alls att sätta ihop, de senaste gångerna jag satt ihop honor har jag bara satt ner dom i samma bur (eller släppt in nya honan i flockburen).

Det fungerar säkert bra med gallerburar tills vidare.

Hanna 

Kristall
0

#1: Jaså… :/ Får väl använda kompostgaller eller något och helt enkelt stänga in sladdarna istället Oskyldig

Kristall
0

#3: Okej :)

Min mamma tycker att vi ska vänta till i helgen med att släppa ihop dem och fixa en ny, stor bur tills dess. Tror nästan jag kmr göra så, så får de bo i burarna bredvid varandra först, och sedan flytta in i den nya buren tillsammans. Då kan jag ju dessutom hålla bättre koll på dem de första dagarna. :)

Kristall
0

Har nu fått hem henne! En superfin flicka vid namn Kinuski (om hon kmr överens med Tickan och får stanna ska hon dock döpas om, tror jag ^^). Hon är ganska rädd men så länge man håller sig på lagom avstånd går hon ganska obekymrat runt i buren och undersöker sitt nya hem. Tickan började "kvittra" som en fågel och då svarade Kinuski med ett kurrande. Annars bryr de sig inte så mycket om varandra, utan mumsar tyst på sina grönsaker.

Ska släppa ihop dem i helgen som sagt, just nu bor de i var sin bur bredvid varandra. :)

Creation
0

#6 Så roligt att du fått hem henne! Ta gärna några bilder och visa upp din nya sötnos. :)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Kristall
0

#7: Ja, jag är överlycklig :D Hoppas bara att de kommer att acceptera varandra. De pratar lite med varann och verkar helt lugna iaf, så håller tummarna. :)

Hon är som sagt ganska rädd, så idag har jag bara matat henne och sedan låtit henne vara, men imorgon eller på lördag ska jag försöka få någon bild på henne. :)

Kristall
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog en snabb bild på henne idag.

Det har inte direkt gått perfekt… igår badade jag dem och släppte ihop dem på golvet i mitt rum (någorlunda neutralt då Tickan bara haft tillgång till en mindre del av rummet) och först brydde de sig inte alls om varandra, sen bet Tickan Kinuski (löst, inget sår) och då skrek hon till och kastade sig åt sidan. Sedan dess har Tickan jagat Kinuski och de har fört en massa oljud och huggit efter varandra. :(

Särade på dem till natten då Kinuski blev väldigt stressad. Släppte ihop dem idag igen dock, men den här gången i badrummet, och då gick det lite bättre. Tickan satte sig t.om. och tvättade Kinuski i ett par sekunder. :) Släppte ihop dem i buren (som nu består av två gallerburar, ska fixa en bättre när jag fått tag på material) nyss och Tickan visar tydligt att det är hon som bestämmer, så Kinuski håller sig undan. Lite tjafs är det ännu, men jag avvaktar tills vidare, och särar på dem om någon skulle bli skadad.

Abico
0

Hur går det nu när de gått ihop ett tag?

Hanna 

Kristall
0

#10: det går riktigt bra, de verkar trivas tillsammans - enda gnället som uppstår är när det serveras mat, men det är väl förståeligt då båda två är väldigt glupska. Tungan ute

Kinuski, som numer går under namnet Greta, har anpassat sig bra till sitt nya hem också, och lärt sig exakt hur högt man ska skrika för att matte ska ge henne en extra grönsaksbit. Så nu har hon och Tickan bildat en liten duo och man hör dem skrika så fort man öppnar ytterdörren… Skrattande

[Maijah]
0

Vad vacker Greta är!Glad