Fått oplanerad kull- vad göra?
hej
jag fick en smärre chock när jag kom hem efter jobbet i dag då upptäckte jag att pepsi har fått tre ungar!! jag trodde ju att hon var dräktig men var inte säker och jag trodde att de skulle eventuellt inte komma än på några veckor…. nu vet jag att hon var det.. nu till mina frågor
nu när de väl har kommit så vill jag ju ta hand om dem på bästa sätt…vad ska jag tänka på??.. de är uppe o går i alla fall alla tre bäbisarna… mamman äter och dricker .. hur länge ska ja låta dem vara i fred?
jag vill ha massor av tips jag vet inte när hon födde dem jag var borta i går kväll så antaglgien var det väl då…
en av dem skakar lite grann kan den vara kall? är orolig så att de inte blir sjuka har ni några tips??
super tacksam för svar
mvh helen (en riktig höns mamma!!)

Först och främst, grattis till kullen!
Även om det var oplanerat kommer du troligtvis att ha en underbar tid framför dig nu :-)
Du kan börja lyfta i bebisarna meddetsamma, ytterst korta stunder åt gången.
Har du tillgång till en hushållsvåg är det jättebra så att du kan väga dem dagligen och hålla koll på hur de minskar/ökar i vikt.
De första dygnen är det normalt att de går ner lite men sen ska de börja öka med ca 5 gr/dygn i början.
Jag låter mina honor ha fri tillgång till kraftfoder under dräktighet och digivning så att de får extra energi, torra havregryn är jättebra och det brukar även ungarna börjar smaka på ganska fort. Även havrekligröt är bra för att hjälpa både mamman och ungarna att få bra hull.
Fri tillgång till fint hö och friskt vatten som alltid samt C-vitaminrika grönsaker måste de få. Persilja är en sak som jag tycker är kanon när man har ungar, det är nyttigt och lätt för bebisarna att börja smaka på.
Ett hus eller nåt liknande så att mamman och ungarna kan ligga ifred i tycker jag också är att rekommendera och en inte allt för stor bur de första veckorna om ungarna inte är väldigt stora och har lätt för att hänga med och få i sig sin mat.
Jag kan inte komma på något mer att säga "i förebyggande" men om du har några fler konkreta frågor så ska jag absolut försöka att svara på dem.
Än en gång grattis och lycka till med bebisarna!
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Det brukar vara relativt enkelt med marsvinsungar, dom är ju färdiga redan när dom föds, så bara se tillatt det finns mat och vatten och att väga dom för att kolla att dom ökar i vikt.
Grattis! Vår Lurvis fick en unge förra veckan och det var helt oplanerat också. Jag har varit hispig i flera veckor eftersom jag har så lite kunskap om marsvin. Hönsmamma. Nu känns det lugnt. Mamman mår bra och har tillräckligt med mjölk så lilla Mopsis växer alltför fort tycker jag. Jag har inte vägt ungen så noga, men eftersom du har tre ungar är det nog jätteviktigt så du har koll på att de får i sig tillräckligt.
Ett tips: låt dem inte vara för mycket ifred. Förstå mig rätt nu. Vi var så försiktiga med att inte störa så nu springer ungen undan när man vill lyfta den. Dessutom slår den på larmet efter typ 30 sekunder så mamman ska komma. Vi har löst det så att vi har både ungen och mamman på sängen och barnen turas om att hålla den. Då har den mamma i närheten och är lugn. Lycka till med allt!
hejsan
tack så mycket:) känns en smula ovant att ha små bäbisar men samtidigt roligt:) är dock lite fundersam över att en av dem skakar när den ska gå precis som den är trött och har lite energi kan de vara så? eller att den fryser? är det tillfälligt?
ja ja ska försöka hitta min digitalvåg..så att jag kan väga dem:)
en liten dum fråga hur ser man skillnad på könen? :P
tänkte ja skulle försöka se vad det är för några små krabater jag har:)
tack så mycket för tipsen:)
Grattis till små knyten. Jag kom på en sak till, om du kan, fotografera underverken och lägg upp bilder så vi får se dem :) Jag är mycket nyfiken på hur de ser ut.
Du har fått bra tips redan, och händer något oväntat så skriv här och du får snart svar av flera kunniga marsvinsmänniskor.
När det gäller könsbestämning, gå in på Humlan.se Där finns bilder att jämföra med. Leta oxå efter gamla trådar, det finns många som lagt in bilder och bett om hjälp. Man brukar säga att honor ser ut som Y och hanar som i , men det är inte alltid lätt att se som otränad. Jämför dem med varandra.
Grattis till kullen även om den var oplanerad :) Se till att ge mamman ordentligt med mat nu, det behöver hon absolut när hon ska dia bebisar. Kligröt (havrekli + vätska, ex. havredryck) är väldigt bra, gärna med lite riven morot eller annan grönsak i, som mat både för mamma och bebisar.
Den här sidan tycker jag är bäst när det gäller att se skillnad på könen. Om du tycker det är svårt kan du lägga in bilder här så kan vi hjälpa dig.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
hejsan jag ska kolla i morgon vilket kön de har är ju inte så direkt kunnig i ämnet men ja ska göra ett försök att se:)
min kamera är för närvarande trasig så ja kan tyvärr inte lägga ut några bilder hoppas den blir fixad snart! den ena är helt vit och har röda ögon det är den som ja bekymrar mig över…jag är lite bekymrad över en av ungarna den verkar vara lite svagare än de andra två.. den skakar ganska mycket när den ska röra sig och den verkar bli trött fort..jag provade att ta upp den förut och den är mycket svalare i kroppstemperaturen så det kanske är därför den skakar? än de andra två..
finns det något jag kan göra för att den inte ska frysa? hoppas den klarar sig över natten och att den inte ger upp! det kanske är jag som oroar mig i onödan?
de andra två däremot är jag inte så oroliga för för de skakar inte och de kändes varmare..diar gör alla tre ser det ut som.. hoppas den lilla vita bäbisen får i sig tillräckligt..
chili beter sig lite skumt i bland är det som att hon biter efter de små känner hon sig hotad av dem? tror ni hon skulle kunna skada dem?
hoppas inte det i alla fall…
mvh helen

Jag kan inte mycket i ämnet om marsvin och deras nyfödda, men jag vill gratulera till tillökningen och hoppas att den frysande mår bättre snart. 
#7 Stöter mamman bort den svagare ungen? Lägg in varmvattenflaskor till dem (inlindade i tyg, helst inte frottéhanddukar eftersom de kan dra upp trådar som fastnar i tarmarna) som de kan lägga sig vid. Se till att ha det helt dragfritt och även lagom varmt (+20-22 grader) i rummet. Lägg också in mycket hö, det isolerar bra. Så länge ungen följer mamman och är med syskonen tycker jag inte du ska oroa dig nämnvärt. Håll koll på vikterna bara!
Sedan finns det förstås de svaga ungarna som har svårt att överleva, men det är en annan sak. Jag håller tummarna för lillen!
Det låter konstigt att hon biter efter dem. Men mammorna kan vara riktigt frenetiska i sitt tvättande, det kanske bara är det hon gör.
Mvh Felicia
hejsan
nej det är inte mamman som biter efter den lilla det är den andra honan chili som passar på när hon har chansen att försöka hugga efter henne..varför gör hon så? känner hon på sig att den är svagare? eller tycker hon att ungarna är ett allmänt hot mot henne? eller försöker hon tvätta dem med? typ som en surrogat mamma?
ibland springer pepsi (mamman) i väg ifrån ungarna och lägger sig i huset själv en stund och ungarna är kvar i det andra hörnet där de har ett tillfälligt bo..varför gör hon så? behöver hon vila?
tack för tipsen ska lägga i lite extra hö till dem och värma en vattenflaska ska se vad ja har för handdukar..
rummet är dragfritt tror det är en temperatur på ca 21 grader..
ska köpa en ny våg i morgon den jag har är tydligen trasig.. kanske har den lilla inte riktigt kommit igång än?
mvh helen
Jag har fåt lära mig att marsvinshonor ibland går och tjuvnyper sina ungar. Att det ska vara för att uppfostra dom och helt enkelt träna dom på att vara uppmärksamma. Jag tycker det låter logiskt iallafall.
#10 Jaså okej :)
Det kan absolut vara så att hon också vill ta hand om ungarna, men märker du att hon hugger efter dem låter det lite konstigt. Håll lite extra koll så ingen kommer till skada bara, så är det säkert ingen fara.
Det låter bra.
Mycket möjligt att den lilla är lite "seg", men h*n diar?
Mvh Felicia

Det är helt normalt att bebisarna skriker efter sn mamma när de blivit nån vecka, även om de hanteras mycket (reltaivt ofta men korta stunder) redan från början.
Att ha uppe mamman och bebisen tillsammans är jättebra, då har de tryggheten med mamma och blir samtidigt vana vid människor.
Jag tycker att det är kanon att ha en korg (en väldigt liten hundkorg, eller en rätt stor brödkorg) med hyfsat hög kant och ett par handdukar i samt ett örngott där mamman oh bebisarna sitter tillsammans.
Marsvin är kända för att ha seperationsångest i upp till tre månaders ålder, forskare som sysslar med djurförsök använder därför ofta marsvinsungar när de ska testa ångestdämpade mediciner.
Blev lite OT här men det kändes ändå lite relevant.
Visst kan det vara något fel på den, det vet man ju aldrig, men det är inte helt ovanligt att de är darriga när de är nyödda- speciellt om de är små.
Gällande att könsbestämma har du rdan fått tips ser jag :-)
Är den vita med röda ögon helt vit, ingen färgad fläck någonstans? Vet du vilken färg mamman är? Skulle hon kunna vara roan/dalmatiner? Misstänker att du inte vet vad det är för färg på papan?
Bryr mamman sig om den vite eller stöter hon bort den?
Du kan ju lägga in plastflaskor som du fyller med varmvatten och lägger en handduk om, där mamman och bebisarna är och hoppas att den lille vite öker sig dit eller till sin mamma om den fryser.
Andra honor är normalt snälla mot ungar, men om de kommer för nära så kan de bita ifrån det brukar dock låta mycket, mycket värre än vad det är.
Hoppas att allt är som det ska och allt går bra!
**SMF 237 Sweet Dream's
Hejsan
ja det kanske är uppfostrar som chili gör:) i alla fall verkar den vita vara lite piggare i dag, även de andra två verkar må bra de diar så vitt jag har sett lite då och då.. hur många gånger per dag brukar små ungar dia? de väger inte så mycket .. jag har köpt en ny våg i dag och jag vägde dem för en stund sedan….
den vita väger 73 gram den som är
svart och vit väger 77 gram och den tredje som är
svart vit och lite brun väger 75 gram
är detta normal vikt?
okej vad skönt att höra att det är normalt att de är lite darriga då kanske det inte är någon fara..
ja den ena av dem är helt vit inga fläckar jag kan tyvärr inte så mkt om olika raser men ska ta kort på dem och lägga upp dem så fort jag har fått igång kameran så kanske ni kan säga vad de är för ras:)ja ska göra ett försök lite senare i dag att könsbestämma dem, me det kanske är för tidigt än? jag vet ju inte exakt när de föddes, men när jag kom hem från jobbet igår eftermiddag så var de ju där i alla fall och de var torra så då borde förlossningen ha varit någongång på söndag kväll..
nej jag har inte sett att hon stöter bort någon av dem däremot springer hon i väg ifrån dem ibland och lägger sig i huset för att vila.. av någon anledning födde hon barnen i toahörnan… hm undrar hur hon tänkte då?:)
det är en som följer mamman nästan hela tiden de andra två håller ihop och går ibland efter eller så lägger de sig och vilar istället i toa hörnet.. ska hålla koll på dem och väga dem varje dag både mamman och ungarna..
när kan jag städa buren? tänkte så ja inte skrämmer slag på dem och stressar upp dem på en gång?
mvh helen

Det är väl kanske lite låga vikter, men har haft marsvinsungar som vägt ännu mindre, är det stor kull så är det ofta ungar som bara väger runt 60 gram, så kan man väl räkna med att dom gått ner lite sen dom föddes också.

Det är väl lite låga vikter men absolut inte oroande låga, dessutom är alla ju väldigt jämna.
Det är ju bra att mamman inte stöter bort någon av dem.
En "normal-roan" har vita strån mixade i färgfälten men de kan även vara "dolda roan", är helt vita eller nästan helt vita med någon liten fläck i avvikande färg.
Passar mamman och/eller någon av de andra ungarna in på detta?
Det brukar gå bra att könsbestämma ungarna redan när de är nyfödda.
Jag brukar alltid städa ur buren direkt efteråt, ta bort det blodiga och lägga in nytt, är det nära städdags brukar jag städa allt som vanligt.
**SMF 237 Sweet Dream's
#14 Det är rätt normala vikter så jag tycker att du kan vara lugn :)
Ja, lägg upp bilder här sen, vi är nyfikna ^^
Städa buren när du ser att det är dags. Du kan ju lägga mamman och bebisarna med lite handdukar någon annanstans så länge. Eller så kan du städa ur det värsta allt eftersom.
Mvh Felicia