Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 6867 ggr
learningtofly
0

grönbete för lägenhetsgrisar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

om man som jag bor i lägenhet och inte vill ha sina djur ute på de almänna ytorna i rädsla för otrevligheter i gräset sa finns det en lösning. Jag har byggt en gräsmatta på min inglasade balkong. Fyra plastbackar (i brist på en stor) med jord och gräsfrön och klöver i, grisarna älskar det. Är det för kallt för djuren att vara ute och beta sa kan man lätt plocka in gräsmattan at dom.

Har man inte en inglasad balkong, eller vädrar sa bör man halla koll på djuren sa att det inte händer nagot, eller sätta galler. Är det varmt sa kan det ju även vara bra tt halla lite koll sa att djuren inte blir för varma (men det säger sig självt)

Det tog nagon vecka för fröna att gro och sedan ytterligare tva veckor innan det blev lagom langt för att djuren kunde beta det.

learningtofly
0

underbart tycker Kanel

Abico
0

Mycket bra tips!

Hanna 

agnes_S
0

Väldigt smart lösning :)

Creation
0

Vad smart! :) Men gräset blir inte snabbt nertrampat då? Så är det på vår gräsmatta. Grisarna trampar ner gräset efter att ha varit på samma plätt ett tag.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Moa-15
0

Kan tänka mig att det inte håller i längden iaf.

Någon da sen är det väl nedtrampat/uppätet?

Kanel är föresten lite lik mitt marsvin MY:)

FeliciaS
0

Jag tjatar rätt mycket på mamma för att hon grävt upp hela våran trädgård så vi inte har någon plats för marsvinsbete kvar, och hon har sagt att jag ska så gräs på balkongen i trälådor. Men jag har inte tyckt det varit någon idé - men nu vänder det! Ska köpa gräs imorgon och så :) Tack för att du delade med dig av att det funkar ^^

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

learningtofly
0

#4 jo det blir nedtrampat efter ett tag, men om man bara har dom ute varannan dag sa hinner gräset att resa sig igen. Man kan inte ha dom ute sa länge, men det är bättre än inget gräs alls :)

#5 man kan inte ha djuren ute varje dag på det, men om man later gräset vila sa hinner det att växa ikapp.

Jo det var lika, ett av de marvin jag hadde innan Kanel sag ocksa ut sa :) jag gillar färgen

learningtofly
0

#6 det funkar, men som jag skrev till #4 och #5 sa kan man inte ha djuren ute varje dag för gräset maste vila lite emellan och hinna växa lite. Men a andra sidan sa kan man inte alltid ha ute djuren var dag på en "riktig" gräsmatta heller (pga. daligt vädet osv).

agnes_S
0

Eller så har man flera lådor, beroende på hur mycket plats man har ;)

Denna kommentar har tagits bort.
marsvin2008
0

Nu handlar det om Gräs, grönt härligt mumsigt gräs till marsvin. Jag tycker det var skitsmart att odla eget grät på balkongen.

Måste jag testa, fast när våran valp är lite större och inte vill äta samma saker som mina marsvin. *fniss*

Helt säkert fritt från avgaser, hundkiss och bajs, spott, snus, fimpar och annat snusk som finns ute på gräsmattorna… allt skit syns ju som inte heller, skönt skulle det vara att slippa tvätta och skölja gräset innan matdags. ;-)

Årets nya mode: (häng me allihopa nu) Så gräs på balkongen!! Skrattande

Inlägg redigerat av moderator pga opassande ämne.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Caspia
0

Tycker också att det var en bra idé, väldigt kreativt. Tyvärr har jag ingen balkong annars hade jag absolut härmat din lösning.

Envishet och drömmar

Filosofia
0

Vilken smart idé! Ska absolut testa när jag skaffat mina grisar! :D Jag bor ju i lägenhet mitt i stan, men som har en innergård med en liten gräsplätt, men de andra boende kanske inte gillar att man tar ut marsvinen där… :P

Inlägg redigerat av moderator pga. opassande ämne.

tantnett
0

Det är kanon att kunna odla eget gräs vare sig man har balkong eller som jag ingen balkong alls.

Visst trampar dom lätt ner det "eller" drar magarna i det. Men man får ju ha flera krukor på tillväxt så har man alltid fräsch grönska att tillgå både för marsvinen samt katten och kaninen.

Ett tips för er som har tillgång till hel havre. Det är både billigt samt snabbväxande. Så har ni tillgång till det är det onödigt att köpa dyra fröer i handeln.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Berlau
0

Vad smart! :)
Fast jag har tillgång till en gräsmatta på min gård där dom får gå, småbarn uppskattar det ganska mycket. Gårdskatterna brukar ligga bredvid mig och mysa (såklart har jag galler!).

patricia76
0

Kanon bra idee!

det ska jag nog testa.

Bim
0

Jag ska föreslå det här till kusinerna som har marsvin! :D

[Alexandrae]
0

Säger som alla andra, jättesmart idé :)

queenlinnea
0

det dära kommer jag ha väldigt stor nytta av! :)

MikaTela
0

Smart! Ska se om jag kan ordna det åt mina två skinnys som inte kan gå på sommarbete på samma vis som mina pälsade.

Måste dessutom bygga en utebur åt dom pälsade att ha hemma hos mamma och pappa :p

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

alskarkolhydrater
0

WOW!! Skrattande sjukt bra ide!!

Jag var helt inne på att rulla ut färdiga gräsmattor direkt på balkongen men det gillade inte av hyresvärden alls…

Royalz
0

Vad är det för gräsfrön man ska använda?

Abico
0

#29 - Vanlig helhavre fungerar bra :)

Hanna 

[Tisslibiie]
0

Tack nu vet jag hur jag ska lösa grisarnas sommarlov!^^ Bor nämnligen på fjärde våningen nära E22:an ..

FeliciaS
0

#29 Det är inte så noga, antingen gräsmattefrön eller kattgräs. Havre funkar också om man vill ha havregräs.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Maijah]
0

Detta kan ju vara värt att testa på vintern (har uppvärmt växthus) för på sommarn betar de ju på våran gräsmatta:) Smart!^^

Lusthan
0

Jättesmart, jag har funderat över hur jag ska göra i sommar men det där var bland det klokaste hittills faktiskt. Jag ska köpa en sån där sänglåda och se till att bygga gräsmatta åt mina grisar. :)