Blöder ur ena näsborren och nyser
Hej, mitt ena marsvin har varit snorig och nyst väldigt mycket i en vecka. Nu i morse blöder han ur ena näsborren. Han är pigg och äter som han ska annars. Han visar inga tecken på att må dåligt. Finns det något jag kan göra? Behöver jag vara orolig?

Luktar det illa från nosen också? Det låter som samma symptom som en hona jag hade förut fick. Hon hade varit lite snorig (bara ur ena nosborren dock) i någon vecka och jag började fundera över varför det luktade så illa. Sedan började det komma lite blodblandad snor från nosborren. Jag åkte till veterinären med henne och efter mycket pillande lyckades veterinären dra fram ett 2 cm långt fröax från höet. :-/ Hon hade alltså lyckats få upp hö i nosen på något sätt och det här satt rätt långt in, det var inte lätt att få tag på. Så mitt tips är alltså veterinären och att de ska kolla så att det inte sitter fast något längre bak i nosen.
Det låter som att han är förkyld om han har varit så i en vecka. Se till att hålla rummet han bor i helt dragfritt (inga öppna fönster eller dörrar) och håll åtminstone +20 grader. Ge honom extra c-vitamin i form av persilja och gul paprika, något av det varje dag tills han blir bättre, utöver det hade jag även gett lite askorbinsyra på en gurkskiva. Blodet är troligtvis en brustet blodkärl, det är lätt hänt att de brister när de nyser så mycket.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det kan även vara så att han bara nyst sönder ett litet blodkärl och i så fall är det ingen fara. Men det låter ju som om han är förkyld, håll honom varm och dragfri och ge extra mycket c-vitamin (det finns ren c-vitamin, askorbinsyra, i kryddhyllan på Ica. Strö en knivsudd över en gurkskiva).
Hanna
#2 - Du kan ju inte posta precis innan mig ;)
Hanna
#4 Äh, du vill ju bara härma mig med det jag skrivit ;)
Mvh Felicia
Tack alla för svaren :D
Det luktar inte illa ur nosen. Han är pigg och har aptit. Det är bara ena näsborren som det kommer snor och blod ur. Han verkar vara täppt också. När man kommer med grönsaker och han börjar sniffa för fullt börjar han nysa och ta sig för nosen.
Möjligtvis är hans nos något nedsänkt också.
Jag har mina marsvin på golvet under dagarna när jag jobbar, ska jag ha mitt snoriga marsvin i buren som står högt upp istället? Tänkte på om det drar på golvet.
#6 Då tror jag definitivt på en förkylning. Se till att hålla rent och öppet i nosen så det inte försvårar hans andning. Jag skulle haft honom i buren då, med en kompis såklart. Du kan med fördel hänga över en handduk eller likn. över den burdelen som är närmast fönster/dörr.
Mvh Felicia