Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1478 ggr
helenj
0

Tråkig start som marsvinsägare...

I december 2009 köpte vi två marsvin åt våra döttrar. Det blev 2 hannar och vi fick lite info om att de kanske skulle bli rivaler då de blev könsmogna. Jag blev helst betuttad i dessa personligheter och har varit den som mest umgåtts/skött dem.

Tyvärr har vi fått avliva den ena nyligen då det fanns en ganska stor urinsten som närsomhelst skulle orsaka stopp i urinröret. Eftersom han är så ung (6 månader) så sa veterinären att det ofta kom tillbaka även om vi skulle chansa på en operation. Jag blev såklart lite chockad och började gråta då jag trodde att det skulle gå över med lite antibiotika.

Nu har vi en kille kvar i buren och han måste få en kompis. Vi förstår att en hona verkar bäst, men då måste vi kastrera honom först då vi inte vill bedriva avel.

Kan vi få tips av någon/några av er marsvinsexperter hur vi gör detta bäst?

Ska vi ha buren delad med galler och snarast köpa en hona? Eller ska vi vänta tills han kastrerats? men då får han vara ensam i flera veckor… (veterinär sa att de kan få ungar 3-4 veckor efter kastrering.)

Undrar också över bra marsvinsuppfödare i Stockholm. Vi önskar släthårig.

Abico
0

Välkommen hit!
Vad tråkigt att ni fick avliva er lille pojke :( Jag tycker dock att det var rätt beslut, såsom veterinären sa så skulle det förmodligen kommit tillbaka flera gånger om under livet.

Jag kan inte förstå hur ni kommit fram till att en hona vore bäst som sällskap till den kvarvarande hanen. Kastrering har visserligen blivit säkrare med åren men det är fortfarande en stor risk att kastrera ett marsvin och många klarar sig inte. Själv skulle jag ha valt att skaffa en ung hane som sällskap till den som ni har nu, om den nuvarande inte är extremt hanig och jobbig att ha med andra hanar för då skulle jag fundera över kastration så att han kan gå med hona sedan.

Hanna 

helenj
0

Hej och tack för svar! Vi har hört oss för lite ang detta. Vi har inte haft marsvi förut men "Scobi" som vi har kvar är nog en urtypisk hane. De var i samma bur då vi köpte dem (vet ej om de är syskon), där för trodde vi att de skulle funka ihop. Scobi har hela tiden varit mer dominant men de har ändå funkat ihop och kunnat äta ur samma matskål etc. Det kom dock perioder då de "gjorde upp" , hackade tänder reste ragg etc. Scobi jagade Vitis (den avlivade) och nafsade på honom, så därför är vi fundersamma hur en ny kille skulle passa med honom, men sen är de ju personligheter och vissa passar bättre ihop. /Helen

[Tisslibiie]
0

Stämmer verkligen att man ska vänta 3-4 veckor?! Förvånad Jag fick rådet att vänta en månad …

Royalz
0

#3  4 veckor är ju en månad ;)

[Maijah]
0

#3 Ja det stämmer, men en månad är ju 4 veckor, skrev du slarvigt nu eller?;)

Jag tycker att ni ska testa med en ung hane, den äldsta blir automatiskt högst i rang så det borde inte vara några större problem.

Abico
0

#2 - Jag har två stycken väldigt haniga hanar ihop och visst låter det en del om dom i perioder men det är inga problem, det skiljer 3 månader på dom i ålder så utöver hanigheten är dom dessutom jämngamla (och har 6 honor i burarna omkring sig). Skaffar du en unge nu så tror jag att rangen är ganska självklart och det minimerar helt klart riskerna för bråk mellan marsvinen. Mitt råd är att ni kontaktar en uppfödare och tar en ung hane för att prova hur det fungerar, men se till att det finns möjlighet att lämna tillbaka ungen om det inte fungerar.

#3 - 3-4 veckor är väl ungefär en månad? :P

Hanna 

helenj
0

Ja det kanske skulle gå, har du provat det ? Vitis (som avlivades) verkade acceptera att vara "underlägsen" till en början men då han några veckor senare än Scobi blev könsmogen så började han med rivalbeteendet och försökte "skrämma" Scobi. Men det kanse är skillnad på en redan könsmogen hanne och en ung kille, den yngre kanske finner sin plats och inser att Scobi besämmer?

helenj
0

Kan någon rekommendera uppfödare i Stockholmsområdet, eller en bra djuraffär?

[Maijah]
0

#7 Ja den yngre kommer med 99.9% säkerhet att bli lägst i rang:p Det borde inte bli några problem alls, lite tjaffs får man ändå alltid räkna med. Men det gäller ju inte bara hanar utan även honor. Jag har haft en vuxen hane+två ungar under en tid och det var inga större problem.

Abico
0

#7 - Hanar kan vara lite extra stökiga just när de är runt halvåret gamla, men det lägger sig med tiden. Den yngre hanen kommer förmodligen att börja mopsa mot den äldre när han blir äldre sedan men med tanke på att den äldre redan leder såpass mycket åldersmässigt och dessutom är dominant så tror jag inte att det kommer att vara något problem.

Här är en lista på registrerade uppfödare i Stockholms län. Jag har inte speciellt bra koll på dom som är däruppe dock…

Hanna 

Vidalas
0

Jag har en släthårig liten pojke till salu, blir 5v den 13/4 alltså på tisdag. Föder upp marsvin under namnet SMF 354 Vidalas och bor i Åkersberga.

Det finns flera marsvinsuppfödare runt om i stockholmsområdet och dom allra flesta är bra och trevliga! Du ska ha otur om du hittar någon som inte är bra.

Om du vill veta mer om lillkillen kan du maila mig på anna@vidalas.se

[Maijah]
0

Marsvinshjälpen finns ju också i stockholm och är ett omplaceringshem för marsvin. Såg att det finns en jättefin ung liten kille som annonseras via deras hemsida:) kika in där vetja:p

luneas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som flera andra redan har skrivit så burkar det funka bra att sätta in en bebishane till en vuxen hane. Precis i början brukar det bli en hel del kurr från den äldre hanens sida, han uppvaktar den lilla killen precis som om det vore en hona. Men det är extremt ovanligt att den äldre hanen skulle vara direkt elak mot den lille. När den yngre börjar bli 3-4-5 månader gammal kan det vara lite stormigt ett tag eftersom han kanske försöker ta över rangen. För det mesta löser det sig utan alltför mycket bråk och hanarna kan sedan fortsätta att bo ihop utan problem. I värsta fall kan det förstås bli så att de blir eviga ovänner men det är ovanligt skulle jag säga. Jag skulle absolut säga att en liten bebishane på 5-8 veckor vore den bästa lösningen som sällskap åt Scobi.

Jag har en liten crestad saffronhane till salu just nu. Han heter Piripiri och är leveransklar om en vecka ungefär. Idag fick han flytta ut från mamma och systrar och in till en vuxen hane som är drygt ett år. Det funkade hur bra som helst! Den äldre hanen har gått ensam ett tag och han blev SÅ glad över sin nya lilla kompis. :-)Jag bor i Gävle men transport till Stockholm brukar gå att lösa ganska lätt, det är många som pendlar mellan Gävle och Stockholm med jämna mellanrum.

Bifogar ett collage på Piripiri, om du är intresserad kan du skicka ett PM eller maila på sophie@luneas.se.

Arinah
0

Jag bor i Åkersberga och har 3 småhannar födda i januari. Kolla gärna hemsidan :) Klicka på Flockdjur

[Tisslibiie]
0

#4 Haha oj så går det när man inte tänker! xD