Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3685 ggr
Zara87
3

Torrhud, hjälp!

Min systers ena marsvin har fått jätte torr hud eller typ mjäll på bakdelen..

När man håller han så blir man alldeles "vit" av små mjäll eller något. Vi har tvättat han å så men det har inte hjälp.

Hur ska vi få bort detta?

MVH Sara

Zara87
0

ingen som vet hur man får bort det?

dreamiz
0

Jag fick tipset en gång att mata med nån olja men nu minns jag ju inte vad för olja det var. Inte matolja utan nåt annat… Minns bara att jag köpte den i en liten dyr flaska i hälsokostaffären.

Kanske nån annan här har nåt tips?

Zara87
0

okej, kan det var vetegroddsolja tro?

Nån som har något mer tips?

[MatildaW]
0

Att bada den mer hjälper inte om den är torr tror jag. För det är oftast det dom blir torr utav.

Korven
0

håller med #4. Jag skulle tippa på att det är nåt fel på maten som gör att masvinet får torr hud.

Zara87
0

#5 Han äter nu vitkål, morötter, lite pellets. Sedan även lite frukt å fri tillgång till hö, även lite gröt. Vad är som är bra att äta för att inte få torr hud?

Vi har bara badat han en gång för att se om det hjälpte. Det gjorde dock inte det.

Korven
0

Det kan antingen vara nåt han inte tål i det han får nu, eller så får han inte i sig tillräckligt med b-vitamin och kisel. Det finns bl.a. i skalet på säd. Så helhavre är nåt du kan prova!

[MatildaW]
0

Mina marsvin får helhavre :D direkt från åkern :)

idipidi
0

Det kan vara en lindrig hudsvampinfektion också. Tappar han päls också? Om han gör det, sitter det som en mjällflaga på håren ibland?

Flintflikkan
0

#2#3 Vetgroddsolja är det =) Hjälper bra mot torr hud Ex….

dreamiz
0

Just ja, vetegroddsolja heter det ju. *ler*

Zara87
0

#9 det är exakt som du beskriver, att det är en lite "hud" bit på hår stråna. Han kliar sig lite på det oxå tror jag.

Men vad ska man göra för att få bort det då? Vanlig salva för svamp? 

Äta något specielt?

idipidi
0

Mia som har marsvinshjälpen vet jag har ett recept på olja som man kan blanda själv som fungerar. Hon skrev en artikel om det till marsvinsmagazinet för några år sedan. Maila henne och fråga vet ja! I annat fall kan jag nog leta fram artikeln när jag hinner.

Du hittar hennes mail på http://www.marsvinshjalpen.se

[MatildaW]
0

Kan det inte vara sellnic?

Zara87
0

#13 Tack så mycket!! Skrattande ska genast maila henne!!

#14 vad är sellnic?

[MatildaW]
0

#15. Sellnic är som typ, eller ja inte direkt, men typ som löss innanför huden (vet inte riktigt hur jag ska förklara). Det går inte att bada med lusschampoo, utan man måste ha en medicin som heter Ivomec. Med sellnic kliar sig marsvinen mycket, och oftast "tappar" dom päls runt nack- och hals partiet. Men jag tror inte att det är de dina marsvin fått, i.o.m att ditt marsvin hade "problem" på baken.

Zara87
0

#16 Okej, han har ju inte tappat något runt nacken så det är nog inte det.. hoppas jag iallafall att det inte är..usch..:(