Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 7472 ggr
tjorve
0

Farliga grenar

Vad för grenar ska man inte ge till marsvin?

Någon som har andra tips än fruktträd, vide och björk?

Chieko
0

Som man ska ge eller inte? För dina exempel är ju sånt som dom kan äta…
Mina får iaf hassel också, och blåbär om du tycker det räknas.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

FeliciaS
0

Det är mycket enklare att räkna upp de grenar som man kan ge än de man inte kan ge :P Vi har väldigt många trådar där du hittar de grenar som kan ges (använd gärna sökfunktionen!), men i den här artikeln står de också.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Mari
0

får man inte ge från frukttträd vide och björk?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Chayenne
0

#3 Jo, det var exempel på grenar man KAN ge, frågan var bara lite felformulerad :)

Mari
0

Ah, var det inte något speciellt med björk? Att man inte borde ge det på våren eller något sånt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#5 - Ja, det är något med att topparna är dåliga för att inte rådjuren ska äta…

Hanna 

Mari
0

#& Vet du hur länge de är dåliga? För snart spricker det ju upp så löven kommer och då vill man ju gärna bjuda sina grisar men det kanske är bäst att låta bli björken då?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Abico
0

#7 - Nä, jag har ingen aning faktiskt. Men jag brukar ge björkris så fort knopparna börjar slå ut för marsvinen är tokiga i det.

Hanna 

[Maijah]
0

Ek & Bok är giftig för marsvin, står det på Humlans marsvin iaf. Men på arikeln grönfoder utifrån så står det ju att man kan ge Bok? Är det Ekens och bokens "frukter" som menas är giftiga kanske?

Lyan
0

Bok har jag alltid gett mina och de lever :-)

Ekblad tror jag inte är någon fara men däremot ekollon är farligt!

Mari
0

Ekollon i stora mängder för hästar är farligt så jag kan tänka mig att ett litet ekollon för ett marsvin är farligt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Maijah]
0

#10 Då är det nog ekollonen och bokens nötter (har de änns det?) som är giftiga:p

MikaTela
0

På ek är även barken och rötterna giftiga!

Vet det från hästarna, ekollon och barken och rötter innehåller ett gift som är som knark!

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Lyan
0

#13 Ok, bra att veta! Mina har bara käkat löv.

Har ända sedan jag fick marsvin fått höra att alla svenska lövträd går att ge, nu har jag varit försiktig med ek just pga ollonen men ändå!

FeliciaS
1

Bok går bra, men ek är giftigt och ska inte ges.

Mvh Felicia

tjorve
0

jag vet inte om det är ekgrenar jag plockat. alla träd ser ju likadana ut utan löv! björk kan jag identifiera om det är ett äldre träd med vit bark..

FeliciaS
0

#16 Haha, det är rätt stor skillnad på t.ex. ek och fruktträd :P Men det är alltid bäst att ta det säkra före det osäkra, misstänker du att det är ek - ta det inte. Nu finns en hel del fint blåbärsris i skogarna, det är jättebra och väldigt uppskattat :)

Mvh Felicia