Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 972 ggr
Linnet
0

Vad ska man göra?

Har ju tidigare skrivit om två marsvin 4-5 månader, som jag hämtade tillbaka för at dom inte gick ihop. Det ena marsvinet, den som blev jagad, flyttade tillsammans med en liten unge, men det verkar som om han har tagit över det dominanta beteendet, för han har jagat den lilla, bitit tussar ur pälsen, den yngre får inte äta och nu har det blivit så att den äldre bara behöver titta på honom så går han undan. Detta har hållit på i en månad.

Vi gjorde så att dom fick lämna tillbaka, den äldre, dominanta hanen och ta en liten unge i stället, håller nu alla tummar att inte den ungen som dom har kvar ska ha blivit påverkad och dominerar likadant nu när han är i överläge.

Vet inte vad jag ska göra med den andra, som kom tillbaka en andra gång, kommer han att ha detta beteende mot alla hanar??

Den andra, mer dominanta hanen, som jag hämtade tillbaka, bor tillsammans med en 2-åring och där är det han (den yngre) som försöker mopsa upp sig mot den äldre. Det känns inte alls som att dom uppskattar varandras sällskap, utan dom ligger i var sitt hörn, aldrig i närheten av varandra, går ofta och smågruffar, hackar lite tänder. Det har aldrig varit nåt slagsmål, men dom verkar inte alls trivas ihop. Den äldre har ju bott med andra hanar tidigare och det har fungerat bra.

Det är jättejobbigt, känns som att det bara varit problem med just dom här två killarna, vad gör man? Ska jag låta dom två som bor tillsammans fortsätta med det, eller ska man försöka med andra kompisar. Alla tre ska ju omplaceras, men man vill ju att det ska bli så bra som möjligt för dom.

Lusthan
0

Udo som flyttade hit hade väl nå liknande problem innn och han verkar ha blivit bättre när han blev kastrerad. Jag vet inte alls hur han var innan men det låter liknande.

Kanske skulle det alltså fungera bättre om den dominanta hanen blir kastrerad? Vad jag har förstått så är det riskfyllt men det kan ju vara en väg ut så att han kan få någon kompis att bo med.

Linnet
0

Jo, men det är ju inget alternativ, eftersom dom här killarna ska omplaceras, har ju ingen lust att kosta på en kastrering för att sen sälja honom för nån hundring.

Men om han är kvar ett par veckor, så kan jag ev. testa att sätta ihop honom med en 4 veckor gammal hane.

Lusthan
0

Ja nä det förstår jag helt klart. Men att testa att sätta ihop han med en så pass ung hane som fyra veckor kanske hjälper. Jag har läst om andra som har lyckats på det sättet så det kan ju säkert vara något att prova.

Linnet
0

Jag har tagit bort husen från dom två killarna som går tillsammans, så tvingar jag dom att i alla fall se varann och inte ligga i var sitt hus och trycka, verkar det som en bra ide? Vet ju att dom ska ha hus men tänkte att man kan ta bort dom ett tag.

Lusthan
0

Där har jag faktiskt ingen aning vad som kan tänkas vara bäst. Det skulle säkert kunna vara både och beroende på individer faktiskt. Testa och se vad som händer. Det är ju inte på heltid och jag vet inte om det kan göra någon direkt skada om det bara är under en kort period.

FeliciaS
0

Jag tycker att du ska testa med fler småhanar, alltså bebisar som flyttas ut från mamman. Även marsvin har olika personkemi, kanske han är en liten jobbig typ som är kräsen med vilka han godtar till sällskap *s* Var ordentligt noga med sammanföringen också, så att du verkligen är bombsäker på att det inte är där felet ligger.

Annars skulle du ju kunna kastrera honom. Kastrater är utmärkta att ha i större honflockar. Om du inte skulle vilja behålla honom som kastrat tror jag absolut du kan sälja honom för vad operationen kostar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus