Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: medlemmar
Läst 2594 ggr
Grisarna
0

Snart blir jag en grismamma

Ja snart blir jag en marsvins mamma, åt två underbara lunkarya pojkar som är sååå söta.

Ska bli så kul att skaffa marsvin igen, jag har haft innan men då bara honor,

Jag har en "vanlig" bur men när jag ser allas fina hemmabyggen så blir jag sååååå AVundsjuk!!

Nu hoppas jag bara att allt med transporten på lördag löser sig så de underbara fluffsötisarna kan komma hem till mig .

Längtar,,… PS: Tack för ett superfint forum!! D.s

Sandra-B
0

Hej och grattis till den kommande tillökningen!
Vill även passa på att hälsa dig välkommen hit, jag hoppas att du kommer att trivas här och få svar på eventuella frågor du kan tänkas få :-)

Var kommer dina pojkar ifrån och vad är det för färger på dem?
Du får verkligen ta och visa bilder på dem när du fått hem dem.

Det kan kanske hända att du kommer att fixa en hemmabyggdbur så småningom, det är inte speciellt svårt att göra en bokhyllebur exempelvis men de är oerhört smidiga, stora, öppna, lättstädade :-P

Håller tummarna för att du får hem pojkarna på lördag.

Lycka till med dina grisar!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Mysnosar
0

Hejsan och tackar! Ja vi får hålla tummarna på att detta går vägen=) Jag hoppas ju givetvis att jag får hem dem och det ska bli spännande i framtiden att kanske ev göra ett hemmabygge…

Mina ev grisar kommer från emras marsvin om allt nu går vägen med att jag kan ta mig ner och transport osv. allt ska klaffa..=)

visar bilder och berättar mer längre fram när de kommit hem till mig.

Tack igen för det varma och fina välkommande jag fick! Kramar

[Maijah]
0

Välkommen!^^ Vad roligt med två lunkapojkar!:) Ser fram emot bilder!Skrattande

Grisarna
0

hej, tyvärr blev det inga lunkarpojkar men kommer nog bli lunkarya i framtiden, istället hjälpte jag två underbara marsvinshonor som bara stått i en djuraffär där de inte ens sålde djur men de som hade djuraffären hade de där på lagret för de hade så många hundar på sin kennel, de stod på en hylla bakom ett skynke och de hade väldigt långa klor och var mycket rädda, så jag gjorde nog en god gärning tror jag=)

De är supersöta och jag vet inte vad det är för ras eller färg så om jag lägger upp bilder får ni gärna hjälpa mig med det! =)

FrippeKurre
0

Va fint att du räddade dom:) Jag tycker att jag ofta se ganska vanvårdade marsvin på djuraffärer, vad tycker ni??

[Tisslibiie]
0

Superbra att du räddade dem! Flört Det är så deppigt att gå in i djuraffärerna tycker jag och se de ledsna och rädda djuren… Gråter

Grisarna
0

ja och denna djuraffären sålde inte ens djur utan de hade satt buren på lagret för att de hade mycket djur hemma, där hade de stått utan kärlek eller nånting, stackarna, men nu har de blivit badade (jag läste Artiklar här och kollade film på youtube hur man bäst badade de) och det gick faktiskt bra trots att de är mycket skygga och rädda, jag tror de gillade det,

Fick även klippa det ena marsvinet då hennes päls behövde det, de förra ägarna hade tydligen rakat lite på sidorna (antagligen på grund av tovor) så hon ser lite rolig ut….

De är jättegoa och nu har jag byggt ett hemma bygge av en garderob som ligger ner så inte ens lilla hunden kan hoppa in till de men de har hela tiden öppet. ni får se bilder=D:

[Maijah]
0

Va bra att du hjälpte dem=) Djuraffärer är ju oftast inte så bra på att ta hand om djuren på rätt sätt tyvärr, så det är bra att de kommer till någon som är intresserad av marsvin och kan=) Och eftersom det är honor så kan du ju skaffa en lunkahona senare om du vill. Lägg gärna in bilder snart!^^

Grisarna
0

# 8 Tack:) ska jag göra så fort jag kan;)

[Tisslibiie]
0

På tal om lunkarya, hur är deras pälsvård? Deras päls ser lite strävare ut och tjockare än tex en coronets päls … ^^

[Maijah]
0

#10 Jag har hört att den inte är så speciellt svårskött, kan tänka mig att de inte är så jättestor skillnad på pälsen mot de lockiga långhåren, förutom att lukaryans päls är sträv då det är en strävhårig långhårsras.

[Tisslibiie]
0

#11 Okej tack då förstår jag!^^

Abico
0

Vad bra att du tog hand om de små stackarna!

#10 - Jag håller min lunka kort i rumpan och 8cm päls runtom eller något och det är inget problem alls, borstar henne aldrig. Däremot fastnar det lätt spån och hö i den, så det kan behövas en "urplockning" ibland ;)

Hanna 

[Tisslibiie]
0

#13 Tycker att de är så himla fina!^^ Men har haft en långhår tidigare, och han blev helgalen när det var klippdags … Så nu har jag 2 skinnys och 1 lakeland. Flört

Grisarna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu kommer det bilder =)

Grisarna
0

det är från mobil så de är inte jättebra… =)

Den ljusa med virvlar heter Marilyn Monroe och den andra heter Muffins

Kan ni ana vad det är för färger och teckning och ras? Behöver all hjälp jag kan få då gamla ägarna inte visste så mycket…

Grisarna
0

Marilyn

Grisarna
0

Muffins, Obs, hon är rejält nerklippt, har lång päls baktill och i mitten står det rakt upp…..

Grisarna
0

deras bur, inte alls mycket inredning än men det kommer

Grisarna
0

en till

[Tisslibiie]
0

Jag tror att lilla Marilyn Monroe är cream/white eller buff/white … ^^ Bara en gissning.

[Tisslibiie]
0

Och båda ser ut som virvelblandisar :)

Grisarna
0

ah tack;) de är helt underbara, muffins är superstor , hon är ovanligt stor=) haha… men hon är nog inte cuy … men bara stor=) ska motionera de lite med, för de verkar ju inte göra mer än att bara sitta för det var de vana vid innan stackarna….:( så muffins är lite tjock…

Sandra-B
0

Vad kul att du fått hem ett par marsvin nu, även om det inte blev lunkarya-pojkarna som det först var tänkt :-)

Båda är blandraser och jag skulle säga att Marilyn är cream/white och Muffins lemonagouti/ white men jag tycker att det är lite svårt att se på bilderna.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[Maijah]
0

Va fina de är sötnosarna!^^

Ja blandraser, Marylin ser ut att vara cream/white & Muffins kanske är creamagouti/white eller lemonagouti/white=) Lite svårt att se på bilderna och jag är ju inte direkt superduktig på färger;)

Lycka till med dina små tjejer!:D

Creation
0

Grattis till marsvinsköpet! Otroligt söta blandistjejer du har skaffat. :-)
Håller med om färgbedömningarna som #24-25 gjorde. Möjligen att man kan kalla Marilyn för cream dutch, eftersom hon har en teckning som ser ut såhär.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Grisarna
0

okej, tack alla för alla fina och snälla svar, ni verkar vara jättegoa medlemmar här..=) Ja man kan säga att muffins har som mörkare botten med lite gråaktig topp så hon ser lite stickelhårig ut om ni förstår vad jag menar, men den mörka färgen är inte svart utan mer chokladbrungråaktig…

Lika svårt är det att förklara, sen har hon ju lite vitt där fram med….=)

Tack för ett toppen forum och alla trevliga och snälla kommentarer=)

Ska anteckna nu vad de är för färger=)

FeliciaS
0

Jättesöta flickor du har "räddat" :)

Tänk på att de ska ha mycket hö, fri tillgång löst i buren. I en höboll eller höhäck blir deras nackställning fel när de äter (de är betesdjur och ska äta från marken, därav har de munnen neråt), särskilt då 80% av deras kost ska bestå av hö så blir det många timmar med huvudet upp i vädret. Så jag föreslår att du tar bort den bollen, som även är enkel för dem att skada sig på, och lägger in en stor höhög på burgolvet istället.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Royalz
0

#28 Dom har hö på botten också vad jag kan se på bilderna :) Under hyllan.

FeliciaS
0

#29 Ah, missade bilden i #20 ;) Så bra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sandra-B
0

Salt-/mineralstenen som ligger i matskålen däremot bör tas bort snarast då det kan orsaka njurstenar hos marsvinen. Ser inte riktigt vad det är för blandning de har men ser ut som någon form av ganagarblandning vilket inte heller brukar vara direkt lämpligt då det ofta inte är näringsmässigt anpassat för marsvin- frö och dylikt gör dem ofta feta och de flesta pelletssorter innehåller för höga halter av kalcium som kan orsaka njursten som sagt.

Finns flera Artiklar om foder (både grönfoder och kraftfoder) i artikelkategorin, rekommenderar att du läser dem.

Än en gång grattis, de är verkligen söta :-)
Väldigt fin och härlig bur för de små liven också :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Grisarna
0

okej jag ska genast ta bort den höbollen, ja de har en stor hökorg längre in under hyllan typ… Okej jag har inte hunnit köpa eller blanda mat men jag ska genast fixa annan mat, är inte heller nöjd med den maten så ska genast åtgärda det=) jag ger de färska frukter och grönsaker varje dag. =) Men pelletsen ska jag fixa annan.

tack så mycket!! =)