Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 924 ggr
Saganu
0

Nya marsvinet i karantän?

Jag kommer snart få hem ett till marsvin. Det är en vän till en vän till en jobbarkompis(krångligt) som inte kan ha kvar grisen pga allergi så hon skulle avlivas, men det kunde jag såklart inte låta hända.

Nu har jag börjat oroa mig lite för Ohyra och sjukdomar osv. Tidigare marsvin jag har fått hem har varit från uppfödare som jag vet skött sina marsvin ordentligt och har kunnat känna mig trygg med att dom är friska osv. Men här vet jag ingenting om hur hon är skött eller hur hon mår eller någonting.

Borde jag sätta henne i karantän först?  Eller överdriver jag och kan sätta ihop henne med mina direkt om hon ser frisk och så ut?

Linnet
0

Du får väl kolla igenom henne, tror inte du behöver sätta henne i karantän om hon verkar ok, har aldrig gjort det.

Abico
0

Ser hon inte dålig ut så sätt henne med de andra. Själv har jag gett upp karantänidén här hemma eftersom jag insett att får jag hem något så får alla marsvinen det ändå, bättre att hålla det i ett rum än att försöka sprida ut det i huset. Fast det är klart, static sätter jag i "karantän". Upptäcker jag static så får marsvinet en kompis och sedan få de sitta i en egen bur tills ohyran är borta. Men static är ju rätt så lätt att upptäcka i jämförelse med mycket annat om man är uppmärksam.

Hanna 

FeliciaS
0

Jag tycker bara att karantän krånglar till det hela, både för marsvinet och dig själv. Om det verkligen ska hjälpa måset du tvätta dig och byta kläder varje gång du går emellan rummen där marsvinen finns, till exempel. Dessutom tycker inte jag det är så snällt att låta ett nytt marsvin (som påverkas av en ny miljö) att sitta helt ensam, de behöver verkligen marsvinskompisar för att känna sig trygga. Däremot hade jag doppat henne i Virkon innan ihopsläppet, då har man i alla fall minskat risken för ev. spridning. Självklart bör du visitera henne när du får hem henne, kolla igenom ögon, mun, nos och känn så att hon verkar frisk.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus