Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 12117 ggr
HLJB
0

AKUT hjälp tack!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

*sväljer hårt*

Det är någonting galet med min Ninni som går med hane sedan 6/3. Jag tog upp henne för att väga henne eftersom det är 4 veckan hon går med hanen idag.

Då känner jag att det luktar "lik" och vänder henne upp och ner… hon är kladdig på könet och det är rött. Se bild nr 1.

Jag försöker tvätta bort det med en oparfymerad våtservett, det går några stycken men jag får henne inte helt ren. Jag ser att det kommer blod från hennes kön och när jag gnider med våtserveten så får jag plötsligt en köttig klump på den. Se bild nr 2.

Det luktar fortfarande riktigt illa och det är hårt kladd/blod som jag inte får bort men jag ska försöka tvätta med ljummet vatten….

Men vad är det som händer med min älskade vän? Var hon dräktig och fick missfall? Livmordern? Den förbjudna frångan, är hon döende?

Eftersom det inte finns så många veterinärer som kan marsvin känns det inte som att jag får mer hjälp där än ev här… men om hon försämres så tvekar jag inte att åka med henne såklart!

Hon verkar inte hängig, hon äter och verkar som vanligt. Men hon har gått ner mkt i vikt sedan förra vägningen  den 27/3 (alltså precis 7 dagar sedan). Hon har gått ner så mkt som 61gram.

Hjälp emotages mkt tacksamt… Jag är jätte rädd just nu!

HLJB
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild nr 2 på den köttiga klupmen. Den är ungefär 1cm bred och 1½cm lång. Den känns precis som en liten bir fläskfile eller något annat rått kött. Känns inte som levrat blod.

[Jessica-B]
0

Jag önskar att jag hade ett svar åt dig, men tyvärr är jag inte kunnig inom de området.

Men puttar lite på tråden åt dig, och hoppas att någon mer erfaren har ett svar åt dig. Jag håller i vilket fall som helst tummarna.

Vill du inte besöka veterinär än, skulle jag i alla fall ringa och rådfråga. Det kan ju dröja innan du får svar här menar jag.

Håll fortsatt koll på henne!

HLJB
0

Jag vet men tyvärr vet inte veterinärerna så mkt om marsvin heller. men blir hon sämre åker jag direkt

lomsen
0

kolla länkarna jag skrev i sms om de hjälper nåt, annars pma kunniga här på området!

Jag ska se vad jag kan göra för dig/er! Tror på missfall jag och då går "det" ju över, kanske vänta med att para om henne ett tag dock, om du ska det!

Tänker på er! <3

HLJB
0

Kollar länkarna.

FeliciaS
0

Det är aldrig bra att de blöder från underlivet, inte heller när de är dräktiga. Jag har aldrig varit med om någon hona som fått missfall, men det kanske är möjligt att det är det?

Att hon minskat 61 gram på en vecka ser inte jag som något farligt så länge det inte märks en tydlig minskning som fortsätter. Det är väldigt svårt att veta deras egentliga vikt eftersom de gör av med energi, äter, bajsar osv. så oregelbundet och hela dygnet. Så det behöver du inte oroa dig för ännu tycker jag.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HLJB
0

Jag vet ju inte om hon var dräktig…

godisgrisen
0

Om hon luktar lik är det troligen livmoderinflamation och då måste hon ha antibiotika=veterinär fort. Troligen är det missfall också eftersom hon blöder. Klumpen var en skrämmande grej vet inte vad den är en del av men läskig är den.

Eftersom hon verkar pigg finns det hopp men hon måste nog få medicin fort. Lycka till.

HLJB
0

Har henne i en handduk i famnen. Hon blöder inte mkt alls men nyss så kissade hon och då kom det blod och DET luktar riktigt illa.

Kanske inte luktar lik direkt men nästan å jag får ju inte skriva svordommar…

fia-mia
0

Jag tror det är livmodersinflammtion eller liknande.

Har inte råkat ut för det på marsvin men min kanin hade samma symptom coh då var det livmodersinflammation. Är det vaginala flytningar/blödningar är det veterinär som gäller, oavsett djurslag.

Om det är missfall har behöver hon nog medicin för att slippa infektioner.

Hoppas det löser sig!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Abico
0

Fy sjutton :( Jag har ingen kvalificerad gissning på det hela men livmoderinflamation låter väl ganska troligt. Hoppas att du kan få tag i en veterinär, men det kan nog vara svårt nu i påskhelgen.

Hanna 

Abico
0

Jag ändrade föresten så att bilderna inte ligger direkt i tråden för de är lite obehagliga och det känns schysstare om folk själva får klicka upp dom.

Hanna 

elin85
0

Usch vad jobbigt, stackare! Jag har ju egentligen ingen aning, men klumpen tror jag antingen är missfall (men då borde det ju finnas något därinne (foster)), om det bara är liksom en geléklump så tror jag mer på levrat blod. Är det levrat blod kan det ju vara lite vad som helst, men något är ju helt klart fel. Verkar det vara missfall skulle jag inte vara lika orolig. Det bästa är nog ändå att besöka veterinär, kanske kan de göra ultraljud eller något? Men jag har själv samma bekymmer, tar inte gärna marsvinen till veterinär pga de brukar vara okunniga. Men blod från vaginan kan ju vara allvarligt och jag har ingen aning om vad det kan bero på eller vad man kan göra åt det, så då skulle jag fara. Men nu är det ju långhelg, har du någon veterinär att tillgå? :/

L0611
0

Hejsan

Ditt marsvin har en infektion! Om den sen är i livmodern, urinvägarna eller högre upp är omöjligt för någon av oss härinne att säga. Vis av mångårig erfarenhet , av olika djurslag, kontakta ALLTID ALLTID ALLTID!!! Veterinär när djuren blöder/varar/luktar illa där du uppenbart inte kan se en sårskada och kan rengöra själv. Din lilla gris behöver förmodligen penicillin.

Ser att du bor i Luleå och där finns ju djursjukhus. Jourtel 0900-20 50 555. Alternativ är att vända sig till distriktsvet eller pröva att ringa andra vet mot som ibland kan lämna journummer på storhelger.

För så små djur som marsvin sprids en infektion fort i kroppen och hon kanske inte klarar att repa sig trots medicinering om du väntar för länge.

Detta är en del i att vara djurägare, förälder och äkta hälft… Dem vi älskar blir sjuka, då är det vår skyldighet att  hjälpa dem, oavsett om det är våra barn, husdjur eller andra nära oss…

Skynda på !!!

HLJB
0

Jag ringde jourveterinären och beskrev situationen, hon trodde att Ninni håller på att abortera sig själv och förmodligen även har lite krystvärkar men eftersom att hon äter och inte verkar direkt hängig så tyckte hon att vi kunde avvakta. Jag skulle komma in med henne om hon slutar äta.

Knappt en kvart efter jag hade pratat med veterinären (bara samtalet kostade 200kr och varade i 5-10 minuter max) så satte jag Ninni med de andra honorna för att hon inte ska behöva paras av Totte igen om de nu var missfall…

Och bara 10 minuter senare så hängde det någonting avlångt eftter Ninni så jag tog upp henne och höll på att kräkas! Den där avlånga saken som min man tyckte liknade ett ben luktade fruktansvärt och när jag drog lite i den så gick den av/lossnade.

Min man han har sökt liknelser på Internet och hittade en sida och där finns bilder på marsvins embryon och den första bilden till vänster ser nästan precis ut som den som Ninni lämnade efter sig. Jag tittade på "grejen" med förstoringsglas och den är fjunig så det kan nog mkt väl vara en förlorad marsvinsunge. Jag hoppas att hon får ut allt och att inga komplikationer tillkommer.

Eftersom jag tydligen har för känsliga bilder så lägger jag inte in den där "saken" här, men för er som vill se så kan ni titta på min hemsida/blogg för jag lägger in den och de andra där.

Abico
0

Usch, vad hemskt. Hoppas att det går bra med Ninni.
Men hur i hela världen kan ungen ha fjun när honan bara gått med hane i 4 veckor?

Hanna 

[starlights]
0

#15 Ett foster som är max 4 veckor kan omöjligt ha fjun. Jag hade en hona som kastade sin kull i vecka 6 och dessa ungarna var helt nakna och ca 2-3 cm stora.

Oavsätt om honan luktar eller inte hade jag satt in antibiotika för att förhinda en eventuell infektion. En hona som redan luktar illa hade jag absolut aldrig vågat vänta med och sett vad som händer.

godisgrisen
0

Men vänta här nu… vad sa veterinären om lukten? Att ett marsvin får missfall måste inte vara allvarligt går säkert bra i många fall men att det luktar är inte bra, det tyder på infektion. Ett ruttet foster som stöts ut luktar antagligen vidrigt men risken att det "smittar" och ger livmoderinflamation är jättestor, på alla arter. Att komma in med ett marsvin när det slutar äta tycker då jag är för sent.

HLJB
0

#16,17,18 Ja det såg ut som fjun, jätte jätte tunna men jag kan ju ha sett fel…

Den här korven som kom ut var 4-5cm lång. ca ½cm tjock, vit "både mjuk och hård".

Det var den grejen som luktade så där illa.

Det där som jag skrev om i #0 som var hårt kladd, det var den där korven som stack fram…

Ninni verkar må bra nu, äter hö persilja, paprika, gurka och ser inte hängig ut. Jag hoppas att hon fixar det här!

luneas
0

Har kollat på din blogg och jag tycker att den vita grejen ser ut som  proppen som hanen brukar lämna efter sig vid parning. Oftast märker man inte av den alls (eftersom honan förmodligen tvättar/äter upp den fort) men ibland så kan den ramla ut och bli kvar i buren. Har själv hittat en sån avlång vit gummiaktig sak i buren en gång.

Den översta bilden på köttklumpen tycker jag ser ut som en skalle från ett foster, lite beroende på hur stor den är förstås. Var den helt mjuk eller fanns det något hårdare i den?

HLJB
0

#20 what? Om det nu är "proppen" varför blöder hon då och den där köttbiten???

Ja jag kände inte så noga men den var mjuk och sladdrig som en rå köttbit.

[Tisslibiie]
0

Ingen som har en tanke på att det kan gå så illa som likförgiftning? Förvånad Jag hade aldrig kunnat vänta .. Gråter

HLJB
0

#22 Jo men Ninni verkar ju må bra och är inte allmänpåverkad. Hon är som vanligt och äter som vanligt….

luneas
0

#21 Jag vet inte varför hon blöder… Men det vita ser ut som en propp. Kanske har hon aborterat ett foster men inte fått ut det helt ännu och sedan brunstat om och blivit parad. Eftersom proppen har suttit i vägen så har fostret kanske inte kunnat komma ut den naturliga vägen på en gång och därmed orsakat den äckliga lukten när det har börjat brytas ned. :-/

[Tisslibiie]
0

Jag tycker att det ser mer ut som ett foster än en "propp" har jämfört bilder som länken hade på olika foster, och sen bilden på din blogg … Jag tycker att det ser ut som en bit av ett foster …

[Tisslibiie]
0

En sak slog mig precis! Kan det vara moderkakan, den där "köttklumpen"? Fick min son i november förra året … Tycker att den påminner om en moderkaka.

Hoppas att ni inte tycker att jag är jobbig … Vill bara hjälpa.

Lyan
0

Usch! Tror också att hon kastat, håller med om att klumpen ser ut som en moderkaka eller skalle.

Min Wojvoj kastade sina ungar när det var ca 1-2 veckor kvar, det var två normala, ett stenfoster och ett som var så ruttet att det var svart sörja inne i fosterhinnorna som inte brustit. Wojvoj var helt normal ett dygn och jag avvaktade, det dummaste jag någonsin gjort! När hon började bli slö gick det tvärfort och hon dog i min famn.

HLJB
0

Ninni har överlevt natten. Inga mer konstigheter i buren, inget mer kladd baki rumpan. Till synes normalt pigg och gluffsade i sig vitkålsfrukosten.

Jag har badat rumpan hennes med schampo så nu är hon helt ren där och det luktar betydligt mindre. Jag hoppas verkligen att det inte är lugnet före stormen.

HLJB
0

Länken i #15 är rätt men ni får scrolla nästan längst nerr på sidan. Bilden finns även i min blogg.

idipidi
0

Hon håller ju definitivt på och kastar sina foster, men det som är lite oroande är lukten. Har varit med om att honor kastar i olika skeden ett antal gånger, men det har aldrig luktat illa. Lukt tyder på infektion.

#14 Marsvin tål inte penicillin, så det är inte alls ett bra råd att ge.

[Strawberi]
0

ursh, såg bilderna igår. Och trodde jag skulle dö. Fy vad hemskt hoppas det går bra med ninni detta låter ju uräckligt!

L0611
0

Vad ger man istället för penicillin till marsvinen då? Det finns ju en massa olika "penicilinsubstitut".

Oavsett så bör ju en infektion behandlas, sen om djuret/personen tål penicillin är oväsentligt för mig, jag förlitar mig på att veterinären besitter just DEN kunskapen. I en sån här diskussion blir det ju bara "märkning av ord" , JAG kan ju inte skriva ut penicillinet direkt….

Det viktiga är väl att marsvinsägaren känner att hon får råd och stöd av de som har något att ge. Ibland kan man bli lite rådvill och handlingsförlamad när något ruskigt händer som man inte kan så mycket om.

Jag är i alla fall glad att Ninni klarat natten och verkar pigg!! Hoppas det håller i sig!

FeliciaS
0

#32 Antibiotika är det marsvin ska ha istället för penicillin, det finns ett fåtal sorter som de tål (bl.a. Baytril och Bactrim).

Tyvärr är det många veterinärer som inte kan särskilt mycket om marsvin, och har ägaren då fått veta att penicillin är det som kan behövas och veterinären skriver ut det utan kunskapen om att marsvin inte tål det… Då går det illa.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HLJB
0

Ninni har klarat natten och det har inte kommit något mer kladd/foster eller andra konstigheter. Jag tvättade henne med schampo runt könet imorse (vid nollsju tiden) och fick bort allt torkat blod.

Lukten är borta! Hon luktar som vanligt igen. Så fort den där avlånga saken försvann så försvann också lukten.

Jag har varit borta på hundkurs mellan 10-15 och när jag kom hem så tog jag upp henne och kollade men det har inte kommit något mer blod alls och on luktar precis som vanligt=marsvin. Hon gluffsade glatt i sig ett stort knippe krukpersilja och hon är sig lik fortfarande.

Hoppas att det inte tillstöter några komplikationer efteråt men jag lovar att ingen kan vara gladare än jag just nu! *peppar peppar*

lomsen
0

kom just att tänka på att persilja i för stora mängder är fosterdrivande så ge ej för mycket till de dräktiga sen!

ej heller äpple ska de ha för mycket av då

HLJB
0

#35 Nej de får inte för mkt, bara Ninni som fick lite igår och idag. Däremot så brukar jag ge mkt persilja efter födseln.

Tack för ditt stöd under min svåra prövning igår.Kyss

lomsen
0

#36 Jag hjälper dig så gärna! Jag får ju ditt stöd i svåra tider!Glad

HLJB
0

#37 Jag gör vad jag kan för de som jag tycker om!

luneas
0

#35 Är du säker på det? Jag ger ofta mina högdräktiga honor persilja i relativt stora mängder på slutet och har aldrig märkt av att det skulle vara fosterutdrivande.

lomsen
0

#39 Jag gjorde också(gav mycket alltså) det då det ju är så bra för allt och de älskar det men så läste jag att det i stor mängd kan vara fosterutdrivande. Det var när jag trodde jag hade ett dräktigt marsvin och ville "snabba på" allt för inget hände, då det tog tid så jag ville alltså hitta saker som kunde snabba på ..sen visade det ju sig att hon var tom att det var fettsäckar bara för vi öppnade henne ju, alltså veterinär gjorde!

Ska se var jag läst om det, återkommer, även saffran är det så med men det visst du säkert

och såklart ricinolja(då skaman ge mycket lite) hallonblad(elr. avkok på) är bra för att stärka upp allt och ge mjölk mm

lomsen
0

#39 "Den eteriska oljan innehåller ämnen som kan tänkas orsaka missfall. Det kan därför vara klokt att undvika även bladen vid graviditet även om mängderna av den eteriska oljan där är låg."

"Användning: Har använts som abortivum samt vid njur- och blåsbesvär. Färska blad och späda stjälkar är en välkänd krydda."

"Persiljans medicinska verkan beror på den eteriska olja som ger persilja stark diuretisk, magstärkande, gasdrivande och menstruationsfrämjande verkan. I små doser i infusioner stimulerar persilja aptiten, befrämjar matsmältningen, lindrar njur.- och blåslidanden och reglerar menstruationsflödet. Starkare dos kan verka irriterande. Mycket starka doser kan förorsaka förgiftningar, blödningar och nervösa störningar"

hittat när jag gogglade på persilja

[starlights]
0

#39 Samma här.

Det om äpple har jag också hört, men vet samtidigt uppfödare som ger detta till högdräktiga honor för att det är sött och lite uppiggande. Så jag tror inte så mycket på det heller.

lomsen
0

Saffran:Värmande, matsmältningsbefrämjande, stimulerande och vitaliserande egenskaper. Afrodisiakum. Ökar aptiten. Bra för oregelbunden menstruation, impotens, infertilitet, depression, hosta, astma, diarré. Ska ej användas i stora mängder eller under graviditet pga risk för för tidig förlossning. Bra för alla doshor.

godisgrisen
0

#39 Jag med.

Ger mycket persilja i slutet av dräktigheten dels därför att det innehåller mycket C-vitamin, järn och kalcium som känns som viktiga ämnen när man ska producera mjölk/skelett och kanske mista blod. Så tycker jag att det är bra med persilja för det är så väldans gott och stimulerar honorna att äta mycket även annan mat. Så detta var lite jobbig information även om jag inte märkt den effekten.

lomsen
0

nej inte vet jag, jag ger alltså också mina rätt mycket persilja , även äpplen mm men tänker lite mer på det när det är till högdräktiga, det är väl oxalsyran i äpplen m fl saker som ej är bra eller?

Mina älskar fullkomligt just dessa saker så jag ska eg. inte säga nåt, var ju bara nåt jag lärde mig då när jag ville få "igång" Tua som ju ändå var tom..och jag stod där med lång näsa!Förvånad

lomsen
0

#44 nej jag märkte såklart ingen verkan eftersom där inte var några ungar men jag tog ju till mig av seriös information som jag då fick då jag medvetet sökte på fosterutdrivande örter mm!

Ta´t lugnt: fördelarna med perilja överväger ju självklart!Skrattande

Atensia
0

Skönt att Ninni verkar må bra, riktigt otäcka bilder det där. Har till och med drömt i natt att det hände ett av mina marsvin.

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

HLJB
0

Ja de var riktigt otäckt att uppleva live också kan jag lova.

Ninni Äter som hon vanligt och är nyfiken och gosig som alltid. Hon äter allt hon får tag på och väger idag 952g. Så jag tror att hon är på väg uppåt igen.

Sandra-B
0

#39, 42, 44

Jag ger också persilja till mina honor när de är drätiga, ofta inte så lite heller. Har heller inte märkt något negativt av det.

Ger även äpple under dräktigheten, om honan verkar lite slö för att det är uppiggande.

Har hört många konstiga saker som äpplen ska göra under dräktigheter bla missbildade ungar, låga födelsevikter och nu starta förlossningen.
Om det skulle bero på oxalsyran borde spenar verkligen inte vara bra och det är något jag också ger rätt mycket under dräkigheterna och även till små bebisar eftersom det är något de gärna äter och har inte märkt av något av detta.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

lomsen
0

#49 ..men äpplen tror jag man ska ge mindre av faktiskt för jag tror det gjorde att allt gick åt skogen för en hona för mig en gång!

Så jag är lite försiktigare med det nu just till dräktiga, de får, men ej lika ofta och ej så himla mycket, ger ju dessutom ibland munsvamp!

HLJB
0

Vetni, Ot nu men hundar kan bli jättesjuka av äpple…

Sandra-B
0

Och du är säker på att det beror på att honan åt äpple och inte någon annan anledning?

Känner som sagt till flera som ger sina honor äpple, speciellt under de sista veckorna, för att det är sött och gott samt ger dem en liten energikick om de är lite slöa. Ingen av dessa har råkat ut för något negativt som de satt i samband med att de gett äpple och jag själv har inte heller råkat ut för något.

Visst kan äpple ge munsvamp, men det sägs det även att paprika kan ge och det har jag gett mina marsvin dagligen sen jag fick mina första och visst har några fått munsvamp nån gång men det har inte fått mig att ta bort paprikan mer än eventuellt tillfälligt under behandlingstiden och det är inget som återkommit med jämna mellanrum. Det enda som jag känner är att vissa av mina ungar har varit känsliga mot röd paprika så det undviker jag att ge till dem men om vi har röd paprika hemma som ingen av oss vill ha så får de den iaf och det har gått bra.

Hmm, är du verkligen säker på det där…?

Vet nämnligen några stycken som har hundar som behöver gå ner i vikt som blivit rekomenderade av veterinär/djursjukvårdare att strimla vitkål och/eller riva ett äpple och blanda i maten för att hunden ska bli mätt utan att äta för mycket mat.

Dessutom finns det foder/godis till hundar som innehåller just äpple så jag har extremt svårt att tro på att det skulle vara farligt.Äpple innehåller ju oxalsyra som inte är nyttigt i stora mängder (är det inte för någon), men i rimliga mängder (som med allting annat) kan man absolut ge äpple är jag helt övertygad om- både till hund och marsvin.

Får de för mycket äpple kan de dock bli dåliga i magen eftersom det innehåller mycket fibrer.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Linnet
0

Tycker det låter konstigt att hundar kan bli sjuka av äpple, våra hundar gillar äpple, vi ger dom ju inte mycket, men det händer ju att dom äter det. Ena hunden tar ofta äppelskrutt som man har råkat lämna.

[Liinda]
0

Jag gav Eivy äpple säkert var tredje dag dom sista veckorna på dräktigheten och allting gick bra utan några som helst problem.

HLJB
0

Min man läste om det i en tidigning på Brukshundsklubben. Men det är GIVETVIS i STORA mängder som det är farligt. Tycker själv de låter knäppt och våran hund hon tycker om äppelskruttar och har ätit några utan att ha blivit dålig.