Få sjukt marsvin att bajsa?
Det här är egentligen av annat ämne än det jag skrivit om i min tidigare tråd om Hera, som har någon sorts infektion samt lite tandproblem.
Under dagen har jag inte märkt att hon har bajsat, men trots all den mat hon ätit borde hon egentligen ha gjort det. Förut har jag kunnat se det eftersom hon varit lös i magen, men igårkväll hade hon någorlunda fasta pluttar och sen dess har jag inte sett någon avföring. Jag vill inte ha henne separerad från de andra alltför länge, men under ett av de tillfällen på 45 minuter när fått mat och suttit hos mig har inget hänt. Hon får Baytril just nu, och jag antar att det har börjat verka. För att stabilisera magen får hon också Proviva. Finns det något att göra för att få magen att komma igång så att hon bajsar?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har fått för mig att marsvinen ska röra på sig om de nu inte bajsar, speciellt om de är pigga och äter så bör de röra på sig, har fått för mig att det stimulerar magen att komma igång och producera.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Har hon varit dålig i magen kanske hon inte bajsar på ett tag… tänk själv hur det kan bli när du är magsjuk…

Jag brukar använda parrafinolja till förstoppade grisar och miniform för gaser :)
Tack för era svar :) Lite massage av magen och maskrosblad (bra mot förstoppning) har gjort susen, idag bajsade hon för första gången på ett dygn. Äntligen kan jag andas ut lite halvt.
#2 Ja, jag får helt enkelt inte vara så otålig utan ge henne lite tid med tanke på att hon faktiskt inte är frisk.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus