Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: aktivering
Läst 2561 ggr
Yeay
0

Tips på konster att lära marsvinen?

Jag har nyligen börjat klickerträna mitt ena marsvin Max, tanken är väl att jag ska börja med mitt andra marsvin med så fort han är lite tryggare med mig då jag bara haft honom i någon vecka än. Men nu har jag lärt honom "snurra", "stå" och "Max". Vad är passande att lära ett marsvin? Kommandot Max är ju då inkallning eftersom han heter Max :) Läste om någon som lärt sitt marsvin vacker tass men jag kommer inte riktigt på hur man på bästa sätt lockar fram det beteendet? Någon som har något tips?

Sen tar jag tacksamt emot alla förslag på olika konster och eventuellt även hur man lär in dem :) För nu har min kille lärt sig det jag försökt med såpass bra att det är dags att gå vidare med något mer känner jag :)

thildatessie
0

sätter ett liitet avtryck här för detta kan nog bli en läsvärd och intressant tråd! :)

thildatessie
0

men hur gör  du för att lära honom klicker? belönar du eller ? :O

Yeay
0

Ja, för att lära honom förknippa klicket med belöning så gav jag honom en bit paprika som är hans favorit och det jag alltid använder när jag tränar med honom och klickade samtidigt som jag gav honom det typ :) Det fick ju upprepas ett tag innan man kan använda det i träningen men nu funkar det bra :)

Ja och sen när jag tränar med honom så klickar jag ju när han gör rätt då, så han vet att när jag klickar så är han duktig typ :P Jag är urusel på att förklara men hoppas du förstår :)

fia-mia
0

Jag vill gärna lära mina marsvin det men de är rädda för ljudet. Min kanin jag hade var jätteduktig på klicker. Kunde stå på bakbenne och kom rusandes varje gång jag klickade. Nu har jag inte försökt på ett tag me jag ska ha klickern typ i fickan så det inte låter så högt

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Yeay
0

#4 Första gångerna jag klickade med klickern kurrade Max lite som om han inte tyckte om ljudet men efter att jag klickat några ggr och gett godis samtidigt så har han slutat med det och är inte ett dugg rädd för ljudet längre :)

[Strawberi]
0

Ni glömmer gärna bort våra älskade artiklar va?

Yeay
0

#6 Den artikeln har jag redan läst :) Tänkte bara att jag ville ha lite fler tips på olika tricks man kan lära dem :) Och tex så läste jag under den artikeln om någon som lärt dem vacker tass men kommer inte på något bra sätt själv att träna in det på, så tänkte höra här om någon hade några förslag :)

Moa-16
0

#4 Marsvin här så bra hörsel, så om man absolut ;)) ska klicka in ett marsvin. Ha den i en strumpa så blir inte ljudet så högt. Annars går det ju utan.

Klicker är ju "till för" att vänta ut djuret. dvs, att ta egna initiativ. Om man lockar blir det inte lika tydligt vad du vill att han ska göra.  Så om du tar en gurkbit,tex. Och väntar på att han ska sätta tassen på fingret, om du har det tålamodet ;) Och om marsvinet vill "vara med"

[Strawberi]
0

#7 - sophie kan puss. Det är rätt roligt, man säger puss och penkar mot munnen så pussar hon (slickar)

Yeay
0

#8 Jo, klicker brukar ju låta rätt högt men tycker inte den jag har är så väldigt högljudd som vissa kan vara ibland iaf och han verkar inte alls störas av den längre, hade han verkat ha ont av ljudet och tyckt jätteilla om det hade jag självklart slutat använda den men jag tycker det är ett bra och effektivt hjälpmedel i träningen så sålänge han inte verkar ha ont av det så ser jag ingen orsak att sluta :)

Ja, jag tänkte också försöka göra så. Men så när han kände lukten av paprikan i min hand så tyckte han det var en bra ide att börja gnaga på mina fingrar och försöka få ut den så istället :P Men ska väl inte ge upp redan iofs så kan ju alltid försöka lite till :P

#9 Jasså, så gulligt :) Hur har du lärt henne det? :)

[Strawberi]
0

#10 - jag vet faktiskt inte, bara sa puss så märkte jag att hon pussa varje gång jag sa det, då började jag belöna och massor :)
Hon är väldigt intelligent ^^

Yeay
0

Hehe okej :P Max brukar kunna pussa på min arm ibland när jag har uppe honom i famnen kanske kan börja därifrån :P

FeliciaS
0

Jag hade en kastrat som jag klickertränade, han var riktigt duktig och väldigt lättlärd! Han kunde snurra och puss :) Däremot har det blivit lite dåligt med klickerträning med mina nuvarande grisar. Min hona Frideborg däremot pussas på kommando, och hennes dotter är världens mest pussjuka lilla marsvin :P Hon pussas jämnt, med eller utan kommando *s*

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Moa-16
0

#13 Kastrat? Tänkte först " Menar hon" kastanj,haha ;)

FeliciaS
0

#14 Tss, haha :P En kastrerad hane alltså.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Yeay
0

#13 Ja, min kille är också fruktansvärt lättlärd, väldigt duktig är han :) Alla dom tre kommandon är han riktigt duktig på och då har jag kanske hållt på i två veckor bara :)

Moa-16
0

#15 Äsch, där hade du ju chansen. Du hade helt klart imponerat mer om du klicker tränat en kastanj-.-'

[findusen]
0

jag har lärt två av mina grisar TASS! :) även sitt fint, snurra runt och puss!

tass lärde jag genom att gömma godiset i handen eller hålla det i ena handen och sätta fram ett finger från den andra handen och då måste marsvinen kliva upp på fingret för att komma åt godiset.. belönade när en tass var uppe och tillslut förstod dom :)

hade en hona förr som kunde krafsa på burkanten på kommando! om jag "krafsade" på kanten o sa krafsa så gjorde hon det :P kommer inte ihåg hur jag lärde henne det, jag var inte så gammal då….
hade även en hona som kunde "gå runt buren" hon gick hon ett varv runt buren när man sa det :P

Yeay
0

#18 Okej, ska testa göra så att dom måste kliva upp på ett finger för att få godiset :) Sitta fint, vad innebär det för ett marsvin? :P

[findusen]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

sitta på bakbenen/rumpan…eller så kanske man kan kalla det? :P ska iaf sträcka sig uppåt och ha framtassarna "fria"..

jättekass bild men man kanske kan tyda på ett ungefär? :P framtassarna smälter ju in i hans päls så man ser inte riktigt…

Yeay
0

Aah, då vet jag vad du menar. Jag brukar bara säga stå angående det :P Det var en av de första sakerna jag lärde Max faktiskt :P

thildatessie
0

så roligt! ska testa något av detta :P

[findusen]
0

dom är smartare än man tror så träna på :) har två hanar som går lösa på golvet varav den ena är otroligt lat, men inte rädd och den andra är pigg och far iväg vid hastiga rörelser, men han är godistokig och det övervinner allt :P tog inte många minuter att lära dom båda sitt fint, numer gör den pigga det varje gång det vankas gott, medans den andra lata grisen undviker det så långt det går :P

har även lärt kaninen puss, sitt fint o snurra runt på kommando :)

Yeay
0

Ja när jag skaffade marsvin hade jag aldrig en tanke på att man kunde träna dom såhär. Men tycker det är fantastiskt roligt att se när dom gör framsteg och man kan riktigt se hur dom tänker när man ska lära dom något nytt :)

Sen tror jag även det måste vara väldigt bra aktivering för dom små grisarna med för jag började med det delvis för att Max börjat sitta och tugga på gallret på kvällarna och tyckte han verkade så rastlös i allmänhet så ja, han verkade helt enkelt uttråkad. Då kom jag på att jag sett en artikel här om att träna dom och det tänkte jag att det kan jag ju testa. Sedan dess har han inte gnagt galler eller så alls och verkar mer tillfreds med sin tillvaro :)