Vilka hanar ihop?
Jag klurar övre hur jag skall lösa det med mina omplaceringshanar och tänkte att ni kanske har tänkt på något jag inte tänkt på!
I dagsläget har jag et ettårhane ihop med två småkillar på ca:8 veckor. De fungerar jättebra ihop alla tre.
Sen har jag en 10mån hane ihop med sin som på ca:12 veckor och drä är det lite trubbel. Det hackas tänder lite då och då och pappan har fått ett sår på nosen så uppenbarligen har det varit ett bråk som jag missat.
I övrigt sitter de ihop och käkar ihop.
Det fungerar alltså men känns inte optimalt och jag känner mig tveksam till att omplacera dem ihop ifall det blir strul i nya hemmet! Funderar över om en av de två som tjafsar kunde gå ihop med en av ungarna? Men då blir den andra ensam…Skulle gärna kastrera av av dem men tyvärr finns inte ekonomi till det.
Killarna har helt okej utrymme 150*60, varsitt hus och fri tillgång på hö.
Funderingar och tankar mottages tacksamt!
Känner du att du vill och kan omplacera de tre hanarna som bor ihop?
Gällande det andra hanparet (10 mån + 12 v) skulle jag låtit dem vara. Ett bråk som inte resulterat i mer än ett jack i nosen är inget allvarligt ;) Dessutom får man ta hänsyn till att 10 månader är just i den åldern då de är som värst, och är det ändå så pass lugnt som du beskriver det hade jag inte oroat mig alls utan omplacerat dem tillsammans. Det kan ibland göra värre för den bråkiga hanen att få byta till nya kompisar, att han är på dem mer.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Hej jag har inget svar men "hakar på" frågan, då vi måste skaffa en komis till vår Scobi som blivit "änkeman" idag.
Jag undrar var gränsen går då man måste ta i sär två hanar ? Vi kanske gjorde det allvarligare än det var?
Våra killar hade ett bråk i slutet av januari då Vitis fick ett sår på nosen, vi satte en gallervägg i buren i några dagar, sedan när vi tog bort den funkade det bra ett tag. För 2 veckor sedan var det dags igen, båda hackade men det var alltid Vitis som blev jagad och säkert nafsad (småsår under päls). Det gick så hett till att min sambo gjorde en manöver och skulle ta bort Scobi, som i bråket bet min sambo i handen. Det blev ett bett som gick hål, blev antibiotikakur samt påfyllnad av stelkramp för säkerhets skull….
Sedan hade vi dem i varsin del med gallret emellan. Så var går gränsen…Vad är "lite gnabb" och vad är osunt bråk?
Mvh Helen
#2 Allvarligt är det om de flyger på varandra, sliter loss hårtussar, ständigt jagande (inte bara kurr och jagande några gånger om dagen utan jämnt, så att de mår dåligt av det) etc. Om det blir jack i nosen eller öronen är inte så allvarligt, det får mina honor när de säger till varann också. Man får ha lite sunt förnuft och framförallt is i magen. Att separera dem med galler emellan brukar tyvärr bara provocera dem till att bråka ännu mer nästa gång de sätts ihop. Även om man särar på dem när de är som värst och sätter ihop dem brukar bara leda till det värre…
Era grisars situation låter inte så allvarliga tycker jag. Visserligen blev din man biten, men knappast för att marsvinet är agressivt utan antagligen för att han ingrep och marsvinet kände sig hotat (av det han trodde var burkompisen?
Om man ändå har särat på dem, sätt ihop dem igen som om de aldrig hade träffat varann: bada dem, gör rent talgkörtlarna noga och handdukstorka dem så de fortfarande är lite fuktiga i pälsen, släpp ihop dem på en neutral yta (där ingen av dem varit förut) med små matbitar i inhägnaden, inga hus där de kan tränga in varann. Låt de sedan gå där ända tills de accepterat varann, vilket kan ta allt från en timma till några dygn. Det gäller alltså att ha tålamod.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 De tre som går ihop idag får gärna flytta ihop men jag kan också tänka mig att sära på dem och låta en av dem flytta själv (till ny kompis naturligtvis).